Gå til innhold

Burde prostitusjon være lovlig?

Hvilken lovgivning tror du vil fungere best?  

143 stemmer

1. 1. Hvilke lover burde vi har for prostitusjon i Norge?

• Utvid forbudet til å kriminalisere salg
      9
    • Behold dagens lovgivning
      7
    • Lovlig og uregulert, organisering ulovlig
      19
    • Lovlig og regulert
      108

Anbefalte innlegg

Hvordan føles det å være frivillig prostituert?

Hvordan føles det å frivillig selge en nyre? For (gjeldsofre) menn i India er det et "alternativ"

Men det er neppe noe du eller jeg vurderer (bortsett fra donasjon)

Det er sosial nød som i hovedsak er drivkraften bak begge deler (prostitusjon og organhandel)

Sålenge man greier seg nogenlunde, er ikke noe av det førstevalget kan man si..

Jeg begynner å mistenke at de som hardnakket hevder denne "frivilligheten" muligens gjør det for at de selv er potensielle sex-kunder? Da er det jo liksom mer komfortabelt å rasjonalisere/fortrenge vekk at noen selger seg pga. nød

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAV burde ikke kunne beorde deg til noen ting.

Men bør du miste dagpenger hvis du nekter bordelljobb?

Det "bør" jo være konsekvensen hvis man hevder at horeri kan sidestilles med andre yrker?

Hvis det er NAV sin metode for andre yrker, så kanskje, men problemet med det kan være at man kan komme i fare for å få sykdommer, så det er en gråsone, på grunn av farene.

Nei, NAV har kun lov til å stille slike krav på ledige stillinger, ikke at man må starte egen bedrift/geskjeft. Dette dreier seg ikke om ledige stillinger, da det ikke er en arbeidsgiver med ledige stillinger det er snakk om. Det er også heller tvilsomt at en slik geskjeft da hadde blitt særlig lønnsom hvis personen ikke hadde hatt forutsetningene for å klare å yte god nok service og dermed faller grunnlaget for egen geskjeft bort

Et organisert bordell bør da kunne ha ledige stillinger?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan føles det å frivillig selge en nyre? For (gjeldsofre) menn i India er det et "alternativ"

Det er sosial nød som i hovedsak er drivkraften bak begge deler (prostitusjon og organhandel)

Jeg begynner å mistenke at de som hardnakket hevder denne "frivilligheten" muligens gjør det for at de selv er potensielle sex-kunder? Da er det jo liksom mer komfortabelt å rasjonalisere/fortrenge vekk at noen selger seg pga. nød

For ikke å glemme den rettmessige definisjonen av frivillig:

Frivillighet betyr at oppgaver løses uten økonomisk kompensasjon. Man påtar seg arbeid av fri vilje, fordi at man har lyst til å bidra.

Hva er forskjellen? Desto mer risiko man tar eller desto mer ubehagelig jobben er desto bedre betalt får man som regel. Og jeg vet ikke om noen andre yrker som gir 2000 ++ kr betalt for 15 min jobbing.... og det er jo faktisk en del prostituerte som liker det de driver med også, så dobbeltbonus altså.

Så hvorfor trekker ikke du på gata i kveld?

Lenke til kommentar

For å unngå sosial nød jobber man, bare fordi prostitusjon og organhandel er på bånn på hva man gjøre for å unngå sosial nød burde det være ulovlig mener du?

• Liker 2
Lenke til kommentar

For ikke å glemme den rettmessige definisjonen av frivillig:

Frivillighet betyr at oppgaver løses uten økonomisk kompensasjon. Man påtar seg arbeid av fri vilje, fordi at man har lyst til å bidra.

Hva er forskjellen? Desto mer risiko man tar eller desto mer ubehagelig jobben er desto bedre betalt får man som regel. Og jeg vet ikke om noen andre yrker som gir 2000 ++ kr betalt for 15 min jobbing.... og det er jo faktisk en del prostituerte som liker det de driver med også, så dobbeltbonus altså.

Så hvorfor trekker ikke du på gata i kveld?

Ja du har rett i at det er definisjonen på frivillighet, selv om jeg synes det er en merkelig definisjon. Men valget om å bli prostituert kan være frivillig. Du får ikke betalt når du velger yrket, bare når du utfører yrket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Et organisert bordell bør da kunne ha ledige stillinger?

Nei, ikke slik jeg ser for meg hvordan legaliserte bordeller bør fungere for å bli kvitt bakmenn og trafficking - som det her dreier seg om. Altså missbruk og utnyttelse av mennesker.

Da er det ingen arbeidsgiver - jeg og du kan registrere oss og etter en tids sjekk av oss slik at man kan eliminere mest mulig at dette er ikke er frivillig osv, så blir vi 'godkjent' og kan bruke bordellet som arbeidsplass for vår egen geskjeft. Vi registreres slik at vi kan betale skatt, få samme rettigheter som ellers i arbeidsmarkedet med tanke på f.eks sykepenger. Vi får helsesjekk, beskyttet osv, men alle står helt fritt og er der frivillig og kan jobbe slik det passer seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men det finnes faktisk mennesker som er tilfreds med å selge sex og er glad i jobben sin.

Det finns folk som liker en knyttneve opp i anus, sett balla i skrutvinge eller at noen skiter i munn på dem også. Hvis de er så glad i "sex" kan de nok gjøre det gratis

Samfunnet har ingen moralsk "plikt" til å la sexhandel forekomme i noen som helst fasong. Spesiellt ikke i et økonomisk-sosialt velberget land som Norge

• Liker 2
Lenke til kommentar

De berømte ekstremfeministene er det ganske få av og de har ikke noe nevneverdig makt.

