Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kommer virkeligheten til å treffe meg hardt?

Anbefalte innlegg

Satt å hørte på

istad. Vet ikke om det er fordi jeg røykte igår, men begynte å tenke over livet mitt.

Jeg er en 16 år gammel gutt, lurer rett og slett på hva jeg kan forvente i løpet av livet?

Føler selv at jeg lever inni en slags "boble". Jeg sitter som regel på PCen, gjør kanskje leksene mine (om jeg er i humør.) og røyker hasj en gang i uken.

Merker at jeg begynner å bli mer og mer ghetto, noe jeg missliker sterkt. Ser ikke på det å røyke hasj som noe veldig ghetto, men jeg mener selv at jeg går litt over streken når jeg begynner med graffiti.

(Ikke ta dette feil, jeg har ikke noe imot de som driver med det, men synes rett og slett ikke dette er noe for meg.)

fs3ZW.png

Har i tillegg gjort mange dumme ting når det kommer til PC sikkerhet, noe som førte til at jeg ble skikkelig paranoid over en lengre periode.

Har i det siste også begynt å høre på teksten til mange kjente rappere.

Det gjør meg nesten deprimert at mange av disse sangene handler om rus, fest og tap.

Det jeg er litt redd for er at jeg kommer til å forsette med samme levemåte når jeg blir eldre, noe jeg ikke vil.

Først og fremst: Hvis man ser bort fra PCen, så har jeg egentlig ikke så mye annet å gjøre. Har blitt medlem av ett treningsstudio, men orker ikke dra dit oftere enn 2-4 ganger i uken. Noen som har tips til hobbyer som kan gjøre livet mer morsomt og spennende for både meg og venner?

Fremtidsplanene mine er som så:

- Gå VG1, VG2 elektro. Deretter ta generell studiekompetanse og begynne på NITH, programmering.

- Finne en dame som jeg kan ha kjær og forhåpentligvis bo sammen med.

Føler at jeg burde vite mye mer om livet enn jeg egentlig gjør.

Kommer jeg til å få ett kraftig slag i trynet når jeg plutselig må klare meg alene?

Sliter også litt med å være sjenert. Føler at jeg er altfor sjenert til å noen gang få meg en dame.

Noen som har noen tips for å overgå dette?

Kort oppsummering:

-Føler at livet mitt handler for mye om PCen, og vet rett og slett ikke hva jeg skal forvente her i livet.

-Sjenert, og det ødelegger litt for mye.

-Føler at livet mitt er litt "low quality".

Noen som har tips som kan hjelpe meg?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Newsflash, de fleste har vel ting de ikke er fornøyd med i livet. Og bra er forsåvidt det. Da har vi noe og strekke oss etter. Er en grunn til at det aldri går bra fra første stund i serier som dexter. Det er når ting går litt skeiss og du begynner å ta fatt i utfordringenen at ting gjerne blir gøy.

Så til punkt nummer to. Du vet hva du er missfornøyd med. Bra. Det gjør at du vet hva som er problemet og du kan begynne å se på løsninger.

Sjenert. Var det før jeg også. Er det til dels enda, men inså at det var ett problem og gjorde noe med det. Det endret seg veldig fort. Spesielt rundt den alderen du er nå burde det være greit å gjøre noe med. For å oppsumere, ta ett valg. Velg å være mer vågal, få deg ut der sammen med de andre.

Fremtidsplanene dine er vel bunnsolide. Og jobber du for det kommer fruktene etterhvert. Det kan jeg garantere deg. Men du må jobbe for det. Ikke gi opp.

Sånn "short term" så er det gjerne ikke så mye å gjøre. Livet er gjerne litt smått rundt den alderen. Men det kommer mer med tiden.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tydelig at du er en intelligent gutt. Det er ikke bare noe jeg skriver for å være grei, jeg merker det på måten du formulerer deg på.

