Gå til innhold

Får kun 65Mbit tilkobling på N-trådløst nett.. Hva er feil?


J@9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg prøvd å kopiere 2 film klipp på til sammen 350mb.. her fikk jeg 4 til 5,5mb/s i følge windows.. da blei det kopiert fra egen server som kjører gbit nettverk rett inn i routern.

 

Dette hørtes veldig lavt ut i forhold til dine 30mb/s

 

 

 

HW ID strengen er:

PCI\VEN_14E4&DEV_4727&CC_0280

Fant ikke så veldig mye mer ved å søke på denne :p

 

Jeg skal lære deg trikset for dette. Det er veldig hendig når du har enheter som du ikke helt vet hva drivere du skal bruke for for eksempel - eller vil bare identifisere for specs slik som nå.

 

google "device id search" eller "hardware id search" så får du opp denne som øverste link:

http://www.pcidatabase.com/

 

du kan ikke søke hele strengen, men alt du trenger er i den. det er to ting osm er mest viktig. DEV koden og VEN koden. DEV står for device (enhet) og VEN står for vendor (produsent/selger).

PCI\VEN_14E4&DEV_4727&CC_0280

altså er

VEN = 14E4

DEV = 4727

 

Disse kan du søke på seperat fra denne siden. DEV koden er som regel det mest relevante å søke på for det er det som avgjør hvilken fysisk hardware det er.

 

da får vi opp:

WLAN Broadcom 4313 802.11b/g/n for Windows 7 64 bit

 

et raskt søk senere finner vi lett oppdaterte drivere for den:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?swItem=ob-83617-1&lang=en&cc=us&idx=2&mode=4&

 

Jg har ikke googlet rundt etter specs for å se om den har MIMO støtte for mer enn 150Mbit enda, men det kan du sikkert leke deg med selv senere om du vil :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skal vi se..

Satte den til å kopiere ei stor .ISO fil nå, og der går det i samme hastighet som sist, og det vises i MB/s og fila er 3.48GB stor, og skulle ta ca 15 min å kopiere over.

Hastigheten lå ganske jevnt på 4.45MB/s i følge den måleren i Windows 7.

 

Da vil det vel si at det går i ca maks hastighet da? :)

 

Som Flimzes sier så er ikke dette egentlig så ille. I praksis så er får man langt langt mindre ut av en forbindelse enn det som det teoretiske maksimum er - selv under gode signalforhold. Jeg vil si dette ikke er unormalt uten MIMO ihvertfall.

 

Som det er nevnt tidligere så er i praksis ikke connection-speed på WLAN noen god indikator for hastighet. Det er bare å regne som maksimum. Du kan fint få oppgitt 150Mbit og likevel bare få samme hastigheten i praksis.

 

Basert på erfaring av hva som er normalt så virker det ikke som det er noe veldig feil her egentig - og gitt internettlinjen din som du har så vil jo dette være godt nok til å få tilnærmet full uttellig på den. Det spørs om det er så verdt å gjøre så mye videre med det da. Hvis du virkelig er avhengig av stor høyere WLAN hastighet så må du sansynligvis investere i en del høyere kvalitet utstyr, og gjerne 5Ghz sender/mottaker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

J@9: Pass på at du bruker WPA eller WPA2-kryptering og sjekk at båndbredden (WLAN) er satt til 40MHz i routeren.

Det går forøvrig fint an å bytte kort i maskinen. Kortet ligger trolig under et separat lite lokk på undersiden av maskinen.

Man får kjøpt gode Intel-kort med abgn på ebay for 50-60 kroner. Man bør være fingernem når man kobler i antennekabelen, men ellers er det plug and play på maskiner som ikke er laget av amerikanske selskaper. FCC i USA har egne regler og da kan man ikke bare sette i nye kort.

Lenke til kommentar

Har skrudd mye pc opp igjennom tida, så antenne kabler er ikke noe stress ;)

Var mer garantien jeg tenkte på :)

 

 

Men ellers.. Jeg har ikke lyst til å slå av G nettet, med tanke på at jeg hjelper en del folk når dem har data problemer, og mange av disse har jo ikke noe bedre enn G.

 

Hastigheten er ellers ikke noe stort problem, har jo nettverkskabler lett tilgjengelig her, så det er jo bare å plugge i det når man virkelig skal overføre mye eller store filer :)

 

 

 

Kjørte også en test på speedtest.net igjen, og jeg fikk omtrent maks hastighet ned og opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...