Gå til innhold

17.mai - et tåpelig rituale

Anbefalte innlegg

Det skal være lov å være glad i landet sitt, og den kulturen og historien det innebærer. Jeg blir forferdelig trist inni meg når jeg leser om nordmenn som faktisk fnyser av måten vi feirer nasjonaldagen på. Jeg er stolt av å bo i et land hvor nasjonalfølelsen er så sterk at vi kan samles i gatene og vifte med flagg denne dagen. Norge er langt fra perfekt, men ekstremt mye bedre enn ganske mange alternativer. Dette kan vi kritisere og diskutere 364 andre dager i året, og at nordmenn da velger å feire uhemmet på én dag i året synes jeg er helt greit.

Det har kostet så utrolig mye for tidligere generasjoner å i det hele tatt gi Norge sin selvstendighet, for ikke å snakke om å bygge opp et land med de godene og infrastrukturene vi har i dag. Når vi feirer 17. mai er det i min mening ganske lite av "oss selv" vi feirer, men heller de menneskene som har lagt fundamentet for det moderne Norge.

Du synes vi kunne vært mer ydmyke og moderate? Jeg føler ikke det er noen bedre måte å være ydmyk ovenfor de menneskene som grep sjansen til å skrive en grunnlov for vårt land enn å feire nettopp den grunnsteinen i Norges frihet til det fulle.

Èn ting skal imidlertid trådstarter få som nordmenn kunne ha endret seg på. Jeg skulle ønske folk var mer bevisst på hvorfor vi feirer 17. mai og hvor mye andre har kjempet for at vi kan veive fritt med norske flagg i gatene i dag. Det er tross alt derfor vi i utgangspunktet feirer 17. mai, ikke på grunn av pølser og is.

Endret av Ms. Mango
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg det kan bli litt slitsomt på 17mai, men som barn synes jeg det var helt fantastisk, så hvorfor kan vi ikke la barna være få beholde denne festdagen? Jeg ser heller ikke noe i veien med å vise resten av verden hvor stolte vi er av vårt demokratiske Land.

..

Endret av blixt
Lenke til kommentar

Selv synes jeg det kan bli litt slitsomt på 17mai, men som barn synes jeg det var helt fantastisk, så hvorfor kan vi ikke la barna være få beholde denne festdagen? Jeg ser heller ikke noe i veien med å vise resten av verden hvor stolte vi er av vårt demokratiske Land.

..

Enig i den, har ikke gått i tog selv på over ett tiår.

Men for at 17. mai skal være en fantastisk dag for barn også i fremtiden er avhengig av voksne som også synes det for det er faktisk de som gjør dagen til det den er for barna.

Lenke til kommentar

Norge er jo ikke det eneste landet med sykt mye feiring. Hva med USA? De har også til de grader med feiring. Og er du også imot Nord-Korea som har militæroppvisning hele tiden?

En grunn til at Norge er så glad i 17. Mai tror jeg er fordi vi er eneste(?) land som har barnetog og bunad. Jeg forstår at folk syntes det er teit, men jeg syntes det er morsomt å skille seg ut.

En kompis av meg hadde med 2 amerikanere til Norge på 17. Mai i år, og de syntes det var helt fantastisk at Norge hadde denne type feiring. De sa selv at stemningen var super, og de skjønte godt hvorfor nordmennene hadde denne type feiring.

Jeg tror det handler om preferanser og hva man liker.

Mvh Faller

Alltid meget intersannt at USA alltid sammenlignes istedenfor deres naboer.

Likevel som en amerikaner som har feiret både 17de Mai og 4de Juli(skolekorps i både land) synes jeg 17de Mai er helt OK og i mange måter bedre enn 4de Juli. Jeg kjønner at det går i mot janteloven men alle får lov til å feire de positive sider og tradisjoner, og i Norge er det mange. Dette vane i for mange i norsk kultur å aldri skryte og sette fokus på det som er galt hjelper ingen og jeg antar fører til mere psykiske lidelser enn nødvendig.

