Gå til innhold

Kompis/gutteklubb-korrupsjon i norsk fotball?

Ideal

Anbefalte innlegg

Fra vålerengforumet:

011:

LSK H - får straffe på stillingen 1-3, scorer til 2-3, ender 4-4

AaFK B - får straffe på stillingen 0-0, scorer til 0-1, ender 1-3

S08 B - får straffe på 0-1, scorer til 0-2, straffe igjen på 0-2, scorer til 0-3, ender 0-6

Sogndal H - får straffe på stillingen 0-1, scorer til 1-1, ender 2-1.

2010:

Vålerenga H - får straffe på stillingen 0-1, scorer til 1-1, kampen ender 3-1.

Brann B - får straffe på stillingen 1-1, scorer til 1-2, kampen ender 2-3.

Odd H - får straffe på 0-0, scorer til 1-0, ender 1-1.

KIL H - får straffe på 1-0, scorer til 2-0, vinner 4-0.

Viking B - får straffe på 1-1 (etter 90 min), scorer til 1-2 og ender 1-2.

Start H - får straffe på 0-0, scorer til 1-0, ender 3-3.

Sandefjord B - får straffe på 1-0, scorer til 1-1, ender 1-3

FKH H - får straffe på 4-3, bommer, ender 4-3.

Av 13 straffer totalt:

4 har kommet mens RBK ledet (to av dem mot Sarpsborg i år)

5 har kommet mens RBK har hatt uavgjort

4 har kommet mens RBK har ligget under

Med andre ord har 9/13 straffer kommet når RBK virkelig trengte det. 3/4 ganger har de fått straffe når de ledet med ett mål - den eneste gangen de ledet med mer enn ett mål var da de allerede hadde fått en straffe tidligere i kampen.

Vålerenga

2011

Ingen straffer

2010

Start H - får straffe på stillingen 7-1, scorer til 8-1, ender 8-1

Godset B - får straffe på stillingen 0-3, scorer til 0-4, ender 1-4

Tromsø H - får straffe på stillingen 1-0, bommer, ender 3-0

Alle tre straffesparkene til Vålerenga kom da vi ledet, to av dem kom da vi ledet med tre mål eller mer.

Rosenborg får alltid medhold av dommeren.

Tromsø-gutta regnet med å bli bortdømt av dommeren, etter at RBK hadde fått "den ene straffen etter den andre" den siste tiden.

Hva skjedde i kveld? Jo Odd fikk en grenseland-straffe, og Tromsø et hårreisende rødt kort.

Nå spiller vel RBK og Vålerenga.

Kan man regne med at RBK får to-tre straffer, og Vålerenga minst én mann utvist?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snippet denne fra TL tråden.

RBK får flest straffer fordi vi er flest ganger inne i boksen. Punktum, end of story.

La oss ta en liten epilogue til den historien, og se på noen tall som viser oss målsjanser og mål. Målsjanser er en ganske god indikator på hvor ofte et lag er i nærheten av motstanders 16 meter.

Jeg tar for meg de 3 lagene bortsett fra RBK som har skapt flest målsjanser hvert år.

2011:

RBK: 5 straffer, 117 sjanser
Molde: 1 straffe, 115 sjanser
Stabæk: 3 straffer, 117 sjanser
Brann: 4 straffer, 123 sjanser

2010:

RBK: 8 straffer, 151 sjanser
Stabæk: 2 straffer, 153 sjanser
Brann: 2 straffer, 160 sjanser
Vålerenga: 3 straffer, 177 sjanser

2009:

RBK: 4 straffer, 176 sjanser
Molde: 3 straffer, 182 sjanser
Stabæk: 5 straffer, 172 sjanser
Vålerenga: 1 straffe, 152 sjanser

I 2011 har Rosenborg skapt ca like mange sjanser som de 3 andre, men har fått flest straffer av alle lagene. I 2010 har Rosenborg klart flest straffespark, selv om de skaper minst sjanser. I 2009 får de nest flest straffer, med nest flest sjanser, selv om det er rar rekkefølge på nummer 1 og 3.

Får å ta en sammenligning med et lag som alltid skaper masse sjanser, og ofte er i motstanders boks, har vi Stabæk, som faktisk har vært blant topp 4 sjanseskapende lag de siste 3 sesongene. La oss ta dem i en direkte sammenligning over de 3 årene:

RBK: 17 straffer, 444 sjanser
Stabæk: 10 straffer, 442 sjanser

Det skjer selvfølgelig tilfeldigheter hver sesong, som gjør at tallene varierer noe, men samtidig kommer man ikke bort ifra at Rosenborg i snitt over tid, faktisk får flere straffer enn lag som skaper ca like mange straffer som dem. Vi får nå aldri vite hva som er rett eller galt uansett, da det er umulig for oss å finne ut hva som foregår oppi hodet til de norske dommerene.

Viktig å merke seg at vi(jeg ihvertfall) ikke skylder på Rosenborg Ballklubb for dette. Jeg mener bare at det er en konsekvens av at Rosenborg er norges største klubb, som gjør at presset for å dømme et straffespark blir større på dommerne.

Personlig syns jeg RBK for ofte dommeravgjørelser i tvilsituasjoner med seg. De får ofte billige frispark/straffer. Man kan ikke legge listen på en plass for RBK og høyere for oss andre.

Nettavisen hadde også en artikkel om dette med straffer til RBK før gårsdagens kamp. Vålerenga-RBK 3-13.

Jeg tror ikke RBK står bak noe sånt, men jeg syns den norske dommerstanden skal gå i seg selv.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...