Gå til innhold

Burde prostitusjon være lovlig?

Hvilken lovgivning tror du vil fungere best?  

143 stemmer

1. 1. Hvilke lover burde vi har for prostitusjon i Norge?

• Utvid forbudet til å kriminalisere salg
      9
    • Behold dagens lovgivning
      7
    • Lovlig og uregulert, organisering ulovlig
      19
    • Lovlig og regulert
      108

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sex er (i sin naturlige form, snakker da ikke om voldtekt og tvang), noe som ikke går utover tredjepart. Narkotika har dessverre ofte den ulempen at det kan føre til både skader og utgifter for tredjepart. Klarer man kombinasjonen narkotika og full jobb og ellers det å være et produktivt og oppgegående menneske som bruker av narkotika så be my guest. Det er ikke snakk om å være selektiv, det er snakk om å opprettholde en viss produktivitet uten å støte tredjepart.

Lenke til kommentar

Narkotika har dessverre ofte den ulempen at det kan føre til både skader og utgifter for tredjepart.

All frihet kan misbrukes. Forbud fører uansett bare til enda større problemer. Det er naivt å tro at man kan stikke hodet i sanden og fortsette i samme spor som før, og så vil krigen mot narkotika plutselig begynne å fungere. Krigen mot narkotika er tapt, og den var fra begynnelsen av dømt til å mislykkes. A er A.

Forbudet fører til at mafiaen får stadig større makt og kan gjøre ting som dette mot konkurrentene sine samtidig som politiet står maktesløse tilbake (sterke bilder):

getimage1.jpg?w=512&h=346

Zeta-drug-Gang-500x333.jpg

Mexico-the-work-of-Los-Zeta.jpg

Hvis man ønsker å stoppe dette er legalisering den eneste løsningen.

Endret av Gerridae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Narkotika har dessverre ofte den ulempen at det kan føre til både skader og utgifter for tredjepart.

Hvordan? Narkotika er noe du påfører deg selv; bruker du det på andre, eller tvinger andre til å betale for deg, er dette en voldshandling. Kjører man i narkorus, er det ikke narkotikaen som er problemet, det er sjåførens idiotiske valg; nok en gang går ikke narkotika utover andre, bare kombinasjonen av kjøring og narkorus.

Jeg håper jeg gjorde meg klar her, jeg støtter overhodet ikke kjøring i narkorus. Narkotika er en annen sak.

Samme går med prostituerte, det skjer mellom to personer, hvorfor skal det gå utover noen andre? Bare fordi familien kan bli ødelagt som følger av prostitusjon/narkotika, er det ikke nødvendigvis handlingen som gjør det, men tabu.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg håper jeg gjorde meg klar her, jeg støtter overhodet ikke kjøring i narkorus. Narkotika er en annen sak.

Er det ikke slik at enkelte narkotiske midler gjør til at man blir 'borte' og gjør ting man ellers ikke ville gjort hvis man 'har vært til stedet' mentalt?

Ikke ulikt hvis man drikker seg snydens på alkohol, med i en ennå verre tilstand - det er vel de som tror de har kunnet fly f.eks og kastet seg utifra diverse plasser.

Å tilfredsstille noen når man er mentalt helt til stede og disse tingene kan vel ikke helt sammenlignes, så dette blir litt avsporing :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at enkelte narkotiske midler gjør til at man blir 'borte' og gjør ting man ellers ikke ville gjort hvis man 'har vært til stedet' mentalt?

Ikke ulikt hvis man drikker seg snydens på alkohol, med i en ennå verre tilstand - det er vel de som tror de har kunnet fly f.eks og kastet seg utifra diverse plasser.

Å tilfredsstille noen når man er mentalt helt til stede og disse tingene kan vel ikke helt sammenlignes, så dette blir litt avsporing :)

Den risken man tar når man bruker for mye stoff kan sammenlignes med risken man tar ved edgeplay eller annen farlig lek (forutsatt at det er en prostituert involvert). Man bør vite at man blir borte mentalt dersom man drikker for mye. Velger man likevel å se bort ifra denne risikoen, så er det fremdeles du som er ansvarlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg savner alternativet: Lovlig og uregulert, organisering lovlig. Prostituerte bør kunne ha anledning til å effektivisere kommunikasjonen med kundene sine slik alle yrkesgrupper har.

Det er det som er meningen med "lovlig og regulert". Skal det være lov med organisering så må det finnes reguleringer som hindrer grov utnyttelse. Jeg har ikke satt opp spesifikt hvilke reguleringer som skal gjelde, men det er kanskje noe vi kan diskutere siden alternativet har en så stor overvekt.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvordan du kan se noen forskjell på hva narkomane gjør med kroppen sin, og hva prostituerte gjør. Begge deler er like legitimt.

Det er faren som er forskjell for meg. Og i et land med bl.a. offentlig helsevesen så mener jeg det er legitimt å ha en viss kontroll på hva folk utsetter seg for, ikke bare se på hva slags fare de kan gjøre seg selv til for andre. Men som nevnt er det svært mange ulike stoffer, noen av dem mindre skadelige enn stoffer som allerede er relativt fritt tilgjengelige. Mens andre enkelt kan ta livet av noen.

