Gå til innhold

Får kun 65Mbit tilkobling på N-trådløst nett.. Hva er feil?


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en TP-Link router som støtter 300Mbit WLAN, og på min gamle bærbare pc så fikk jeg 150Mbit tilkobling (en fujitsu siemens pc).

Da den gamle maskina mi tok kvelden, så kjøpte jeg en Samsung RV520, denne har også N trådløst kort, men jeg får kun 65Mbits tilkobling.

 

Hva kan være feil??

Prøvde å endre på instillinger for rekkevidde/ytelse, og da fikk jeg 75Mbit i et par sekunder i det den kobla seg opp, og datt ned på 65Mbit igjen..

 

 

Vurderer om jeg skal ta ut WLAN kortet av gamle pc'n og se om det passer i den nye, for jeg liker å ha så høy hastighet som mulig, med tanke på at vi sitter på ei 40Mbits fiber linje inn i huset ;)

 

Men vil dette bryte garantien på den nye maskina?? (brøyt garantien på den forrige, pga at jeg demonterte kjølinga, blåste reint og bytta kjølepasta pga varm pc..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du bryter garantien om du åpner opp PCen og tar ut deler.

 

Regner med det er internett hastighet du vil ha? Ihvertfall så har WLAN ingenting med det å gjøre, LAN er bare tilkoblingen mellom PCene i huset, ikke internett.

 

Om det er LAN hastighet du vil ha, så må du nesten ha ett bedre kort ja.

Om hastigheten inn i huset er raskere enn wlan så har det selvsagt noe med saken å gjøre.

 

Å skru opp pcen kan bryte garantien, det avhenger av den individuelle produsents garanti, men det påvirker ikke reklamasjonsretten med mindre du ødelegger pcen når du holder på.

Lenke til kommentar

Ja du bryter garantien om du åpner opp PCen og tar ut deler.

 

Regner med det er internett hastighet du vil ha? Ihvertfall så har WLAN ingenting med det å gjøre, LAN er bare tilkoblingen mellom PCene i huset, ikke internett.

 

Om det er LAN hastighet du vil ha, så må du nesten ha ett bedre kort ja.

Om hastigheten inn i huset er raskere enn wlan så har det selvsagt noe med saken å gjøre.

 

Å skru opp pcen kan bryte garantien, det avhenger av den individuelle produsents garanti, men det påvirker ikke reklamasjonsretten med mindre du ødelegger pcen når du holder på.

 

wlan har ingenting med hastigheten som går inn i huset å gjøre. Hastigheten som går inn i huset er internetthastigheten, ikke LAN hastigheten.

Lenke til kommentar

wlan har ingenting med hastigheten som går inn i huset å gjøre. Hastigheten som går inn i huset er internetthastigheten, ikke LAN hastigheten.

Og selvsagt har de en sammenheng om man sitter på wlanet og surfer ut av huset. Om man har 100mbit inn, og 10mbit wlan, så begrenser wlanet enormt mye, og man ville fått mye høyere fart til pcen med kablet eller raskere trådløst nett.

Lenke til kommentar

wlan har ingenting med hastigheten som går inn i huset å gjøre. Hastigheten som går inn i huset er internetthastigheten, ikke LAN hastigheten.

Og selvsagt har de en sammenheng om man sitter på wlanet og surfer ut av huset. Om man har 100mbit inn, og 10mbit wlan, så begrenser wlanet enormt mye, og man ville fått mye høyere fart til pcen med kablet eller raskere trådløst nett.

 

Nei, om du har 1mb/s wlan så kan du ennå ha 1000mb/s på nettet. LAN og internett har 0 forbindelse med hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, om du har 1mb/s wlan så kan du ennå ha 1000mb/s på nettet. LAN og internett har 0 forbindelse med hverandre.

Kan du ikke gå et annet sted og snakke dritt om ting du tydeligvis ikke har noen anelse om?

 

Har du 100mbit internet, og 1mbit lan. Så vil ingen maskin kunne laste ned ting fra nett med mer enn 1mbit.

 

Og har du 1mbit internett og 100mbit lan, så kan du laste ned ting fra nett med 1mbit maks, men du kan derimot sende filer mellom pcene med 100mbit.

 

Jeg har jobbet som driftstekniker med et stort nettverksanlegg med flere hundre maskiner koblet på, for ikke å snakke om utdannelse på universitet innen emnet. Hvor har du din (sterkt feilaktige) kunnskap fra?

 

Kan vi legge dette dødt nå?

Lenke til kommentar

Nei, om du har 1mb/s wlan så kan du ennå ha 1000mb/s på nettet. LAN og internett har 0 forbindelse med hverandre.

Kan du ikke gå et annet sted og snakke dritt om ting du tydeligvis ikke har noen anelse om?

 

Har du 100mbit internet, og 1mbit lan. Så vil ingen maskin kunne laste ned ting fra nett med mer enn 1mbit.

