Gå til innhold

Burde prostitusjon være lovlig?

Hvilken lovgivning tror du vil fungere best?  

143 stemmer

1. 1. Hvilke lover burde vi har for prostitusjon i Norge?

• Utvid forbudet til å kriminalisere salg
      9
    • Behold dagens lovgivning
      7
    • Lovlig og uregulert, organisering ulovlig
      19
    • Lovlig og regulert
      108

Anbefalte innlegg

Vær snill og lag din egen tråd om at du vil ha vekk staten.

on topic:

Vi har en ganske klar overvekt for et av alternativene i avstemmingen. Kan noen gå nærmere inn på hva slags organisering og regulering som de tror vil fungere? Hvilken land har i dag en modell Norge burde basere sin egen modell på?

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær snill og lag din egen tråd om at du vil ha vekk staten.

on topic:

Vi har en ganske klar overvekt for et av alternativene i avstemmingen. Kan noen gå nærmere inn på hva slags organisering og regulering som de tror vil fungere? Hvilken land har i dag en modell Norge burde basere sin egen modell på?

En fin ordning er å ha et klart avgrenset område det er lov å selge sex i. Da er det meget lett å kontrollere, og sannsynligvis vil det innebære at folk med litt skamvett holder seg unna området. Slik sett kan det bidra til å få ned handelen også.

Lenke til kommentar
En fin ordning er å ha et klart avgrenset område det er lov å selge sex i. Da er det meget lett å kontrollere, og sannsynligvis vil det innebære at folk med litt skamvett holder seg unna området.

Skamvett? - hvis jeg vil kjøpe sex fra ei som vil selge det til meg, hva har det med skamvett å gjøre? - Istedet for å 'jakte' dame med de vanlige sosiale greiene som tar evigheter når man egentlig er bare ute etter en utløsning - det er ikke så mye bedre å jakte one-night-fuck med å dulle med, gi komplimenter, spandere drammer osv - DET kan rett og slett være løgn og fanteri kontra et enkelt 'jeg vil ha utløsning' - 'jeg gir deg det for kr' - ingen trenger å lyve og 'snike/sjarmere' seg innpå - også ofte med det resultatet når først dame blir med, så tømmer fyren seg med en gang og dama ligg der skuffet .... for n'te gang :D

Lenke til kommentar

Skamvett? - hvis jeg vil kjøpe sex fra ei som vil selge det til meg, hva har det med skamvett å gjøre? - Istedet for å 'jakte' dame med de vanlige sosiale greiene som tar evigheter når man egentlig er bare ute etter en utløsning - det er ikke så mye bedre å jakte one-night-fuck med å dulle med, gi komplimenter, spandere drammer osv - DET kan rett og slett være løgn og fanteri kontra et enkelt 'jeg vil ha utløsning' - 'jeg gir deg det for kr' - ingen trenger å lyve og 'snike/sjarmere' seg innpå - også ofte med det resultatet når først dame blir med, så tømmer fyren seg med en gang og dama ligg der skuffet .... for n'te gang :D

Folk får gjøre som de vil for min del. Men det er nå engang slik at samfunnet som helhet synes horekunder er litt stakkarslige.

Jeg har ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med det.

Mulig jeg tok feil, men syns tydelig at det var du som påpekte 'skamvett'.

Forøvrig bør bordellene ikke stikke seg ut, men være endel av samfunnet og ikke være 'på en spesiell' plass. Intensjonen er at kundene skal gå dit og ikke til de som selger andre plasser (som har bakmenn osv) og da må det være minst mulig avgrenset fra vanlig trafikk - så det at det er midt i byen og der 'vanlige' folk går forbi inngangsparti hele tiden er en fordel - da er det ikke så lett å si .... 'se der går horekunden'.

For fokuset bør og skal være på å hjelpe for å bli kvitt bakmenn og trafficking - ikke om horer og kunder gjør riktig eller ei.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tok feil, men syns tydelig at det var du som påpekte 'skamvett'.

Ja, slik er samfunnet per i dag. Jeg påpekte det slik at også de som er mot prostitusjon kunne se at det var en bra ordning.

Forøvrig bør bordellene ikke stikke seg ut, men være endel av samfunnet og ikke være 'på en spesiell' plass. Intensjonen er at kundene skal gå dit og ikke til de som selger andre plasser (som har bakmenn osv) og da må det være minst mulig avgrenset fra vanlig trafikk - så det at det er midt i byen og der 'vanlige' folk går forbi inngangsparti hele tiden er en fordel - da er det ikke så lett å si .... 'se der går horekunden'.