Når jeg bodde i Norge var det mange som alltid prøvde å vise meg hvor godt det er i Norge, særlig de ting som de mente var bedre enn det de mente var i USA. Det virket som en mindreverdighets kompleks som jeg mener førte på den tiden som hyper-nasjonalisme. De siste ganger jeg har reist til Norge ser det ut til å forandre seg litt men Norge er og skal alltid være et lite land som må skrike litt høyt for å bli hørt og pga sin størrelse ikke finner seg i verdensklasse når det gjelder den høyeste, største... unntatt i vinter OL.... Ingenting jeg har erfaret i USA kommer nær den nasjonalisme den tiden.

Det var ikke ment negativt, men skjønner at innlegget mitt kan tolkes sånn. Poenget mitt var egentlig at det er flere enn bare Norge som feirer stort.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

..

Enig i den, har ikke gått i tog selv på over ett tiår.

Men for at 17. mai skal være en fantastisk dag for barn også i fremtiden er avhengig av voksne som også synes det for det er faktisk de som gjør dagen til det den er for barna.

Ja, selvfølgelig.. selv om jeg ikke synes 17mai er så fryktelig artig i voksen alder, så viser jeg min datter den gleden ved dagen og stiller opp 100% for henne. Der tror jeg de aller fleste voksne er flinke.

Lenke til kommentar
Hvis det er folk her som synes jeg er en idiot som kritiserer 17.mai, eller blir forbanna så har jeg bare en ting å si: Dere er umodent emosjonelt. For når man stripper bort alle illusjoner rundt 17.mai, så er det kun et masserituale for å booste den norske selvfølelsen.

Er det alle andre som er emosjonelt umodne, eller er det en viss kar som er det selv?

Hvorfor vil du ikke si hva du mener bildet minner deg om?

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du ikke si hva du mener bildet minner deg om?

Tja, det er vel ikke utenkelig at det gir slike assosiasjoner:

[diverse nazistiske bilete]

Tanken streifa meg og ein augneblink, men problemet for at han skulle festa seg vart: Bilete som likna skræmande mykje på desse bileta du nett har synt, Warz, såg eg då sist LANGT seinare frå eit kommunistisk Polen, et kommunistisk Romania, eit kommunistisk Sovjetunionen, eit kommustisk Kina og eit kommunistisk Nord-Korea enn eg såg dei frå eit nazistisk Tyskland? Det trass at kommunistane seier seg ikkje å HA noko fedreland og difor heller vel å samlast under den raude fana for å nedkjempa andre sitt og gjera "væpna rev'lusjon" der.

Altså ser eg ikkje HEILT kva det norske barnetoget skal ha å gjera med "ismer" som har fokus på å UTRYDDA både nasjonalkjensle og personleg fridom som "grunnmur" for landet sin fridom, ikkje FRAMELSKA slikt? Det var jo trass alt ein grunn for at nazistane FORBAUD både 17-m mai-feiring og bornetog, i staden for å jubla for dei... Kommunistane gjorde ellers ein del av det same før krigen, det var DEI som nekta borna sine å ta del i 17.-maitoga på skulane, av di "gode kommunistar ikkje hadde fedreland", og difor hadde mykje meir hug til å samlast under faner som var like raude i alle land FYRSTE mai. Noko som syner kor nært kommunisme og nazisme står kvarandre, og kor fjernt båe dei "ismene" står frå det 17. mai er ei feiring til minne om! Var jo ikkje HEILT på slump at kommunismen herr J Stalin og nazisten hr A Hitler var omgangsvenner og vel forlikte politisk - inntil eine av dei sveik hin...

• Liker 1
Lenke til kommentar

17. Mai er mer enn et masserituale for å booste selvfølelse. 17. Mai er en familiehappening, hvor familien koser seg, pynter seg med tusenvis av kroner, viser seg frem, og føler fellesskap med andre hvite. 17. Mai er en event, en happening.

Jeg føler meg så utrolig ensom og fremmedgjort på 17. Mai. Dagen aksentuerer alt det jeg ikke har og aldri vil ha. Den understreker hvor langt unna samfunnet jeg er, hvor mistilpass jeg er, og hvor utrolig lite jeg har felles med menneskene som bor der.

17. Mai har svært mye til felles med nazismen. Alt nasjonalromantisk er veldig nazi, lyst hår, bunad, kanskje ikke pølser og is, akkurat, men feiring av folket, det norske, nasjonen. Da har jeg mer sans for horer i nazikostyme klar for sadoaction.

