platty Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Nå er det lenge til 17.mai, men jeg har sittet og fundert litt over hvordan vi feirer nasjonaldagen våres. Jeg har aldri vært glad i tradisjoner og seremonier. 17.mai har irritert meg i årevis, og nå har jeg bare lyst til å fyre løs. Vi har et veldig opphøya bilde av måten vi feirer nasjonaldagen våres på i dette landet. Vi ser på det som den flotteste, fineste fineste feiringen i hele verden. Det er ikke nok med at vi er fornøyd sjøl. På NRK så står det en voksen mann og intervjuer utlendinger om hva de synes om feiringen våres. Er vi virkelig så selvopptatt som nasjon? Det er rett og slett barnslig. Er det nødvendig at vi viser oss frem vært eneste år med at haugevis med folk vandrer foran kongehuset mens kongeparet står og vinker? Vi synes feiringen våres er så fin og flott. Men når det kommer til stykket, det eneste vi gjør er å vandre rundt i Norges gater i hele landet. Jeg synes vi kunne jekka oss ned et par hakk, vi er bare et lite land i verden. Måten vi feirer på viser bare at vi er selvopptatt, arrogant og nasjonalistisk. Jeg setter pris på å bo i Norge, men jeg synes bildet under er kvalmende. Ønsker ikke å si en gang hva det minner meg om. Hvis det er folk her som synes jeg er en idiot som kritiserer 17.mai, eller blir forbanna så har jeg bare en ting å si: Dere er umodent emosjonelt. For når man stripper bort alle illusjoner rundt 17.mai, så er det kun et masserituale for å booste den norske selvfølelsen. Det er greitt at man markerer dagen, men er vi nødt til å ta det ut så til de grader som vi gjør det? I Danmark feirer de med litt flagging og litt god mat og drikke, det synes jeg er en moden og verdig måte og gjøre det på. De tar det ikke ut så sinnsykt at de marsjerer rundt i alle landets gater, banker på trommer og tuter med horn. Det er ting jeg respekterer ved 17.mai, f.eks kransenedlegging ved monumenter. Men ellers synes jeg rett og slett vi kunne vært litt mer ydmyke og moderate. 5 Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Suck it down! 2 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Norge er jo ikke det eneste landet med sykt mye feiring. Hva med USA? De har også til de grader med feiring. Og er du også imot Nord-Korea som har militæroppvisning hele tiden? En grunn til at Norge er så glad i 17. Mai tror jeg er fordi vi er eneste(?) land som har barnetog og bunad. Jeg forstår at folk syntes det er teit, men jeg syntes det er morsomt å skille seg ut. En kompis av meg hadde med 2 amerikanere til Norge på 17. Mai i år, og de syntes det var helt fantastisk at Norge hadde denne type feiring. De sa selv at stemningen var super, og de skjønte godt hvorfor nordmennene hadde denne type feiring. Jeg tror det handler om preferanser og hva man liker. Mvh Faller 4 Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Det å være selvopptatt og arrogant hører med det å være nordmann, så enkelt er det! 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Jeg synes det ikke er spesielt fælt å feire oss selv. 5 Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 For det første, det du skriver er et partsinnlegg, og jeg tviler på at du har mange med deg i dette synet. JEg synes 17-. mai blir feiret på en god måte i Norge. Vi har en feiring som markerer verdier i alle fall jeg kan står for som demokrati, folkstyre og at alle kan være med. Når du reagerer på at vi klapper oss selv på ryggen, så er det slik å være et lite land. Vi er opptatt av hva andre synes om oss, er det så rart da? Er det noe falskt og galt rundt det? Nei, det synes jeg overhodet ikke at det er. Nei, 17, maiferingen synes ejg kan fortsette i den formen den har i dag. (I den grad noen er interessert i mitt syn på saken.) 5 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Personlig irriterer jeg meg ikke for irritasjonens skyld. Til det har jeg for mye ugjort. Er år og dag siden jeg gikk i ett 17.Mai tog, men har intet i mot at andre gjør det. Synes det er greit at barn og voksne koser seg, spiser is, middag og har det koselig. 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Ydmyke og moderate ovenfor hvem? Tror ikke vi plager noen noe nevneverdig med denne feiringen, bortsett fra sånne som deg da. Selv "feirer" jeg ikke 17. Mai, ei heller går jeg i tog, men synes det er flott at så mange viser sin stolthet og glede over dette fantastiske landet. Ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne feire oss selv littegrann, og personlig er jeg for å beholde gamle tradisjoner så godt som mulig, enten det være 17. Mai eller lutefisk. 3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Jeg anbefaler at du sporenstreks avtaler time hos psykolog Platty, du kan umulig ha det spesielt godt med deg selv. 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Nå er det lenge til 17.mai, men jeg har sittet og fundert litt over hvordan vi feirer nasjonaldagen våres. Jeg har aldri vært glad i tradisjoner og seremonier. 17.mai har irritert meg i årevis, og nå har jeg bare lyst til å fyre løs. Vi har et veldig opphøya bilde av måten vi feirer nasjonaldagen våres på i dette landet. Vi ser på det som den flotteste, fineste fineste feiringen i hele verden. Det er ikke nok med at vi er fornøyd sjøl. På NRK så står det en voksen mann og intervjuer utlendinger om hva de synes om feiringen våres. Er vi virkelig så selvopptatt som nasjon? Det er rett og slett barnslig. Er det nødvendig at vi viser oss frem vært eneste år med at haugevis med folk vandrer foran kongehuset mens kongeparet står og vinker? Vi synes feiringen våres er så fin og flott. Men når det kommer til stykket, det eneste vi gjør er å vandre rundt i Norges gater i hele landet. Jeg synes vi kunne jekka oss ned et par hakk, vi er bare et lite land i verden. Måten vi feirer på viser bare at vi er selvopptatt, arrogant og nasjonalistisk. Jeg setter pris på å bo i Norge, men jeg synes bildet under er kvalmende. Ønsker ikke å si en gang hva det minner meg om. Hvis det er folk her som synes jeg er en idiot som kritiserer 17.mai, eller blir forbanna så har jeg bare en ting å si: Dere er umodent emosjonelt. For når man stripper bort alle illusjoner rundt 17.mai, så er det kun et masserituale for å booste den norske selvfølelsen. Det er greitt at man markerer dagen, men er vi nødt til å ta det ut så til de grader som vi gjør det? I Danmark feirer de med litt flagging og litt god mat og drikke, det synes jeg er en moden og verdig måte og gjøre det på. De tar det ikke ut så sinnsykt at de marsjerer rundt i alle landets gater, banker på trommer og tuter med horn. Det er ting jeg respekterer ved 17.mai, f.eks kransenedlegging ved monumenter. Men ellers synes jeg rett og slett vi kunne vært litt mer ydmyke og moderate. LOL, akkurat den setningen var nok den mest IRONISKE jeg har sett på lenge. Så kort terskel for å dømme andre kombinert med så dårlig selvinnsikt er det sjelden man ser :!: 6 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Troll? Eller dust. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Atlanterhavet Skrevet 24. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2011 Tykker du syner mykje av både manglande innsyn i norsk soge og manglande innsyn i "utlandet" sitt syn på den norske nasjonaldagen her, TS, og kjenner for å ta kraftig til motmæle! Som busett i utlandet nokre tiår, men norsk i hjarterøtene framleis (sjølv om eg OG er stolt av soga av landet her eg bur i dag, stort sett i alle høve og sjølvsagt feirer nasjonaldagen her og) ser eg kanskje betre enn nokon "utlandet" sitt syn på den norske nasjonaldagen. Jamt over er det nemleg få som feirar 17. mai så grundig som folk busette i utlandet? Berre nordmenn trur du? LANGT frå! Tvert imot er det mange land og folk som er litt avundsjuke på Noreg av di det landet HAR ein nasjonaldag og ei grunnlov å vera stolt av! Det er faktisk folk (utan norske røter) som kjem til Noreg med det få oppleva ei norsk nasjonaldagsfeiring som framste mål for turen. Mange folk. Kanskje ikkje heilt merkjeleg NRK då tek ein samtale med utlendingar som på vitjing i Noreg på 17. mai? Jaudå, Noreg er eit lite land i verda, og ein skal, som alle andre nasjonar, passa seg for "nasjonalt streveri" og dei tankane at norsk kultur er einaste kulturen med vit i verda. Nett det problemet finn du likevel så visst ikkje mest av på 17. mai! Du finn langt meir av dette til dømes når nordmenn dreg på "chartertur" (fylle- og festetur)og trur dei EIG staden, i staden for å syna vanleg vyrdnad, oppføra seg som dei gjestene dei ER der, og tilpassa seg landet sin kultur, i staden for å tre norsk (u)kultur nedetter hovudet på lokalfolk, som har HEILT andre tankar om "sømeleg åtferd og framferd" enn kva Ola Snitt på chartertur har! Tru meg, den sida får nordmenn til verka mykje meir sjølvopptekne i augo på utlendingar enn 17. mai-feiringa! Det same gjer haldninga "nordmenn