For fokuset bør og skal være på å hjelpe for å bli kvitt bakmenn og trafficking - ikke om horer og kunder gjør riktig eller ei.

Nei, det synes jeg ikke. Jeg er ikke fan av horer og horehus som en del av det vanlige gatebildet. Men som et avgrenset område er det eksotisk og greit. Det er også lettere å kontrollere trafficking og bakmenn dersom handelen foregår på et begrenset område.

Lenke til kommentar

Må uansett kunne se til andre land og hva slags resultater de har der. Det jeg ville ha hatt som utgangspunkt, før evt. videreutvikling, er rene bordeller, hvor både selger og kunde må sertifiseres som fri for smitsomme sykdommer, eller så må smitte forhindres på andre måter. Usikker på hvor mye krav som kan stilles til kundene, de må i det minste kunne erklære at de er sykdomsfrie eller vil benytte det som trengs for å hindre smitte, og tydelig bli gjort klar over hva slags ansvar de har. Jeg er skeptisk til hvor mye loggføring som skal gjøres, det kan fort bli misbrukt av tredjeparter. Det burde være taushetsplikt så mye som mulig, men loven alene hindrer ikke at andre får tilgang. Det må være obligatorisk regelmessig kontroll for de prostituerte, slik at sykdom oppdages raskt.

Og det må være bemanning i bygget som er lett tilgjengelig for å kunne stanse voldsbruk o.l. Det må være et trygt arbeidssted.

Som det sies så bør det også sørges for at det er diskret, om det betyr "hidden in plain sight" eller som en del av et eget område, slik at det på alle måter er det beste alternativet, og tar så mange kunder som mulig fra det ulovlige markedet.

Når det gjelder selve transaksjonen, så er jeg mer usikker igjen. De prostituerte må kunne si nei til en kunde, men kunden må vel også kunne velge. Mulig det ikke er noe som trengs å reguleres direkte, så lenge frivilligheten overholdes.

Lenke til kommentar
Nei, det synes jeg ikke. Jeg er ikke fan av horer og horehus som en del av det vanlige gatebildet. Men som et avgrenset område er det eksotisk og greit. Det er også lettere å kontrollere trafficking og bakmenn dersom handelen foregår på et begrenset område.

Nå ser man det jo ikke i det vanlige gatebildet slik jeg forestiller meg det da. Man skal ikke ha horer i vindu osv slik man forbinder det fra enkelte steder. Jeg vil ha det slik det ER idag for de som driver hjemme. Nabo'kjerringa' som gjør det fra sin kåk - det eneste man kan merke det på er at det er flere menn som besøker henne enn hva som kanskje er vanlig. Er dette i bybildet, så legger ingen merke til at noen går inn en anonym port/dør i gata.

Kontrollen skjer innenfor husets fire vegger kan man si. DER er kontrollørene/vaktene og kun de prostituerte som er godkjent kan jobbe derfra. Det vil ikke gi mindre kontroll på bakmenn, tvert imot. Er det et 'strøk' som man må gå til for å kjøpe, så vegrer endel seg for å gå dit og kjøpe, for de vil ikke at nabo/kjente skal se de i 'strøket' og er redd for å bli oppdaget - med det mulige resultatet at de heller kjøper andre steder der de ikke har så lett for å bli oppdaget - dermed gjør et slik 'strøk' til at det fortsatt er et (ekstra)marked igjen for bakmenn osv

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Jeg mener at prostitusjon ikke burde være lovelig. For det første er faren for smitte av kjønnssykdommer enorm, og ettersom det finnes seksuelt overførbare sykdommer som ikke kan kureres og som man kan dø av, kan man jo spørre om hvordan et slikt yrke skal kunne godkjennes i forhold til arbeidsmiljøloven. Ikke i noe annet yrke ville det vært akseptert en å høy riskiko for f.eks. hivsmitte som prostitusjon nødvendigvis medfører. Ja, man kan utføre tester av både kunder og prostituerte, men det gir ingen garanti.