• Liker 2
Lenke til kommentar

17. Mai har svært mye til felles med nazismen. Alt nasjonalromantisk er veldig nazi, lyst hår, bunad, kanskje ikke pølser og is, akkurat, men feiring av folket, det norske, nasjonen.

Akk dette syner kor lite du greier sjå på djupa, og kor historielaus du er. 17. mai og alt kva den dagen står for er grunnleggjande i motsetnad til nazisme - nett difor vart dagen og FORBODE feira av det nazistiske Noreg, ikkje oppmoda til å feira. Grunnlova vår,som jo vert 17. mai representerer fridom, både for den einskilde og for landet, medan nazisime (og ymse andre -ismer som har meir sams med han enn det kan verka på overflata) representerer det stikk motsette, nemleg underordning og blind lynad av ein sterkare part ein er i union med.

Nazismen nytta nok nokre av dei same symbolene - serleg i Noreg - for å "selja seg inn", men heilt grunnleggjande er altså det 17. mai står for og det nazismen står for totale motpolar! Nett difor hadde og nazistane så lite sans for dagen!

• Liker 3
Lenke til kommentar

17. Mai har svært mye til felles med nazismen. Alt nasjonalromantisk er veldig nazi, lyst hår, bunad, kanskje ikke pølser og is, akkurat, men feiring av folket, det norske, nasjonen.

Akk dette syner kor lite du greier sjå på djupa, og kor historielaus du er.

Spar meg for unødvendige personkommentarer.

At 17.Mai har forskjellig innhold avhengig av tid, tilhørighet, hode, segment av befolkningen, subjektiv betydning, forandrer ikke på det faktum at 17. Mai i sin form deler mange likheter med nazipropaganda, og nazi-ideologi, samt at veldig utbredte nasjonalistiske holdninger blandet med bonderomantikk og klesvalg ekskluderer mennesker, og snevrer inn tilhørighetsfølelsen.

17.Mai står ikke får en definert og fastspikret ting. 17. Mai har en betydning for alle som vet hva 17.Mai er, som er flyktig, avhengig av både historiekompetanse, sosial forankring, innenfor og utenforproblematikk. At du hevder at 17. Mai skulle ha en uniform betydning ut ifra sin opprinnelse, utelukker ikke hva slags betydning 17.Mai skaper for samfunnsdeltakerene i dag, ut ifra sin form, og hvordan dagens innbyggere tolker innholdet på sin måte.

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar

Dette har inkje med personkommentar å gjera, men med ein kommentar av manglande innsyn i det du tek opp, prova med dei orda du vel å setja på "prent".

At 17.Mai har forskjellig innhold avhengig av tid, tilhørighet, hode, segment av befolkningen, subjektiv betydning, forandrer ikke på det faktum at 17. Mai i sin form deler mange likheter med nazipropaganda, og nazi-ideologi, samt at veldig utbredte nasjonalistiske holdninger blandet med bonderomantikk og klesvalg ekskluderer mennesker, og snevrer inn tilhørighetsfølelsen.

Eg ser kva du hevdar som "faktum", og bed deg då forklara - grundig- kvifor nazistane sjølv ikkje såg dette "faktumet" ditt, og difor FORBAUD feiring av 17. mai. Gjer du ikkje det, hevdar eg "faktumet" berre eksisterer i ditt eige hovud, og reknar diskusjonen med deg som avslutta for min deg. Ein person som lever i ei boble kastar ikkje bort tida på diskusjon med.

17.Mai står ikke får en definert og fastspikret ting. 17. Mai har en betydning for alle som vet hva 17.Mai er, som er flyktig, avhengig av både historiekompetanse, sosial forankring, innenfor og utenforproblematikk.

