kaaasen Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Hei! Jeg har en taklampe jeg har lyst til å henge opp på et rom, men jeg forstår ikke helt hvordan det skal kobles. Jeg antar at jeg burde være 100% sikker på hvordan jeg kobler det til før jeg prøver, sånn for å være helt sikker på at det ikke skjer noe galt Anyway, jeg legger ved et par bilder. Såvidt jeg ser er det ikke så mange kabler som skal kobles i den "sukkerbiten", men det hadde vært fint om noen kunne fortelle meg akkurat hvordan de skulle kobles. Jeg har ingen kjennskap til jord/ikke jord o.l. Håper på hjelp! Mvh Kim Aasen Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Den koblingen har du ikke lov til å gjøre selv, ring en elektriker! Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 Såpass, det var jeg faktisk ikke klar over. Takk for svar! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Den koblingen har du ikke lov til å gjøre selv, ring en elektriker! Boksen mangler riktignok lokk med krok, men dette er snakk om nettopp å "Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoblet med støpsel/-stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at tilkoblingene ikke belastes fysisk." M.a.o, en av de få tingene det faktisk står i brosjyrer og veiledninger at man har lov å gjøre selv. Det er veldig tydelig på bilde nr. 2 hvilke to ledere som skal stikke ut av hullet i lokket på takboksen, men elektrikerene på forumet vil sikkert argumentere for at en elektriker må montere selve lokket før man selv lovlig kan henge opp lampa i det og koble den til... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 du har lov til å koble det opp dersom det er klargjort for det med lokk med krok, og sukkerbit med jording.... her mangler: lokk med krok, jording og sukkerbit. dette skal monteres av elektriker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå