Gå til innhold

Burde prostitusjon være lovlig?

Hvilken lovgivning tror du vil fungere best?  

143 stemmer

1. 1. Hvilke lover burde vi har for prostitusjon i Norge?

• Utvid forbudet til å kriminalisere salg
      9
    • Behold dagens lovgivning
      7
    • Lovlig og uregulert, organisering ulovlig
      19
    • Lovlig og regulert
      108

Anbefalte innlegg

Hvilken lovgivning vil gi best uttelling på de følgende punktene:
  • De prostituertes helse (mishandling) og forhindring av menneskehandel
  • Prinsipper om valgfrihet i et fritt samfunn
  • De prostituertes verdighet
  • Potensielle skattekroner, velferdstjenester og politiets ressursbruk
  • Norges omdømme og bybildet i byene med prostitusjon

Ved legalisering av bordeller. Ta de inn i varmen og la deres jobb bli like akseptert av samfunnet som hvilken som helst jobb. Da vil de heller ikke slite med å skjule sin jobb, leve dobbeltliv, passe på å ikke missnakke seg og bli sett ned på osv ... - elementer som blir tunge mentalt over tid. Hvis da samfunnet har endret litt over tid holdningen til deres jobb og sett på den som det den er,- en omsorgs-jobb, istedet for å skjule og fordømme, lært samfunnet at de også er mennesker som har krav på samme trygghet og rettigheter som alle oss andre i sin jobb.

De har betalt skatt som hvilken som annen jobb og hatt samme rettigheter

Disse bordellene måtte blitt driftet med GOD kontroll og hatt sikkerhetsfolk/vakter som staten har betalt for - eventuelt også gjort kjøp og salg utenfor bordellene ulovlig og bøter på dette har gått uavkortet til drift av bordellene og for å holde prisen nede slik at ulovlig salg ikke har blomstret opp pga stor prisforskjell og kunstig høye priser på bordellene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skyldes sarkasmen?

Skyldes nok den lettvinte tonen jeg synes mange har

"hvis det er det de vil"

Som om prostitusjon er et like triviellt valg som å velge frisørfaget osv.

Hvis man ikke skjønner at det innebærer et helt annet følelsemessig aspekt å la folk mot betaling tafse & penetrere kroppen din, enn det er å sitte i kassa på Rema 1000, så er det noe elementert som mangler i gangsynet, er min påstand

Og hvis du skjønner at ikke alle har den samme kristen moralske holdningen som deg hadde det også vært bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvis du skjønner at ikke alle har den samme kristen moralske holdningen som deg hadde det også vært bra.

Hvis du mener prostitusjon er like triviell som alle andre yrker, så bør NAV kunne beordre deg til å ta bordell-jobb?

Skjønner folk virkelig ikke hvor tåpelig det er å sidestille (følelsemessig) vanlige yrker vs prostitusjon?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du mener prostitusjon er like triviell som alle andre yrker, så bør NAV kunne beordre deg til å ta bordell-jobb?

Skjønner folk virkelig ikke hvor tåpelig det er å sidestille (følelsemessig) vanlige yrker vs prostitusjon?

NAV burde ikke kunne beorde deg til noen ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar

og prostitusjon er frihet.

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt.

Sålenge du tar imot penger av dem så.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jenter synes sex er gøy, så hvorfor skal de ikke kunne tjene penger på det hvis de vil det?

Og norske jenter synes sex er like gøy som russiske jenter.

Men, hva tror du årsaken er til at det f.eks. er tusenvis av russiske jenter som reiser til midt-østen å prostituerer seg, mens få/ingen norske jenter?

Hvis du ikke gjetter svaret, så er den enkle forklaringen: sosial nød

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt.

Det var bare for å gi en pekepinn over at forskjellen mellom Norge og Danmark på dette området er som forskjellen på frihet i Nord- og Sør-Korea..

fordi du ikke får kjøpe sex'en din? Det er ikke et forbud av sex det er snakk om her altså.

Enkelte argumenterer for dette som om deres eget sexliv skulle stå på spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel heller enkelte som ikke skjønner at man kan ha minst like mye følelser i andre jobber. Om jeg skulle ha knulla xxx damer, så tror jeg bestemt ikke jeg har slitt mer med følelsene mine enn hvis jeg har tjenestegjort i krig eller f.eks i ABB saken og andre. Kan ikke akkurat si jeg legger så mye følelser i å bare knulle noen - om nå dette skulle gitt meg penger heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men bør du miste dagpenger hvis du nekter bordelljobb?