17. mai er i seg sjølv inkje anna enn ein dato i kalenderen og kan tolkast nett koss ein vil. Tradisjonell norsk 17. mai-FEIRING - som TS tok utgangspunkt i - står derimot for noko særs "definert og fastspikret": Feiring av norsk grunnlov, signert på Eidsvold Verk 17. mai 1814, og dei verdiane denne grunnlova representerer, historisk og no. Om DU vil leggja noko anna i saka, værsågod, det har du full fridom til (som ein konsekvens av nett grunnlova, faktisk). Du har like så full fridom til å hevda at me feira kvitsunndag til minne om baksida av månen, om du ynskjer det, men ikkje venta at "folk flest" av den grunn godtek påstandande dine og er samde med deg, korkje kva gjeld kvitsunndag eller 17. mai.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle nasjonale høytidsdager er tøvete hvis man ser strengt rasjonelt på det. Nasjonalismens ide og alle dens utrykk er konstrukter, forvrengninger av virkeligheten, som vokste frem pga. politiske hensyn. Nasjonalismen, i likhet med annen ideologi, er et politisk samlende verktøy for å manipulere store folkemasser til å oppføre seg på et ønsket vis.

Men, dette er egentlig syngende likegyldig. Folk liker å feire seg selv, de liker sosiale tradisjoner, de liker å være sammen med familie og venner, de liker å spise god mat og drikke, og enhver unnskyldning til å gjøre alt dette er en god unnskyldning - uansett hvor dårlig den er. De fleste som feirer 17. mai kunne ikke brydd seg mindre hva som faktisk skjedde i 1814 og de fleste har heller ikke snøring. Hvis du faktisk forsøker å diskutere det historiske 17. mai med tilfeldige mennesker i togene, vil du få høre mye rart. Jeg er blant annet blitt fortalt at vi feirer 17. mai fordi det var da Norge ble uavhengig fra Sverige, og at 1814 var da slaget ved Stiklestad sto.

Folk driter i om 17. mai er tøvete eller ikke, de vil bare ha det moro og det synes jeg da er helt greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har inkje med personkommentar å gjera, men med ein kommentar av manglande innsyn i det du tek opp, prova med dei orda du vel å setja på "prent".

Påstander om hvordan jeg ER

- historieløs

- har manglende innsyn

- manglende evne til "å sjå djupa"

Forklar hvordan slike påstander er nødvendige å framsette generelt, for å ved argumenter kunne belegge min historieløshet, manglende innsyn, og manglende evne til dybdeanalyse. Forklar hvordan du ikke kunne kommet med saklige påstander istedenfor slike generelle påstander om meg og mine evner.

Eg ser kva du hevdar som "faktum", og bed deg då forklara - grundig- kvifor nazistane sjølv ikkje såg dette "faktumet" ditt, og difor FORBAUD feiring av 17. mai.

Mest sannsynlig fordi nasjonalismen som kom til uttrykk under feiring av 17.Mai, ikke fremmet synet på Tyskland som en del av denne nasjonen. På hvilken måte kan du si at Tyskernes manglende begeistring for 17. Mai motsier mine påstander? Du må skille mellom hva Tyskerene bruker i eget land, og i andres land.

Gjer du ikkje det, hevdar eg "faktumet" berre eksisterer i ditt eige hovud, og reknar diskusjonen med deg som avslutta for min deg. Ein person som lever i ei boble kastar ikkje bort tida på diskusjon med.

OK.

17.Mai står ikke får en definert og fastspikret ting. 17. Mai har en betydning for alle som vet hva 17.Mai er, som er flyktig, avhengig av både historiekompetanse, sosial forankring, innenfor og utenforproblematikk.

17. mai er i seg sjølv inkje anna enn ein dato i kalenderen og kan tolkast nett koss ein vil. Tradisjonell norsk 17. mai-FEIRING - som TS tok utgangspunkt i - står derimot for noko særs "definert og fastspikret": Feiring av norsk grunnlov, signert på Eidsvold Verk 17. mai 1814, og dei verdiane denne grunnlova representerer, historisk og no.

Og disse verdiene er heller ikke noe å feire.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Påstander om hvordan jeg ER

- historieløs

- har manglende innsyn

- manglende evne til "å sjå djupa"

Forklar hvordan slike påstander er nødvendige å framsette generelt, for å ved argumenter kunne belegge min historieløshet, manglende innsyn, og manglende evne til dybdeanalyse. Forklar hvordan du ikke kunne kommet med saklige påstander istedenfor slike generelle påstander om meg og mine evner.