For det første, må jeg si du har kommet mye lengre i fremtidsplanleggingen enn de fleste 16-åringer har. Det er jo så å si ingen som vet noe særlig om seg selv, hva som er deres kall i den tiden der.

Du skriver at du føler du burde vite mer om livet ditt enn du gjør nå. Jeg synes du vet mer enn nok. Du trenger ikke å låse fast fremtiden din allerede nå, ting kan skje, mennesker kan påvirke deg, du kan få nye ideer. Det er forøvrig flott at du har valgt deg en retning å gå i, misforstå meg rett. Må i tillegg si at du virker som en gutt med mye selvinnsikt. Du går aktivt inn for å forbedre livet ditt, og det krever litt guts ettersom du sikkert synes det er veldig trygt å sitte foran dataen. Det er jo masse du kan finne på bortsett fra å sitte ved den, og det å trene er jo kjempelurt. Hvis du glad i musikk, er det kjempegøy å gå inn for å lære seg å spille et instrument, for eksempel. Hvis du ikke liker å sitte i den bobla du snakker om, så bare sprekk den og kom deg ut av døra.

Ser hva du mener med at du føler deg litt ghetto. Men det er jo fullt mulig å høre på rap uten å bli ghetto, fullt mulig å røyke nå og da uten å bli ghetto. Vet ikke om det er noen vits i belære deg om hasj, du vet jo sikkert selv at man blir jævlig dum av det i lengden. Det ser jeg på mine venner, og kanskje du ser det på dine.

Ang. sjenansen din så syns jeg ikke du skal være så hard mot deg selv. Det er masse jenter som liker sjenerte gutter, det er lett å bli lei av de som er innpåslitne og fryktelig selvsikre. Da kan det være bedre med en gutt som er litt mer tilbakeholden, hvor han ofte kan bli oppfattet som mer oppriktig. Men herregud, jeg skjønner at du vil gjøre noe med det. Hvis du er så sjenert at du føler at det begrenser deg og ødelegger gode sjanser, så bør du bare hive deg ut i alle ubehagelighetene og gunne på. Mitt beste tips høres kanskje litt rart ut. Men det funker for meg når jeg er nervøs eller kjenner at jeg ikke tør noe. Jeg tenker bare på tiden, på at jeg sikkert dør snart uansett, og på hvor fort ting går over. Tenk på alle gangene du har gruet deg til noe, og tenk på hvordan det føltes da det var overstått. Kanskje du ikke husker det engang. For tiden går sinnsykt fort, og det ikke så farlig om man ikke får den responsen man vil ha hver gang. Igjen, jeg tror det er lurt å komme seg ut av døra og sosialisere seg selv om det kjennes utrygt. Den beste måten å bli mindre sjenert på er gjennom sosial trening, så press deg selv.

Vet du hvorfor du blir sjenert?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noen vits i belære deg om hasj, du vet jo sikkert selv at man blir jævlig dum av det i lengden. Det ser jeg på mine venner, og kanskje du ser det på dine.

Feil.

http://healthland.time.com/2011/07/19/study-marijuana-not-linked-with-long-term-cognitive-impairment/

The idea that “marijuana makes you dumb” has long been embodied in the stereotype of the slow, stupid stoner, seen in numerous Hollywood movies and TV comedies and going unquestioned by much of American culture. But a new study says no: the researchers followed nearly 2,000 young Australian adults for eight years and found that marijuana has little long-term effect on learning and memory— and any cognitive damage that does occur as a result of cannabis use is reversible

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva da "feil"?

Tror du ikke jeg er i full stand til å liste opp masse faktabaserte sitater basert på det motsatte?

Jeg er ikke noen ivrig hasjmotstander i det hele tatt, ville mye heller legalisert det fremfor alkohol. Det er ikke det det går på her, det går på at gutten som skriver dette er 16 og at det er idiotisk å oppfordre ham til å røyke i så ung alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...