Det "bør" jo være konsekvensen hvis man hevder at horeri kan sidestilles med andre yrker?

Hvis det er NAV sin metode for andre yrker, så kanskje, men problemet med det kan være at man kan komme i fare for å få sykdommer, så det er en gråsone, på grunn av farene.

Lenke til kommentar

Det "bør" jo være konsekvensen hvis man hevder at horeri kan sidestilles med andre yrker?

Hvis det er NAV sin metode for andre yrker, så kanskje, men problemet med det kan være at man kan komme i fare for å få sykdommer, så det er en gråsone, på grunn av farene.

Det er mange yrker som innebærer en viss risiko enten det gjelder smitte eller annet. Prostitusjon stiller ikke direkte i noen særstilling der.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent hvis du er permittert)

har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt

er reell arbeidssøker

er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag

bor eller oppholder deg i landet

som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student

Jeg hadde blitt ganske forbannet hvis noen i familien kom i en situasjon der de trenger dagpenger, men ble nektet disse da de ikke aksepterte jobbtilbudet hos Jonsen-hor-og-klem AS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, NAV har kun lov til å stille slike krav på ledige stillinger, ikke at man må starte egen bedrift/geskjeft. Dette dreier seg ikke om ledige stillinger, da det ikke er en arbeidsgiver med ledige stillinger det er snakk om. Det er også heller tvilsomt at en slik geskjeft da hadde blitt særlig lønnsom hvis personen ikke hadde hatt forutsetningene for å klare å yte god nok service og dermed faller grunnlaget for egen geskjeft bort

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange yrker som innebærer en viss risiko enten det gjelder smitte eller annet. Prostitusjon stiller ikke direkte i noen særstilling der.

Og derfor burde man ikke bli tvunget til å være en minesøker heller. Men jeg er ikke for det systemet uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skyldes sarkasmen?

Skyldes nok den lettvinte tonen jeg synes mange har

"hvis det er det de vil"

Som om prostitusjon er et like triviellt valg som å velge frisørfaget osv.

Hvis man ikke skjønner at det innebærer et helt annet følelsemessig aspekt å la folk mot betaling tafse & penetrere kroppen din, enn det er å sitte i kassa på Rema 1000, så er det noe elementert som mangler i gangsynet, er min påstand

Men så har det jo en ganske annen betaling også da.

Det er nokk et helt annet følelsesmessig aspekt å være leiesoldat eller soldat i frontlinjen i en krig også, men det er lovlig og folk gjør det fordi det er godt betalt (og for spenningen)

De har betalt skatt som hvilken som annen jobb og hatt samme rettigheter

Disse bordellene måtte blitt driftet med GOD kontroll og hatt sikkerhetsfolk/vakter som staten har betalt for - eventuelt også gjort kjøp og salg utenfor bordellene ulovlig og bøter på dette har gått uavkortet til drift av bordellene og for å holde prisen nede slik at ulovlig salg ikke har blomstret opp pga stor prisforskjell og kunstig høye priser på bordellene.

Hvorfor skulle staten ha betalt vaktene? Kan ikke bordellet selv betale for sikkerheten? Staten kan vel heller sette et krav om hva som skal være en minimum sikkerhetsstandard der.

Kan NAV beordre deg til utenlandstjeneste i en krigssone?

Hva er forskjellen? Desto mer risiko man tar eller desto mer ubehagelig jobben er desto bedre betalt får man som regel. Og jeg vet ikke om noen andre yrker som gir 2000 ++ kr betalt for 15 min jobbing.... og det er jo faktisk en del prostituerte som liker det de driver med også, så dobbeltbonus altså.

http://www.youtube.com/watch?v=aJo6uftQAko

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og derfor burde man ikke bli tvunget til å være en minesøker heller. Men jeg er ikke for det systemet uansett.

Tja hvorfor være så dramatisk og sammenlikne med en minesøker. Hvorfor ikke sammenlikne det med å være politi, lege, sykepleier, dykker, fengselsbetjent osv. Det er mange risikofylte yrker, men i de fleste har vi blitt flinke til å beskytte oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...