Gå til innhold

Kan man ha to jobber? F.eks Politi og sivilingeniør?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer vis du må jobbe overtid i det ene yrke da??? noe som skjer ofte, dessuten tror jeg politiet jobber i en slags turnusordning. vis du skal ha 2 jobber får du heller få deg jobb 2 på en butikk der du ikke trenger utdannelse.

Skal love deg at du ikke orker, har tid/penger til å ta dem 2 utdannelsene som du snakker om.

Lenke til kommentar

Ne, det er ikke mulig.

Politijobben er skiftarbeid og arbeidsgiverene kan nekte deg å jobbe andre plasser (du skal være uthvilt til du kommer på jobb).

Dessuten er det neppe verdt det.

Men du kan jobbe offshore som sivilingeniør vist du er heldig og da jobbe i en annen jobb når du er hjemme. Dersom arbeidsgiveren din tillater dette. De fleste sivilingeniørene sitte dessuten vanlig vis på land.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, utdannelsen har jeg ikke noe peiling om, men kunne jo tenkt å ta Ingeniør utdannelsen før politi utdannelsen.

F.eks :

08:15 - 17:00 - Ingeniør jobb

18:00 - 21:00 - Politi jobb.

Vel, da kan jeg hjelpe deg med litt info, siden du ikke gidder å google det selv, men det er 3 år for politi og 5 år for sivilingeniør. Hvis man tar med at du må i militæret, så blir du ferdig med utdannelsen når du er 19+1+3+5=28 år gammel med et studielån på ca 400.000kr (2011-kroner).

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig i teorien, men det kommer du aldri til å orke, det kan jeg garantere deg.

Men , politi jobben er mer Chill. Alt man trenger å gjøre er å sitte i politibilen med en annen politimann..Chille, snakke. Plutselig bryter radioen ut "10-20, 3029, 292...Trenger noen ..Hønsegaten 12.."

Da er det lissom å bare glede seg til politijobben etter Ingeniørjobben. Fordi ingeniør jobben er kanskje ikke like spennende.

Ne, det er ikke mulig.

Politijobben er skiftarbeid og arbeidsgiverene kan nekte deg å jobbe andre plasser (du skal være uthvilt til du kommer på jobb).

Men du kan jobbe offshore som sivilingeniør vist du er heldig og da jobbe i en annen jobb når du er hjemme. Dersom arbeidsgiveren din tillater dette. De fleste sivilingeniørene sitte dessuten vanlig vis på land.

Hvorfor er det ikke verdt det? Jeg liker lissom spennding , sitte å chille i en politibil hadde vært helt supert.

Vanligvis på land? hØH?

Lenke til kommentar

Vel, utdannelsen har jeg ikke noe peiling om, men kunne jo tenkt å ta Ingeniør utdannelsen før politi utdannelsen.

F.eks :

Vel, da kan jeg hjelpe deg med litt info, siden du ikke gidder å google det selv, men det er 3 år for politi og 5 år for sivilingeniør. Hvis man tar med at du må i militæret, så blir du ferdig med utdannelsen når du er 19+1+3+5=28 år gammel med et studielån på ca 400.000kr (2011-kroner).

Oh shit! 28år gammel!?

Lenke til kommentar

Å ta to utdannelser er fullt ut mulig, skjønt denne kombinasjonen nok er noe av det verre; ekstremt lite overlapp etc. To jobber er det bare å glemme – enhver heltidskontrakt med litt fornuft sier noe i retning av at du skal vie «hele din arbeidskraft» eller lignende til den ene jobben.

Tar det nærmest som en selvfølge at politiet har en slik klausul, det ville være galskap om de slapp på vakt rett etter en annen jobb. Men her har kanskje noen spesifikk kunnskap å bringe på banen?

Lenke til kommentar

11 timers arbeidsdag? Om du i det hele tatt hadde orket å ta opp så mye lån og fullført utdanningen tviler jeg på at du hadde orket å jobbe så mange timer hver dag. Du skriver at du er 15 år, det vil si at du er en ganske fri person. Det blir ikke helt det samme må du har eget hjem å bry deg om, samtidig som du etterhvert kanskje blir å få deg kjæreste, og om det går greit for deg så er det ikke sikkert at så mye jobb er greit for henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet tjener ikke dårlig idag, de har mange tillegg som gjør at den utbetalte summen er nesten like god som en sivilingeniør.

