Gå til innhold

17.mai - et tåpelig rituale

Anbefalte innlegg

Nå er det lenge til 17.mai, men jeg har sittet og fundert litt over hvordan vi feirer nasjonaldagen våres. Jeg har aldri vært glad i tradisjoner og seremonier. 17.mai har irritert meg i årevis, og nå har jeg bare lyst til å fyre løs.

Vi har et veldig opphøya bilde av måten vi feirer nasjonaldagen våres på i dette landet. Vi ser på det som den flotteste, fineste fineste feiringen i hele verden. Det er ikke nok med at vi er fornøyd sjøl. På NRK så står det en voksen mann og intervjuer utlendinger om hva de synes om feiringen våres. Er vi virkelig så selvopptatt som nasjon?

Det er rett og slett barnslig.

Er det nødvendig at vi viser oss frem vært eneste år med at haugevis med folk vandrer foran kongehuset mens kongeparet står og vinker? Vi synes feiringen våres er så fin og flott. Men når det kommer til stykket, det eneste vi gjør er å vandre rundt i Norges gater i hele landet. Jeg synes vi kunne jekka oss ned et par hakk, vi er bare et lite land i verden. Måten vi feirer på viser bare at vi er selvopptatt, arrogant og nasjonalistisk.

Jeg setter pris på å bo i Norge, men jeg synes bildet under er kvalmende. Ønsker ikke å si en gang hva det minner meg om.

Hvis det er folk her som synes jeg er en idiot som kritiserer 17.mai, eller blir forbanna så har jeg bare en ting å si: Dere er umodent emosjonelt. For når man stripper bort alle illusjoner rundt 17.mai, så er det kun et masserituale for å booste den norske selvfølelsen.

Det er greitt at man markerer dagen, men er vi nødt til å ta det ut så til de grader som vi gjør det? I Danmark feirer de med litt flagging og litt god mat og drikke, det synes jeg er en moden og verdig måte og gjøre det på. De tar det ikke ut så sinnsykt at de marsjerer rundt i alle landets gater, banker på trommer og tuter med horn.

Det er ting jeg respekterer ved 17.mai, f.eks kransenedlegging ved monumenter. Men ellers synes jeg rett og slett vi kunne vært litt mer ydmyke og moderate.

karl-johans-gate-17-mai.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge er jo ikke det eneste landet med sykt mye feiring. Hva med USA? De har også til de grader med feiring. Og er du også imot Nord-Korea som har militæroppvisning hele tiden?

En grunn til at Norge er så glad i 17. Mai tror jeg er fordi vi er eneste(?) land som har barnetog og bunad. Jeg forstår at folk syntes det er teit, men jeg syntes det er morsomt å skille seg ut.

En kompis av meg hadde med 2 amerikanere til Norge på 17. Mai i år, og de syntes det var helt fantastisk at Norge hadde denne type feiring. De sa selv at stemningen var super, og de skjønte godt hvorfor nordmennene hadde denne type feiring.

Jeg tror det handler om preferanser og hva man liker.

Mvh Faller

• Liker 4
Lenke til kommentar

For det første, det du skriver er et partsinnlegg, og jeg tviler på at du har mange med deg i dette synet.

JEg synes 17-. mai blir feiret på en god måte i Norge. Vi har en feiring som markerer verdier i alle fall jeg kan står for som demokrati, folkstyre og at alle kan være med. Når du reagerer på at vi klapper oss selv på ryggen, så er det slik å være et lite land. Vi er opptatt av hva andre synes om oss, er det så rart da? Er det noe falskt og galt rundt det? Nei, det synes jeg overhodet ikke at det er.

Nei, 17, maiferingen synes ejg kan fortsette i den formen den har i dag. (I den grad noen er interessert i mitt syn på saken.) :cool:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ydmyke og moderate ovenfor hvem? Tror ikke vi plager noen noe nevneverdig med denne feiringen, bortsett fra sånne som deg da.

Selv "feirer" jeg ikke 17. Mai, ei heller går jeg i tog, men synes det er flott at så mange viser sin stolthet og glede over dette fantastiske landet. Ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne feire oss selv littegrann, og personlig er jeg for å beholde gamle tradisjoner så godt som mulig, enten det være 17. Mai eller lutefisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det lenge til 17.mai, men jeg har sittet og fundert litt over hvordan vi feirer nasjonaldagen våres. Jeg har aldri vært glad i tradisjoner og seremonier. 17.mai har irritert meg i årevis, og nå har jeg bare lyst til å fyre løs.

Vi har et veldig opphøya bilde av måten vi feirer nasjonaldagen våres på i dette landet. Vi ser på det som den flotteste, fineste fineste feiringen i hele verden. Det er ikke nok med at vi er fornøyd sjøl. På NRK så står det en voksen mann og intervjuer utlendinger om hva de synes om feiringen våres. Er vi virkelig så selvopptatt som nasjon?

Det er rett og slett barnslig.