De er kanskje få, men de besitter posisjoner som gir de mye makt. Spesielt gjennom kvinnenettverket i Arbeiderpartiet.

Et godt eksempel var fra mai i våres;

http://www.dagbladet.no/2011/05/05/nyheter/pro-senteret/arbeiderpartiet/prostitusjon/politikk/16401258/

Eller er det muligens ikke like fristende lengre hvis det kun er våre egne døttre & søstre som må stå på gatehjørnet eller i bordellets ustillingsvindu? :roll:

Passe deg for de patrikalske holdningene dine....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Samfunnet har ingen moralsk "plikt" til å la sexhandel forekomme i noen som helst fasong. Spesiellt ikke i et økonomisk-sosialt velberget land som Norge

Joda, det moralske er å ta vare på alle selv om de utfører aktivitet man selv ikke liker. Man skal respektere andres valg. Moralen er å inkludere de i samfunnet istedet for å ekskludere de. Det er bakmenn og de som utnytter folkene vi moralsk er forpliktet til å hjelpe til å forhindre og det kan vi gjøre med å innse at dette er her for å bli og gjøre tiltak som hjelper mot utfordringen på dette med utnyttelse

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er litt god argumentasjon fra en Svensk prostituert selv:

http://www.youtube.com/watch?v=7D7nOh57-I8

Og når det gjelder "bakmennene", "hallikene", "bordelldriverene" så er faktisk dette også oftest kvinner.. Hvorfor tror dere man i media hele tiden kaller det bakmenn selv om det for det meste er kvinner?

Og visste dere at det er flere gutter enn jenter i Norge som har solgt sex i løpet av livet? Ble værdensbildet ditt plutselig snudd på hodet nå eller?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samfunnet har ingen moralsk rett til å hindre mennesker å ta betalt for sex.

Redigert: Eller kjøpe.

Jo, visse tingen, inkl. organ-handel også

Jeg/du har heller ikke lov å lage deal om at jeg skal slå deg ihjel for 500 kroner, selv om det er frivillig og begge er (skriftelig) enige, for å sette det på spissen

Egentlig lett å se at samfunnet faktisk må bry seg i på visse områder

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, samfunnet har vel egentlig ikke det men de gjør det like vel.

De gjør det uansett ikke for at du eller jeg ikke skal kunne få oss ett ligg når vi vil bare vi betalte for det.

De gjør det for å hindre og forebygge menneskehandel og gjøre livet bedre for de som gjør dette ufrivillig.

Resultatet er desverre (fra de prostituerte selv) at de prostituerte får det verre med denne loven.

Da er egentlig det store spørsmålet:

Skal vi regulere/forandre lovene etter hvor gode/dårlige forhold de prostituerte får?

- eller skal vi tviholde på "signaleffekten" det gir ved å ha en slik lov.

Kort sagt er det vel egentlig det som er problemet, ikke sant?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg/du har heller ikke lov å lage deal om at jeg skal slå deg ihjel for 500 kroner, selv om det er frivillig og begge er (skriftelig) enige, for å sette det på spissen

Appell til lov. Prøv igjen.

Egentlig lett å se at samfunnet faktisk må bry seg i på visse områder

Egentlig lett å se at samfunnet faktisk bør la være å blande seg inn i alles saker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Appell til lov. Prøv igjen.

Hva mener du? Burde vi ha lov å lage en slik deal? Det er jo frivillig..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da er egentlig det store spørsmålet:

Skal vi regulere/forandre lovene etter hvor gode/dårlige forhold de prostituerte får?

- eller skal vi tviholde på "signaleffekten" det gir ved å ha en slik lov.

Kort sagt er det vel egentlig det som er problemet, ikke sant?

Helt korrekt, og for min del vil jeg si det enda sterkere;

For en tanke, en drøm, eller en utopi om du vil, er noen villig til å ofre det man kan gjøre for å sikre og bedre forholdene for en gruppe mennesker.

Lenke til kommentar

Registrering at flesteparten mener prostitusjon IKKE er frivillig.

Prostitusjon er frivillig

Rørlegging er frivillig.

Om du blir smuglet til Norge for å jobbe som prostituert under tvang, er det menneskehandel.

Om du blir smuglet til Norge for å jobbe som Rørlegger under tvang, er det også menneskehandel.

Det er FORSKJELL på PROSTITUSJON og MENNESKEHANDEL.

Menneskehandel er organisert kriminalitet. Offre for dette vil havne i det samme kriminelle miljøet. Så lenge Prostitusjon er en kriminell handling, så vil slike havne i dette miljøet. Hvor mange trafficingoffre jobber som lærere?

Så lenge prostitusjon er ulovlig, vil de kvinnelige trafficing offrene havne i det miljøet. Fordi det vil ALLTID være et marked for å kjøpe sex, uansett hvor mangle lover man har mot det.

Sexloven slik den er i dag har INGENTING med fornuft, tanke for de prostituerte, eller offrene, det er det "Norske Kristen-Feministiske Moralpoliti" som mener at deres meninger er viktigere en individets rett til å bestemme over seg selv.

Å forby prostitusjon fordi det skjer trafficing er som å forby snekkere fordi mange av dem jobber svart.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...