Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble til taklampe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en taklampe jeg har lyst til å henge opp på et rom, men jeg forstår ikke helt hvordan det skal kobles. Jeg antar at jeg burde være 100% sikker på hvordan jeg kobler det til før jeg prøver, sånn for å være helt sikker på at det ikke skjer noe galt :p

Anyway, jeg legger ved et par bilder. Såvidt jeg ser er det ikke så mange kabler som skal kobles i den "sukkerbiten", men det hadde vært fint om noen kunne fortelle meg akkurat hvordan de skulle kobles. Jeg har ingen kjennskap til jord/ikke jord o.l.

Håper på hjelp!

Mvh

Kim Aasen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den koblingen har du ikke lov til å gjøre selv, ring en elektriker!

Boksen mangler riktignok lokk med krok, men dette er snakk om nettopp å "Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoblet med støpsel/-stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning

på selve ledningen, slik at tilkoblingene ikke belastes fysisk." M.a.o, en av de få tingene det faktisk står i brosjyrer og veiledninger at man har lov å gjøre selv.

Det er veldig tydelig på bilde nr. 2 hvilke to ledere som skal stikke ut av hullet i lokket på takboksen, men elektrikerene på forumet vil sikkert argumentere for at en elektriker må montere selve lokket før man selv lovlig kan henge opp lampa i det og koble den til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...