For det eine: Det TRENG eg ikkje av di dine eigne ord "belegger" det. For det andre: Det GIDD eg ikkje. Du har krav på å koma til orde, som alle andre, du har derimot ikkje krav på noko svar - OG som alle andre. Ein motdebattant som så grenselaust syner manglande sjølvinnsyn GIDD eg ikkje nytta tid på.

Eg ser kva du hevdar som "faktum", og bed deg då forklara - grundig- kvifor nazistane sjølv ikkje såg dette "faktumet" ditt, og difor FORBAUD feiring av 17. mai.

Mest sannsynlig fordi nasjonalismen som kom til uttrykk under feiring av 17.Mai, ikke fremmet synet på Tyskland som en del av denne nasjonen. På hvilken måte kan du si at Tyskernes manglende begeistring for 17. Mai motsier mine påstander? Du må skille mellom hva Tyskerene bruker i eget land, og i andres land.

Dette oppfattar eg slett ikkje som "å forklara grundig". Me snakkar heller ikkje her om TYSKLAND eller TYSKARANE si manglande "begeistring", men om NAZISMA som "isme" si avvising av sjølve feiringa, anten det no var norske eller tyske nazistar. At du ikkje greier å skilja her er NOK eit prov på historieløysa di! At dette ikkje "ikke fremmet synet på Tyskland som en del av denne nasjonen" kan nok ellers forklara kvifor TYSKE (men ikkje norske!)nazistar ikkje aktivt tok del, men det forklarer på ingen måte FORBODET.

Og disse verdiene er heller ikke noe å feire.

"Høyer" påstanden, men ikkje er han grunngjeven - på typisk Nilhilist1-vis, her skal andre slukja påstandar rått... - og ikkje er eg samd.

For då å gjera det HEILT klart: Med dette avslutter eg denne debatten med deg. Gå gjerne vidare i debatten generelt sjølv, om du har glede av det, men EG er altså ikkje motdebattanten din vidare, så svar retta til meg er bortkasta. Greier du ikkje å fatta det siste, vert det NOK eit prov på at du etter mitt syn er ein "debattant" det ikkje er vert å nytta tid på, av di du då heller ikkje skjønar (eller vil akseptera) ein debatt sine rammer, men opptrer i ein slik debatt som det danskane kallar ein "kradsbørste".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette oppfattar eg slett ikkje som "å forklara grundig". Me snakkar heller ikkje her om TYSKLAND eller TYSKARANE si manglande "begeistring", men om NAZISMA som "isme" si avvising av sjølve feiringa, anten det no var norske eller tyske nazistar.

Sterkere nasjonal samhørighet, og oppslutning om det norske, minsker potensialet for oppslutning om det tyske. Nasjonalismen og nazismen konkurrerer om oppmerksomhet og oppslutning. I tillegg er en del av feiringen, en selvstendighetsfeiring, og tyskerene ønsket det motsatte av norsk selvstendighet, norske nazister da også likeså.

For då å gjera det HEILT klart: Med dette avslutter eg denne debatten med deg. Gå gjerne vidare i debatten generelt sjølv, om du har glede av det, men EG er altså ikkje motdebattanten din vidare

Du utbasunerer dette så selvhøytidelig, som om du på en eller annen måte skulle være en hovedperson, en eller annen viktig skikkelse som all debatt dreier seg rundt, noe som står i sterk kontrast til de ferdighetene du tilkjennegir i innleggene dine. Du burde vurdere å bytte nickname til ipecac syrup, det har samme effekt som å lese disse autoritære hersketeknikkene dine om å "avslutte debatt", "gidder ikke" osv. Du kan spare oss alle for å høre hva du gidder og ikke gidder, og hvem du anser deg som motdebattant til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ein kvar deltakar i ein debatt ER ein viktig skikkelse for debatten - det er dei som fører han framover. Utan desse vert det ingen debatt.

Eg konstanterer du har låge tankar om meg og evnene mine som debattar - det same har eg om dine? Då vert ein kvar vidare debatt grunnlaus. Ynskjer du å debattare vidare får du finna folk som du har tiltru til evnene som motdebattant hjå - til dømes dei "alle" som eg spara for høyra røysta mi. Nett det same gjer eg. Eg har nyttigare ting å nytta tida på enn å kasta henna bort på ein debattør eg har låge tankar om. Det same burde du og ha.

Takk for debatten!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...