Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en far som driver eget selskap. Han driver for det meste gjennom mail og tlf, men veldig lite nett sånn sett. Jeg tenkte jeg kunne lage en webside til han. Jeg tenkte jeg skulle holde meg til byethost som host siden jeg allerede er kjent med det. Jeg lurer litt på hva slags software jeg skal bruke... Jeg tenkte kansje Wordpress, siden dette stortsett bare skal vere en Info side og Kontakt Oss side. Jeg har allerede vert borti wordpress, så det skulle ikke vere noe problem. Men jeg ønsker og at det skal vere en slags "Annonsering" på siden, hvor far'n min kan legge ut anonser på hva han selger. (Han selger maskiner - som i lastebiler, kraner, hjullaster, so on...) Tenkte da at han kunne ha en liste hvor besøkende kan se alt som er til salgs, og at far'n min skal kunne klare å legge ut anonser med oversiktlig (som i at han kan skrive opp f.eks km stand, årstall og sånt på ein kategorisk måte...) info, bilder og sånt...

Noen som har peiling??

(Beklager for rotete tekst og sikkert noen skriveleifs... Skriver på bærbar som er helt dritt :p)

På forhånd, takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wordpress kan være en mulighet, men må sette det opp "riktig" så det ikke ser ut som en blogg selvfølgelig.

Selger faren din produkter internasjonalt, eller kun i Norge? Tenker da på om en norsk webhost kan være en mulighet.

Nettop, det jeg tenkte på og. Bli kvitt hele blog funksjonen, også fylle opp med plugins. Ja, han driver internasjonalt så norsk host er ikke til særlig hjelp :!:

Lenke til kommentar

Man kan da fint bruke en norsk host selv om man driver internasjonalt, og også bruke en utenlandsk host selv om man driver kun i Norge. Ser ikke helt hva som skulle være problematisk med det, ettersom en nettside er tilgjengelig over hele verden uansett.

Nå var det ikke akkurat det som var problemet...

Lenke til kommentar

Wordpress er jo enkelt for admin (din far) å oppdatere, men som nevnt tidligere i tråden så skal det litt til å bli kvitt "blog looken". Det kommer selvsagt an på hvor dreven du er da :)

Personlig ville jeg gått for et rammeverk ala cakePHP siden formålet er såpass spesifikt (og såpass langt fra blog/agregeringsmetodikk).

PS: VPS fra Host1 har jeg ingenting å utsette på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Wordpress er jo enkelt for admin (din far) å oppdatere, men som nevnt tidligere i tråden så skal det litt til å bli kvitt "blog looken". Det kommer selvsagt an på hvor dreven du er da :)

Personlig ville jeg gått for et rammeverk ala cakePHP siden formålet er såpass spesifikt (og såpass langt fra blog/agregeringsmetodikk).

PS: VPS fra Host1 har jeg ingenting å utsette på.

CakePHP... Er det web software da? :dontgetit:

Hvordan fungerer det da? Er det mulighet for en slik anonse ting greie som jeg ønsker? :p

Lenke til kommentar

Du kan kalle det software ja, men det er ikke en løsning i og forseg. CakePHP er et rammeverk du kan bygge hva du vil på. Jeg har brukt det til alt fra nettsiden til russ 2008 på Hamar (registrering av knuter, galleri, nyheter, diskusjon osv) til DomeneHacking-prosjektet jeg nylig snekret sammen i huj og hast...

Det fine med rammeverk kontra CMS er at du med en viss enkelhet kan bygge akkurat hva du vil med verkøy som abstrakterer "lavnivå-kode". Om det er CakePHP, CodeIgniter, Django etc, spiller ikke så stor rolle - metodikken er veldig lik.

Det krever selvsagt litt mer kunnskap om programmering og databaser enn en out-of-the-box løsning, men til gjengjeld sitter du med en skreddersydd løsning uten dill og dall du ikke trenger. Følger du kodekonvensjonen til rammeverket er det også lett for en evt annen person å ta over / bli med på prosjektet.

Håper dette gir mening :)

Endret av emilkje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...