Gå til innhold

Hovedkort-vifta stoppet!

Megamann

Anbefalte innlegg

Jeg har et abit is7-e hovedkort som kom med påmontert vifte på, den lille omtrent midt på kortet. I går la jeg merke til at vifta ikke gikk, og jeg synes at det var lenge siden jeg hadde sett den gå rundt. Så jeg prøvde å dytte litt på den, og da merka jeg at det var noe som bremsa den ned, så den ikke kom seg rundt av egen kraft. Jeg merka også at den var "fri" 1-2 cm når jeg dytta den rundt, så kom 1-2 cm med bremsing, før den på nytt var "fri". Vet ikke om jeg klarte å forklare dette godt nok, men hvis noen har noen tips til hva som kan være galt, hadde det vært fint. Er den lett å mekke på? (har ikke mye peiling på hvordan en sånn vifte funker).

mvh Megamann!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett vifta direkte på en 12V ledning og se om den da går rundt.

Hvis den fortsatt ikke går dytt litt på den.... hjelp den forbi der den bremser.... går den da de neste 1-2 cm uten din hjelp?

Hvis den går når du har den direkte på 12V kan det være at en HK sensor mener det ikke er behov for å kjøre vifta, og derfor har skrudd den av.

Ellers har du en mer eller mindre defekt vifte.

-pg

Lenke til kommentar

høres ut som den får for lite spenning ja, da vil den gå saktere og stoppe opp til slutt. Med 12V skal den gå 100%. Det at vifta ikkje går kan jo være skadelig, men eg tviler på at HK'et tar kvelden av den grunn. Eg har aldri hatt vifter på mine HK, og det (asus a7n8x ligger på 30grader). Dersom vifta er ødelagt kan du kanskje få tak i ei 80*80 eller mindre og sette på istadenfor. Sjå i BIOS kva temp HKet har og om det er drastiske tilstander.

Lenke til kommentar

Jeg prøvd å sette den på andre viftekontakter på hk, uten at den ville gå rundt. Skrudde den også av og "bikka" litt på den, så nå bremser den bare hver runde, men allikevel nok til at vifta ikke klarer å komme over bremsestedet. Så det er altså selve vifta det er no gæli med, ikke noe annet utifra hva jeg forstår.

Takk for tipsene forresten. Jeg skal sende en mail til komplett og spørre om det er mulig å bytte bare selve viften.

Hilsen Megamann

Lenke til kommentar
Jeg prøvd å sette den på andre viftekontakter på hk, uten at den ville gå rundt. Skrudde den også av og "bikka" litt på den, så nå bremser den bare hver runde, men allikevel nok til at vifta ikke klarer å komme over bremsestedet. Så det er altså selve vifta det er no gæli med, ikke noe annet utifra hva jeg forstår.

Takk for tipsene forresten. Jeg skal sende en mail til komplett og spørre om det er mulig å bytte bare selve viften.

Hilsen Megamann

Det er vel garantier på slikt? Er du heldig får du kanskje nytt HK. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...