Sist jeg sjekket lå en nyutdannet politimann på rundt 320k. En nyutdannet siv.ing. på rundt 450k. For min del høres det ut som en stor lønnsforskjell.

De har hatt et lite hopp siden 2008, samtidig var vel begynnerlønn til sivilingeniører rundt 400 på samme tid...

http://www.bt.no/na24/article514993.ece

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig i teorien, men det kommer du aldri til å orke, det kan jeg garantere deg.

Men , politi jobben er mer Chill. Alt man trenger å gjøre er å sitte i politibilen med en annen politimann..Chille, snakke. Plutselig bryter radioen ut "10-20, 3029, 292...Trenger noen ..Hønsegaten 12.."

Da er det lissom å bare glede seg til politijobben etter Ingeniørjobben. Fordi ingeniør jobben er kanskje ikke like spennende.

Ne, det er ikke mulig.

Hvorfor er det ikke verdt det? Jeg liker lissom spennding , sitte å chille i en politibil hadde vært helt supert.

Vanligvis på land? hØH?

Tror nok ikke det er mye Chill å være snut...ta da heller en jobb som nattevakt hvor du kan sitte å passe biler feks;):tease:..hehe

Lenke til kommentar

Her jobber du lengre enn det som strengt tatt er lov om du satser på å jobbe 5 dager i uka.

08:15 - 16:15 5 dager i uka tilsvarer en 100% stilling

3 timer på jobb?

Tvilsomt at noen godtar det...

I teorien er det mulig å ha 2 fulltidsjobber om du vil, i praksis vil du bli utslitt av det etter kort tid, arbeidsgivere vil nok også se veldig negativt på det, om de i det hele tatt godtar det. Spesiellt ikke 2 sånne jobber...

Som sivilingeniør er det gjerne forventet at du kan jobbe en del overtid også, noe du ikke får mulighet til.

Hvorfor skal noen velge deg fremfor noen andre?

Det blir utdannet masse politi-folk, men det er lite stillinger. Sivilingeniører uten fleksibel arbeidstid og uten mulighet for å reise er nok heller ikke det mest ettertraktede.

Er ganske sikker på at det vil by på problemer på en god del områder om du satser på både sivilingeniør og politi...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er prisverdig, dog veldig naivt, at du ønsker å bidra så mye i samfunnet at du ofrer all fritid for to fulltidsjobber.

Og du kunne vel ikke ha plukket ut to jobber som vanskeligere lar seg kombinere. Begge yrkene har mye overtid, krever en del etterutdannelse(konferanser, kurs, kompetanse osv), krever uthvilte ansatte og har lange utdannelser.

Rent teoretisk er det ingen problem med å ha to jobber. Arbeidsmiljøloven legger ingen begrensning her, kun på antall timer du jobber. Men de aller fleste arbeidsgivere har i kontrakten sin at du skal møte opp uthvilt og opplagt til jobb, og om du nettopp har jobbet en full dag hos en annen arbeidsgiver så kan de nekte deg dette.

Alternativet blir at du jobber fulltid et sted, og deltid et annet sted. Her kan også en av arbeidsgiverene sette ned foten, men mest sannsynlig så vil du ikke få dette(i de yrkene du nevnte) ettersom de færreste arbeidsgivere er interessert i noen som jobber litt nå og da. Spesielt når hver enkelt krever en del ressurser for å være i stillingen i form av utstyr, kurs, sertifiseringer osv.

Om du derimot får deg en turnusjobb så kan du, om begge arbeidsgiverene godtar det, få deg en mindre krevende fulltidsjobb i perioden utenom. Gjerne noe du har stor interesse for(at du liker spenning og dermed vil bli Politi kvalifiserer ikke) som dermed gir deg noe(ut over lønn).

For eks er det ikke uvanlig å jobbe i nordsjøen og når man er hjemme så jobber man som taxisjåfør, busssjåfør, nattevakt, reserve i brannvesnet, oppsynsmann osv. Så lenge man da er uthvilt når man møter på begge jobbene.

Men merk at det går ut over fritid, så den ene jobben bør virkelig være noe du interesserer deg for så du faktisk har overskudd til det. Lønn er sjeldent noen motivasjonsfaktor ettersom at man ikke får tid til å bruke pengene allikevel, og at når man begynner med toppskatt så gir hver enkelt time ekstra langt mindre betalt pga ekstra beskatning.

Lykke til.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...