Er det nødvendig at vi viser oss frem vært eneste år med at haugevis med folk vandrer foran kongehuset mens kongeparet står og vinker? Vi synes feiringen våres er så fin og flott. Men når det kommer til stykket, det eneste vi gjør er å vandre rundt i Norges gater i hele landet. Jeg synes vi kunne jekka oss ned et par hakk, vi er bare et lite land i verden. Måten vi feirer på viser bare at vi er selvopptatt, arrogant og nasjonalistisk.

Jeg setter pris på å bo i Norge, men jeg synes bildet under er kvalmende. Ønsker ikke å si en gang hva det minner meg om.

Hvis det er folk her som synes jeg er en idiot som kritiserer 17.mai, eller blir forbanna så har jeg bare en ting å si: Dere er umodent emosjonelt. For når man stripper bort alle illusjoner rundt 17.mai, så er det kun et masserituale for å booste den norske selvfølelsen.

Det er greitt at man markerer dagen, men er vi nødt til å ta det ut så til de grader som vi gjør det? I Danmark feirer de med litt flagging og litt god mat og drikke, det synes jeg er en moden og verdig måte og gjøre det på. De tar det ikke ut så sinnsykt at de marsjerer rundt i alle landets gater, banker på trommer og tuter med horn.

Det er ting jeg respekterer ved 17.mai, f.eks kransenedlegging ved monumenter. Men ellers synes jeg rett og slett vi kunne vært litt mer ydmyke og moderate.

karl-johans-gate-17-mai.jpg

LOL, akkurat den setningen var nok den mest IRONISKE jeg har sett på lenge. Så kort terskel for å dømme andre kombinert med så dårlig selvinnsikt er det sjelden man ser :!:

• Liker 6
Lenke til kommentar

Etter a ha sett hvordan man lever i en del andre land synes jeg pa ingen mate det er noe galt i a feire Norge og hvor bra vi har det her. Jeg vet det er inn a vaere ydmyk og synes at alle kulturer er flott, men vi lever faktisk i ett fantastisk land, og det synes jeg er verdt a feire. Sa far heller noen mene at det er nasjonalistisk og arogant osv. men jeg skammer meg ikke over a feire landet mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt legitimt å ville feire sin nasjon. Men det må være lov å kritisere. Det skjer mye stygt også her i landet, vel så mye over loven som under.

Personlig så føler jeg meg mer distansert fra mitt hjemland for hvert år, jo mer bevisst jeg føler meg på hva som skjer i høyere lag. Og ellers så ser jeg på det som sært å være stolt over noe vi selv ikke har ansvar for (spesielt for oss yngre som ikke har tjent inn utdanningen vår ennå). I tillegg har jeg gått mer over på å se meg som en del av menneskeslekten, som igjen bare er en svært liten del av alt det andre livet vi også er i slekt med. Jeg føler mer nærhet til en levende svenske enn jeg gjør en død nordmann.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Helt legitimt å ville feire sin nasjon. Men det må være lov å kritisere. Det skjer mye stygt også her i landet, vel så mye over loven som under.

Saken er at man feirer fordi man ble fri og firdi det er landet VÅRT... ikke fordi vi er best, selv om vi er ett godt land å bo i.

RBK er det laget jeg heier på uansett hvem de møter... ikke fordi de er best i verden men fordi det er laget "mitt".

Edit:

Eeh, jo RBK er best i verden... hva tenkte jeg på :new_woot:

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge er jo ikke det eneste landet med sykt mye feiring. Hva med USA? De har også til de grader med feiring. Og er du også imot Nord-Korea som har militæroppvisning hele tiden?

En grunn til at Norge er så glad i 17. Mai tror jeg er fordi vi er eneste(?) land som har barnetog og bunad. Jeg forstår at folk syntes det er teit, men jeg syntes det er morsomt å skille seg ut.

En kompis av meg hadde med 2 amerikanere til Norge på 17. Mai i år, og de syntes det var helt fantastisk at Norge hadde denne type feiring. De sa selv at stemningen var super, og de skjønte godt hvorfor nordmennene hadde denne type feiring.

Jeg tror det handler om preferanser og hva man liker.

Mvh Faller

Alltid meget intersannt at USA alltid sammenlignes istedenfor deres naboer.

Likevel som en amerikaner som har feiret både 17de Mai og 4de Juli(skolekorps i både land) synes jeg 17de Mai er helt OK og i mange måter bedre enn 4de Juli. Jeg kjønner at det går i mot janteloven men alle får lov til å feire de positive sider og tradisjoner, og i Norge er det mange. Dette vane i for mange i norsk kultur å aldri skryte og sette fokus på det som er galt hjelper ingen og jeg antar fører til mere psykiske lidelser enn nødvendig.

Når jeg bodde i Norge var det mange som alltid prøvde å vise meg hvor godt det er i Norge, særlig de ting som de mente var bedre enn det de mente var i USA. Det virket som en mindreverdighets kompleks som jeg mener førte på den tiden som hyper-nasjonalisme. De siste ganger jeg har reist til Norge ser det ut til å forandre seg litt men Norge er og skal alltid være et lite land som må skrike litt høyt for å bli hørt og pga sin størrelse ikke finner seg i verdensklasse når det gjelder den høyeste, største... unntatt i vinter OL.... Ingenting jeg har erfaret i USA kommer nær den nasjonalisme den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...