 

Og har du 1mbit internett og 100mbit lan, så kan du laste ned ting fra nett med 1mbit maks, men du kan derimot sende filer mellom pcene med 100mbit.

 

Jeg har jobbet som driftstekniker med et stort nettverksanlegg med flere hundre maskiner koblet på, for ikke å snakke om utdannelse på universitet innen emnet. Hvor har du din (sterkt feilaktige) kunnskap fra?

 

Kan vi legge dette dødt nå?

 

Bra du byttet over til min side. Istedenfor å si det motsatte som du gjorde i sta.

Lenke til kommentar

wlan har ingenting med hastigheten som går inn i huset å gjøre. Hastigheten som går inn i huset er internetthastigheten, ikke LAN hastigheten.

Og selvsagt har de en sammenheng om man sitter på wlanet og surfer ut av huset. Om man har 100mbit inn, og 10mbit wlan, så begrenser wlanet enormt mye, og man ville fått mye høyere fart til pcen med kablet eller raskere trådløst nett.

 

 

Bra du byttet over til min side. Istedenfor å si det motsatte som du gjorde i sta.

 

Du kan jo si det til deg selv, men det er du som snakker tøv og skifter side her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

wlan har ingenting med hastigheten som går inn i huset å gjøre. Hastigheten som går inn i huset er internetthastigheten, ikke LAN hastigheten.

Og selvsagt har de en sammenheng om man sitter på wlanet og surfer ut av huset. Om man har 100mbit inn, og 10mbit wlan, så begrenser wlanet enormt mye, og man ville fått mye høyere fart til pcen med kablet eller raskere trådløst nett.

 

 

Bra du byttet over til min side. Istedenfor å si det motsatte som du gjorde i sta.

 

Du kan jo si det til deg selv, men det er du som snakker tøv og skifter side her.

 

Jeg har hele tiden sagt internet og LAN har ingen forbindelse. Du som babler om at hastigheten inn til huset har noe med LAN å gjøre, og at LANet begrenser inn hastigheten.

Endret av KVTL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flimzes, nå må du ikke falle helt vekk fra fokuset om hva som faktisk spørres etter her. OP snakker jo tydelig om oppkoblingshastigheten som oppgis av windows for tilkobingen her, og ikke faktisk målt throughput. Det må jo være tilfellet når vi snakker om en 65Mbit WLAN kobling og de bare har en 40Mbit fiberlinje.

 

nett-tilkoblingen er selvfølgeig helt irrelevant i den forbindelse - i forhold til problemstillingen som vi faktisk blir spurt om.

 

til OP: Først av alt - om du skulle gå over 150Mbit så må du ha dobbel mottaker og/eller sender på nettverkskortet. Ruteren måtte også være satt opp på å kunne bruke MIMO med dobbel kanalbredde.

 

Ofte så har rimeligere kort bare èn antenne, og da er du i så fall begrenset til under 150Mbit. Hvorfor det går lavere enn dette dog har normalt å gjøre mest med signalkvaliteten. Jeg ville forsøkt å se om kobingen bir mye bedre dersom du tester maskinen i samme rom som ruteren - bare for å teste. Hvis den da spretter opp i nærmere 150Mbit så er det bare signalkvlaiteten som er problemet. Da bør du i første omgang se om du kan sette et kanalvalg som er bedre (gratisprogram inSSIDer kan hjelpe godt med dette for å scanne hvilke kanaler som er best egnet og ubrukte). Du kan evt. også gå til steget med å sette opp bedre antenner eller retningsbestemmte antenner. Dette krever dog støtte for frakoblbare antenner på ruteren - eller at du er hendig nok til å tørre å åpne chassiset for å koble antennene direkte på hovedkortet selv.

 

Du kommer dog ofte veldig langt med å bare optimisere kanalvalget (og evt. aktivere MIMO dersom nettverkskortene støtter det), så det er det enkleste å begynne med.

 

EDIT: Det er også verd å merke seg at dersom ruteren står i en mixet nettverksmodus (for å støtte G og B i tillegg til N standard for eksempel) så vil det kunne gå rimelig kraftig utover ytelsen for N brukerene. Smarte rutere vil kunne klare å minimere ytelsestapet rimelig bra dog - ved mindre sike enheter bruker forbindelsen akkurat der og da. Jeg er litt usikker på om dette bare påvirker målt throughput eller også vil påvirke den teoretiske oppkoblingshastgheten som vises av windows.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden sagt internet og LAN har ingen forbindelse. Du som babler om at hastigheten inn til huset har noe med LAN å gjøre, og at LANet begrenser inn hastigheten. Slutt å troll.

Siden du åpenbart nekter å forstå sammenhengen.

 

Hastigheten til pcen begrenses av den svakeste linken. Har man over 40mbit inn i huset vil wlanet nesten alltid være begrensende faktor med mindre man har 5GHZ 802.11N nettverk.

 

Det er det J@9 sa, og det er det jeg sa. Og så kommer du og prøver å argumentere mot.

 

All datatrafikk fra internet må nødvendigvis gå gjennom lanet så lenge man har en router, så å si at disse ikke har noen kobling sammen blir for dumt.

 

Dette er uansett off topic da trådstarter kan dette bedre enn deg uansett.

 

Flimzes, nå må du ikke falle helt vekk fra fokuset om hva som faktisk spørres etter her. OP snakker jo tydelig om oppkoblingshastigheten som oppgis av windows for tilkobingen her, og ikke faktisk målt throughput. Det må jo være tilfellet når vi snakker om en 65Mbit WLAN kobling og de bare har en 40Mbit fiberlinje.

Dette er også første jeg spurte om:

 

Det kan være så enkelt som at fujitsuen hadde større/mer følsomme antenner.

 

Men hva som er oppgitt hastighet og hva som er faktisk hastighet trenger ikke ha så stor sammenheng, har du målt faktisk ytelse på begge?

 

Og det vil være relevant for trådstarter at forbindelsen kun er oppgitt til 65mbit trådløst, siden man sjeldent oppnår halvparten av det windows oppgir som tilkoblingshastighet på trådløse forbindelser.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Har ikke målt noe selv med denne maskina.

 

Men har også en eldre laptop her, med kun G kort.. og denne kjører jo 54Mbit, ved test på speedtest.net, mot Oslo server, så får jeg maks 17MBit ned.. Kjører jeg en test hvor jeg har koblet til med 100Mbit kabel, så får jeg 40MBit ned på samme pc.. Derfor vil jeg selvfølgelig ha så kjapp tilkobling som mulig ;)

Kopierer også en del bilder og andre ting via nettverket her, hvor alt som er koblet med kabel har Gbit mellom seg.

 

 

Routeren er en TP-Link TL-WR1043ND, og kortet i den nye maskinen vet jeg ikke stort om, for det står kun Broadcom 802.11N, og ikke noe modell nr.

 

Router kjører mixed modus ja, så den støtter B/G/N, men som sagt, den forrige laptopen min med N kort, kjørte 130-150Mbit mot samme router.

Sitter ca 1,5 meter unna routeren så avstanden er ikke noe problem.

 

Men tilbake til bytting av kortet.. Under maskina er det et deksel med kun 1 skrue.. dekslet er merka med ODD, HDD, Memory og ei pil mot skruen.. noe som tyder på at man har lov til å åpne dette, uten at det går utover garantien??

Vil tro at også WLAN sitter under samme deksel, ellers må hele maskina demonteres.. noe som ihvertfall bryter garantien.

 

 

Evt hvilke programmer kan brukes til å måle hastigheten mot router med?

Lenke til kommentar

En vanlig filkopiering til en annen maskin (på kablet nett) gir en god indikasjon på hvordan ytelsen ligger an. Bare en stor fil på 100-200MB burde kunne gi deg en grei pekepinn.

 

EDIT: Som nevnt flere ganger så trenger du ikke ha hatt noen høyere ytelse med den gamle laptopen, selv om den rapporterte høyere.

 

Min laptop med n-kort oppgir at den har 100-150mbit, og klarer i virkeligheten knapt 30mbit.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hvis du vil teste praktisk LAN hastighet så kan du google etter racoonworks speed test. Da har du en klient og server for som du kan bruke for å måle hastighet fra èn maskin til en annen på LAN - kablet eller trådløs (eller via internett også forsovidt).

 

Hvis du vil finne ut hvilket kort du har er det bare å gå inn i device manager - og inn under "advanced" på enheten og sjekke "hardware ID". strengen som ligger der kan søkes opp på så før du som minimum vite hvilken fysisk chip som er brukt - og det er normalt alt du trenger for å finne drivere.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å kopiere 2 film klipp på til sammen 350mb.. her fikk jeg 4 til 5,5mb/s i følge windows.. da blei det kopiert fra egen server som kjører gbit nettverk rett inn i routern.

 

Dette hørtes veldig lavt ut i forhold til dine 30mb/s

 

 

 

HW ID strengen er:

PCI\VEN_14E4&DEV_4727&CC_0280

Fant ikke så veldig mye mer ved å søke på denne :p

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Sjekka på dama sin laptop nå, hu har nesten samma pc som meg, og hu har også 65Mbit, så det kan jo tyde på at hu har samme kort som meg.

 

Hennes pc kjører ferdig oppsett fra butikk, mens jeg la inn windows 7 pro, for å bli kvitt all dritten som følger med nye maskiner nå for tida ;)

Lenke til kommentar

Skal vi se..

Satte den til å kopiere ei stor .ISO fil nå, og der går det i samme hastighet som sist, og det vises i MB/s og fila er 3.48GB stor, og skulle ta ca 15 min å kopiere over.

Hastigheten lå ganske jevnt på 4.45MB/s i følge den måleren i Windows 7.

 

Da vil det vel si at det går i ca maks hastighet da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...