Sett at en person blir smittet av hiv, mener å huske det vil ha ca. 3 uker fra smitte til dette kan testes. I løpet av disse tre ukene drar han til et horehus og blir testet for første gang, testen er negativ. Han har så sex med den prostituerte som gjevnlig tester seg. Han smitter henne, men hun vil ikke vite at hun er smittet før det gått 3 uker. Hvor mange har hun hatt sex med i løpet av denne perioden? Og hvor mange av de hun har hatt sex med har senere dratt hjem og hatt sex med sin kone? Dette er jo selvfølgelig verst tenkelige situasjon, men muligheten er der.

Den andre grunnen til at jeg mener prostitusjon ikke brude være lovelig er at de fleste kvinner som gjør det, gjør det fordi de føler at de må. Det er ikke bare snakk om trafficing, men kvinner som føler de må selge kroppen sin fordi de trenger pengene. Hvorfor skal det være lov til å utnytte kvinner som er i vanskeligstilte situasjoner? Sier ikke at alle som prostituerer seg har det slik, men jeg er sikker på at det er ganske mange.

Til sist, sett i lys av det kvinnesynet som fremdeles eksisterer hos mange i dag, mener jeg at vårt samfunn uansett ikke er klar for en slik lovendring. Tenker da på alle overfallsvoldtektene i Oslo den siste tiden og den undersøkelsen som viste at flertallet av norske menn menter at kvinner som går lettkledd fortjener å bli voldtatt.

Lenke til kommentar
Jeg mener at prostitusjon ikke burde være lovelig.

Men du som alle vet jo at salg skjer og det vil det alltid gjøre. Er det ikke bedre da at det er bordeller der de krever kondomer istedet for at man kjøper der dette ikke er 'så farlig' og man er slapp med beskyttelsen. Så istedet for at 'far' når seg et 'nyp' der han i lystens rus velger å drite i kondom og går hjem og smitter sin kone i neste hånd, heller MÅ bruke kondom i bordellet uansett om han er i lystens rus eller ikke - der MÅ han bruke kondom. Vil ikke dette nettopp virke FOR å forhindre mer enn nødvendig smitte?

Til sist, sett i lys av det kvinnesynet som fremdeles eksisterer hos mange i dag, mener jeg at vårt samfunn uansett ikke er klar for en slik lovendring. Tenker da på alle overfallsvoldtektene i Oslo den siste tiden og den undersøkelsen som viste at flertallet av norske menn menter at kvinner som går lettkledd fortjener å bli voldtatt.

DET har ingenting med frivillighet å gjøre - det er overgrep og voldtekt - noe helt annet enn hva vi diskuterer her. Disse vil man ikke få bukt med uansett lovverk på prostitusjon eller ei.

Forøvrig er det nettopp dette med frivillighet man også ser an når man 'registrerer' en for å jobbe på bordellene slik jeg ser det - der er folk fra PRO senter og andre helsepersonell, som nettopp kan vise de en annen vei hvis de ønsker det. Dette klarer man dårlig hvis man skal skjule virksomheten - da hjelper man ingen av disse som føler de MÅ - man bare gjemmer de bort og tror kanskje de av den grunn får det bedre ... noe som ikke er tilfellet

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Prostitusjon er jo som kjent verdens eldste yrke, og kommer nok aldri til å forsvinne helt uansett hva man gjør. Men de fleste bryter også fartsgrensene når de er ute å kjører, skal man da fjerne fartsgrensene? Det at folk bryter den aktuelle loven er ikke god nok grunn til å fjerne en lov etter min mening. Da får man heller sette inn flere resurser for å forhindre at loven brytes.

Jeg er helt enig i at det ikke har noe med frivillighet å gjøre, det var ikke det jeg ville fram til heller. Poenget mitt var at de eksemplene viste at vi fortsatt har en lang vei å gå i forhold til kvinnesynet hos mange som bor i Norge i dag. Mer synlig prostitusjon vil sannsynligvis fremme disse holdningene i stedet for å motarbeide dem. Derfor mener jeg at vårt samfunn ikke er kommet langt nok til at kvinnelige prostituerte vil bli sett på som likeverdige mennesker.

Lenke til kommentar

Det at folk bryter den aktuelle loven er ikke god nok grunn til å fjerne en lov etter min mening. Da får man heller sette inn flere resurser for å forhindre at loven brytes.

Det blir bare for dumt å ha politifolk som bryter seg inn hos folk for å ta de på fersken i å betale for sex.

Lenke til kommentar

- Mer synlig politi i gatene

- Mer lys i gatene hvor man vet sexsalg foregår

- Gjennomkjøring forbudt om kveldene der man vet prostituerte henger

- Gjøre det ulovlig å selge sex

- Melde oss ut av schengen og innføre visumplikt

Dette var det jeg kom på i farta som man kan gjøre uten å storme soverommene til folk. Personer som jobber/forsker på dette har sikkert flere smarte mulige tiltak. Det må bare prioriteres av de som styrer pengesekken :)

Lenke til kommentar
- Mer lys i gatene hvor man vet sexsalg foregår

- Gjennomkjøring forbudt om kveldene der man vet prostituerte henger

- Gjøre det ulovlig å selge sex

Disse hadde vel fungert heller dårlig tror jeg.

De første fordi det er bare å flytte seg - skal hele byen bli flombelyst og umulig å kjøre i?

Siste er vel å gjøre det ennå vanskeligere for de som allerede har det vanskelig - er det ikke det motsatte vi bør fokusere på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med: Komme med gode argumenter som forsvarer forbud mot prostitusjon?

Eller hva med dette: Man vet at prostitusjon forekommer. Man vet at man aldri vil bli kvitt det (men hvorfor skulle vi? Fordi noen ikke liker at andre har sex mot penger?). Hvorfor sikrer man ikke at det forekommer på forsvarlig vis?

Lenke til kommentar

Tja kansje ikke et eget land, men staten Nevada har jo en grei ordning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Nevada

Men det største problemet i Nevada (Las Vegas staten) er vel at de godkjennte bordellene der er veldig eksklusive og dermed også veldig dyre. Og derfor etablerer det seg i tilegg et marked ulovelige billigere gatehorer pga at folk ikke har råd til å gå på de lovelige bordellene.

Men hvorfor skal vi absolutt bruke modellen til noen andre? Hvorfor ikke tenke litt selv og lage en modell tilpasset Norske forrhold?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor mener jeg at vårt samfunn ikke er kommet langt nok til at kvinnelige prostituerte vil bli sett på som likeverdige mennesker.

Blir bossmenn sett på som likeverdige mennesker? Blir kassedamer sett på som likeverdige mennesker? Blir homofile sett på som likeverdige mennesker? Blir idioter mindre smarte personer sett på som likeverdige mennesker? Nå skal jeg være litt påståelig: Hvorfor vil du ikke forby disse jobbene? Hvorfor vil du ikke forby homofili? Hvorfor vil du ikke forby dumskap?

Lenke til kommentar

Jeg mener at prostitusjon ikke burde være lovelig. For det første er faren for smitte av kjønnssykdommer enorm, og ettersom det finnes seksuelt overførbare sykdommer som ikke kan kureres og som man kan dø av, kan man jo spørre om hvordan et slikt yrke skal kunne godkjennes i forhold til arbeidsmiljøloven. Ikke i noe annet yrke ville det vært akseptert en å høy riskiko for f.eks. hivsmitte som prostitusjon nødvendigvis medfører. Ja, man kan utføre tester av både kunder og prostituerte, men det gir ingen garanti.

Sett at en person blir smittet av hiv, mener å huske det vil ha ca. 3 uker fra smitte til dette kan testes. I løpet av disse tre ukene drar han til et horehus og blir testet for første gang, testen er negativ. Han har så sex med den prostituerte som gjevnlig tester seg. Han smitter henne, men hun vil ikke vite at hun er smittet før det gått 3 uker. Hvor mange har hun hatt sex med i løpet av denne perioden? Og hvor mange av de hun har hatt sex med har senere dratt hjem og hatt sex med sin kone? Dette er jo selvfølgelig verst tenkelige situasjon, men muligheten er der.

Den andre grunnen til at jeg mener prostitusjon ikke brude være lovelig er at de fleste kvinner som gjør det, gjør det fordi de føler at de må. Det er ikke bare snakk om trafficing, men kvinner som føler de må selge kroppen sin fordi de trenger pengene. Hvorfor skal det være lov til å utnytte kvinner som er i vanskeligstilte situasjoner? Sier ikke at alle som prostituerer seg har det slik, men jeg er sikker på at det er ganske mange.

Har du hørt om kondom? Beskytter mot alle typer sexsuellt overførbare sykdommer bortsett fra lus...

Så hvis de ikke kan prostituere seg for å få pengene de trenger får de de bedre eller dårligere da?

Og du må nok dokumentere at "de fleste" har det slik.

"Kvinnesynet" ................ :rofl: Hva syns du om mannesynet i Norge i dag?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...