Prostitusjon er bare sex der en part mottar penger.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvordan du kan se noen forskjell på hva narkomane gjør med kroppen sin, og hva prostituerte gjør. Begge deler er like legitimt.

Det er faren som er forskjell for meg.

Men du er ikke faren deres. Det er deres kropp, og du har ingen rett til å nekte voksne mennesker å putte i kroppen sin hva de ønsker. Kroppen deres til hører ikke deg!

Og i et land med bl.a. offentlig helsevesen så mener jeg det er legitimt å ha en viss kontroll på hva folk utsetter seg for

Der har du problemet med "alle skal med"-filosofien. Når staten har ansvaret for helsevesenet så er ikke helse lenger en privatsak. Da eier vi alle en del av hverandres kropper. Jo mer staten kontrollerer, jo mindre privatliv har innbyggerne.

Endret av Gerridae
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir kanskje litt for mye utenom selve trådspørsmålet her. Staten er oss, utfordringen er å holde politikerne i sjakk, å følge med på hva de faktisk driver på med vs. hva de sier at de skal gjøre, osv. Hvis staten skulle forsvinne helt, så vil det være andre krefter som tar over, som du ikke kan forvente bryr seg noe mer om deg enn staten gjorde.

Og til slutt kan den vanlige maten bli like farlig som rusmidlene, hvis ingen kontrollerer innholdet og kvaliteten.

Jeg er helt enig i at det kan bli for mye kontroll, og jeg synes vi er over grensen flere steder allerede. Men vi lever i et samfunn, hvor vår styrke er vårt samarbeid.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Der har du problemet med "alle skal med"-filosofien. Når staten har ansvaret for helsevesenet så er ikke helse lenger en privatsak. Da eier vi alle en del av hverandres kropper. Jo mer staten kontrollerer, jo mindre privatliv har innbyggerne.

Nå begynner dette å bli ganske off-topic, men jeg kan forsøke å adressere det likevel.

Du har aldri noe valg om du vil bli med i det norske fellesskapet, men faktumet er at det er du. Staten gir dine foreldre økonomisk støtte i oppveksten, betaler for din utdanning og dine helseutgifter. Dersom du blir arbeidsufør hjelper staten deg med penger, og når du blir gammel gir de deg pensjon. Selvfølgelig gir dem deg ingenting gratis, du må være med å betale tilbake når den tid kommer. Fellesskapet vil at du skal være sunn og arbeidsom så du koster så lite som mulig og bidrar med skattekroner.

Du kan selvfølgelig si at du vil ta alt ansvar selv og aldri hadde lyst til å være med på dette, men det er for sent nå. Jeg er også sikker på at de som støtter deg er i et klart mindretall, så slik vil det fortsette å være inntil videre. Hvis du tror verden hadde vært bedre uten en stat så er det uansett en annen diskusjon.

Du må da forstå hvordan alle ikke ta ansvar for sin egen helse, og her tenker jeg spesielt på narkotika, når fellesskapet avhenger av at innbyggerne er så produktive som mulig og ikke skaper problemer?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Staten er oss

Dessverre, i et demokrati representerer staten kun flertallet :)

utfordringen er å holde politikerne i sjakk, å følge med på hva de faktisk driver på med vs. hva de sier at de skal gjøre, osv.

Så lenge flertallet har makt til å gjøre hva det vil med mindretallet så vil politikeryrket domineres av maktkåte og uansvarlige mennesker som ikke duger til annet enn å manipulere, lyve og komme opp med unnskyldninger. Å tro noe annet er grenseløst naivt.

Hvis staten skulle forsvinne helt, så vil det være andre krefter som tar over

Derfor skal ikke staten forsvinne helt, men dens rolle skal begrenses til å utøve kollektivt selvforsvar.

vi lever i et samfunn, hvor vår styrke er vårt samarbeid.

Samarbeid forutsetter frivillighet :)

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Staten gir dine foreldre økonomisk støtte i oppveksten, betaler for din utdanning og dine helseutgifter.

For det første har ikke staten noen verdier å gi bort. Staten skaper ingenting, den truer bare til seg penger fra de som skaper verdier her i landet og omfordeler disse :)

For det andre: Synes du virkelig at det er forsvarlig å dømme et barn til tung beskatning gjennom et helt liv fordi det fikk en masse "gratisgoder" i oppveksten? Det synes ikke jeg :)

Dersom du blir arbeidsufør hjelper staten deg med penger

Nei :) Staten har ingen penger, den tar andres penger. Du vet vel det? :) Og du får sjelden den hjelpen du har "krav" på i velferds-Norge :)

når du blir gammel gir de deg pensjon.

Staten gir den ingen pensjon, staten tar penger fra deg gjennom et helt areidsliv og så får du litt av det tilbake når du blir gammel :)

Du må da forstå hvordan alle ikke ta ansvar for sin egen helse

Hvis du ikke er i stand til å ta vare på din egen helse er du heller ikke i stand til å ta vare på mine penger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...