veit sjølvsagt best". Ja, nordmenn har mykje bra og av høgt verde i sin kultur og i sine tradisjonar - men det er ikkje idiotar som bur utanfor norskegrensa heller! Nokre gonger finn ein faktisk langt BETRE løysingar der enn i Noreg! Så nokre gonger har nok Noreg noko å læra utlandet, men nokre gonger har Noreg noko å læra AV utlandet ut. HER har nordmenn langt meir å akta seg for enn kva gjeld feiringa 17. mai! Hugs og at sjølv om Noreg er eit lite land, så har Noreg ei stor og ærerik soge kva gjeld fridom! Noreg/Island/Færøyane var til dømes einaste området i Europa kor bondestanden ikkje vart trælka i middelalderen, her fekk ein aldri noko adelsvesen som greidde å gjera seg gjeldande. Kvifor? Av di det låg til norsk natur å elska fridomen. Sjølv KONGEN, som folk i det aller meste av Europa låg langflate for, greidde aldri å vinna seg same makta i Noreg. Ja, nordmenn og bukka og neia djupt for for han - men det er stor skilnad i haldning på å bukka og neia djupt for nokon og å liggja langflat for å sleikja jorda framfor han! Vidare: Grunnlova vår fekk me slett ikkje lett! Ho kosta nok mykje av "blod, sveitte og tårer", som Churchill snakka om. Eigentleg var det som skjedde då nordmenn skaffa seg grunnlova si hovudlaus ferd, men nett etter nordmenn sitt sinn: "Heller daud i fridom enn levande i trældom". Folk hadde i drygt 400 år kjent på kva det var å IKKJE ha fridom då. "Dei store" hadde tenkt heilt annleis med Noreg i 1814 enn kva som vart soga. Danskekongen hadde kriga på feil side, svenskekongen på rett, og difor skulle den delen av det danske riket som heitte "Noreg" overførast frå Danmark til Sverige. Før kongane - som var opptekne med sitt nede i Frankrike, og hindra frå reising grunna streng vinter - rakk å merkja seg kva som skjedde hadde fridomselskande nordmenn ordna opp. Den godaste prins Kristian i Danmark kom til Noreg for å sikra landet som dansk i framtida, i alle høve ikkje svensk. Han fann snart ut han kom litt seint. Nordmenn HADDE alt avgjort kva dei ville. Berre nokre få veker etter krigsslutt gjekk du ut bod i Noreg: Val 2. sundag i februar, det skal velgjast tingmenn (rett attende til tida før 1397 altså, hundreårsnettene mellom var gløymde) i alle kyrkjer rett etter gudstenesta, desse skal så velja møtast og velja utsending som skal møtast på Eidsvold Verk, ein av bustadane til Jacob Aall, for å gje landet ei grunnlov, slik Frankrike no har vunne seg. Det gjorde dei og til gagns. 112 mann møttest, frå temmeleg sprenglærde til så uskulerte at dei måtte ha hjelp for skriva under lova dei saman hadde vore med å gje landet. Ei grunnlov dei skreiv på seks veker, men som har vore så slitesterk at ho framleis er godt brukande snart 200 år etter. Ja visst, ho har vore endra gong på gong, men dei grunnleggjande prinsippa ho byggjer på har aldri vore endra. Slikt må ein vel kalla "godt handverk" av 112 temmeleg blanda menn som "bygde" i løpet av seks veker? I alle fall betre handverk enn noko anna land i Europa... Etterpå var det "kamp på kniven" om denne grunnlova. Kjenner ein soga berre LITT, veit ein at svenskekongne var rasande på grunnlova og gjorde det dei kunne for å uthola - helst halshogga - henne. Gong på gong på gong på gong. Problemet var: Nordmenn visste kva risiko dei hadde teke ved å gje den grunnlova, og 'dei var budde til kamp - kamp så blodet rant om naudsynt - for å verja den grunnlova. "Me hegnar vår Heim mot Hat og mot Hogg/so sår me med Dåd og Ord". skriv Per Sivle. Han skriv og at "Og kjem du i Naud/me fylkar oss tett,/me ringar med Vakt ditt Hov./Me lyfter ditt Flag, me verjer din Rett,/og spør berre EIN um Lov!" (Og den "ein" var så visst ikkje kongen!) Difor greidde ikkje aldri kongen å slå grunnlova vår i hel - det var så altfor mange som var budde på å verja henne, med blod om naudsynt. Noreg kom nok i ein tvangsunion og etter 1814, men han kan ikkje samanliknast med alternativet eller tida før 1814. Ja, me delte konge og utanrikssakar med Sverige, men me styrte sjølv innanhus - noko kongen fekk sanna gong på gong på gong. Det var ikkje nett SLIK han hadde tenkt seg krigsbytet sitt... Så kom det eit 1905 og eit unionsbrort då - eit brot som det var GRUNNLOVA som gjorde råd å få til. Sjølv kongen måtte nemleg bøya seg for grunnlova i Noreg, og sidan han ikkje greidde å gjera sin jobb, hosta opp ei regjering (noko Stortinget med herrane Michelsen og Løvland i spissen hadde sytt for vart meir enn vanskeleg for