Gå til innhold

Virus i Bios, mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg skulle poste dette under hovedkort, men uansett:

Jeg og noen venner diskuterte muligheten for at BIOS kunne bli virus infisert. Jeg mente at det var mulig at et virus kunne feil-flashe BIOS, slik at bios ble ubrukelig. Jeg mente videre at det var svært vanskelig å legge feks. spyware/uønsket programvare i BIOS (CMOS), ettersom det er så mange ulike typer BIOSer.

Det jeg lurer på er om disse påstandene er riktig. Setter også pris på litt tilleggsinformasjon rundt dette. Hadde vært OK å fått en oppklaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS virus er ikke spesielt vanlige, men de finnes. Vet for noen år siden at det var et virus kalt CIH (Hørte også at Klez-ormen bar med seg dette viruset) som hadde en tendens til å f*cke opp BIOS bigtime. Har ingen førstehåndserfaringer og aldri hørt om noen som har blitt rammet av nevnte virus though..

Lenke til kommentar

Vel, i hine haarde dager var det jo mulig aa cracke BIOS-passordet med forskjellige mer eller mindre virkende programmer.

Problemet med aa lage virus for BIOS er legio(mange):

* som nevnt, mange forskjellige bioser og ikke saa lett aa identifisere eksakt maskinoppsett. AA velge hvordan man da skal infisere biosen blir komflinsnernt.

* lite minne i biosen

* windows er saa bra for aa spre virus at poenget litt faller bort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...