Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiebolig i København

Genesis91

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg flytter til københavn snart.

Jeg har sett på mange leiligheter men jeg skjønner meg ikke på hvordan reglene ang. oppsigelse og oppsigelsestid fungere. Hvis det står leieperiode 2 år i kontrakten, betyr det at jeg MÅ leie den i 2 år.

Har jeg mulighet til å si opp før tidspunktet som står i kontrakten? Evnt. hvor lang er opsigelsestiden min? (3mnd fra jeg sier opp?)

Jeg trenger hjelp, helst hvis noen klarer å finne gjemmel i dansk lov.

Jeg har googlet endel og kikket rundt men jeg klarer ikke å finne noe godt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den danske versjonen av husleieloven er her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610 .

Spesielt relevant virker:

§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610#KXIII

Så hvis det ikke står spesifikt at du kan si opp, så varer avtalen i utgangspunktet hele leieperioden.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Det er kjæresten min som er i københavn og ser på leiligheter. skal få hun til å sende en kontrakt nestegang hun har noe på hånden. Jeg har ikke sett noen kontraker enda.

Men det du skriver Ståle Nordlie virker logisk utifra loven. Men hvordan kan det gjennnomføres i praksis?

(Skal finne ut hva som faktisk står i en aktuelt kontrakt. Men tenkt deg senarioet:)

Man er "bundet" til 2 år. Men etter 1 år så bytter jeg studieretning og må flytte til en annen by. Hvis man varsler eier 3mnd før om at man ønsker å si opp. Betaler ikke leien de siste 3 mnd fordi man har forskuddsbetalt 3 mnd trekkes da. Så kan man flytte?

Utifra reglene så er man vel budet og kan ikke bare dra. Hvis det står bestemt i kontrakten at det er 2 års leietid og det ikke er noe oppsigelsestid. Men hva skjer da hvis man blir syk, eller det blir slutt med samboeren eller at man ikke får økonomien til å strekke til. Er man da låst?

Endret av Genesis91
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Danmark.

Men i Norge vil man kunne leie leiligheten videre til noen andre (framleie) for resten av perioden. Man kan også finne en ny leietaker for utleier, eller satse på at utleier finner en ny leietaker selv. Partene i et avtaleforhold har nemlig en såkalt "lojalitetsplikt", som medfører at utleier må gjøre en viss innsats for å hindre at leier taper masse penger på en bolig som ikke brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...