han å få til), så kunne ein bryta ut. I 1940 likeeins: Det var med grunnlova i ryggen kong Haakon sa eit rungande "NEI" til eit overmektig tysk rike, i motsetnad til slekningen hans, kong Christian i Danmark. Difor fekk ein og KAMP om Noreg, mest tre månader, medan Danmark vart hærteke på tre timar. Vel, TS kva var så grunnen til at me IKKJE skulle feira grunnlova vår med brask og bram og "ta det ut så til de grader som vi gjør det"? Du peikar på at Sverige og Danmark har ei meir stillsleg feiring av grunnlova. Ja, kva gjeld Danmark i alle høve, meir enn stillsleg. Det offisielle Danmark flaggar, og få danskar let noko høve gå frå seg til å samlast rundt eit bord med drykk og god mat. Kan gjerne gjera det. Eg diskuterte nett den saka ein gong i unge år med ein danske, av di eg var der på grunnlovsdagen deira - og visste ikkje det VAR grunnlovsdagen før oppunder lunsjtid. Då sukka han tungt og sa om lag: "DE kan gjerne feira, for grunnlova dykkar har kosta mykje kamp, og ho var kvalitetsvare som held og i dag". VÅR grunnlov fekk me 1849, etter at kongen fekk eit innfall om at landet burde ha ei grunnlov, og skreiv ei..Ho var eit utslag av lettare panikk, ho var dårleg og ho har vore bytt ut fleire gonger, grunnlova me har i dag er frå 1950-talet." Javel, kan hende litt mindre GRUNN til å feira ei slik grunnlov? Den soga, med variasjonar, finn du i mange land i Europa, Noreg, Finland og Polen har mest ærerik soge og Noreg aller mest. Kanskje ein GRUNN for at dei tre landa gjer mest ut av grunnlovsdagen sin, og Noreg aller mest? Hugs og at alle tradisjonelle postar har historisk tyding: Kvifor har ein salutt på morgonen? Ja, for å vekkja "folket til kamp" - ei beinleies line attende til 1814 då folket OG vart vekt til kamp. Same lina finn du i trompetar og trommer - OG varslingssignal gjennom hundreåra når folk skal kallast saman til kamp. Kvifor har ein barnetog? Ja, sjå no litt på kva Wergeland (som ellers budde på Eidsvold prestegard og var 6 år då grunnlova vart skriven, det var faren Nicolay som forretta gudstenesta på Eidsvold 17. mai 1814, kor grunnlova fyrste gong vart lesen høgt for utanforståande!) skriv: "Gi at jeg snart må blive stor/Jeg har derefter biet/Så tappert jeg kan kjempe for/VÅR FADERS DYRE FRIHET". Barnetoget er å føra denne soga vidare frå generasjon til generasjon det! Dessutan, som ein utlending uttrykte det: "I alle andre andre land eg har vore, er ein grunnlovsdagen opptekne med våpenparadar og å syna fram kva ein skal verja landet sitt MED. Noreg gjer ikkje ikkje det! Nordmenn syner OG den fram makta dei skal verja landet sitt MED, ungdommen sin - men dei syner og fram noko mykje viktigare: Kva dei skal verja landet sitt FOR!" Kvifor er tradisjonen at bornetoga endar i/ved kyrkjene? Det har slett ikkje mest med kristentru å gjera, men med at det var DER ein valde dei tingmenn som valde riksforsamlinga på Eidsvold! Slik kan du føra post for post på eit høgtradisjonelt 17. mai-program attende i soga. TS, er det DETTE du meiner er "kun et masserituale for å booste den norske selvfølelsen"? Kanskje du heller burde setja deg litt inn i norsk soge før du uttalar deg om det som heng saman med norsk soge? 17 Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 For et innlegg forrigemann skriver! Imponerende og godt skrevet. Og jeg er enig i så godt som alt sammen. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Etter a ha sett hvordan man lever i en del andre land synes jeg pa ingen mate det er noe galt i a feire Norge og hvor bra vi har det her. Jeg vet det er inn a vaere ydmyk og synes at alle kulturer er flott, men vi lever faktisk i ett fantastisk land, og det synes jeg er verdt a feire. Sa far heller noen mene at det er nasjonalistisk og arogant osv. men jeg skammer meg ikke over a feire landet mitt. 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Helt legitimt å ville feire sin nasjon. Men det må være lov å kritisere. Det skjer mye stygt også her i landet, vel så mye over loven som under. Personlig så føler jeg meg mer distansert fra mitt hjemland for hvert år, jo mer bevisst jeg føler meg på hva som skjer i høyere lag. Og ellers så ser jeg på det som sært å være stolt over noe vi selv ikke har ansvar for (spesielt for oss yngre som ikke har tjent inn utdanningen vår ennå). I tillegg har jeg gått mer over på å se meg som en del av menneskeslekten, som igjen bare er en svært liten del av alt det andre livet vi også er i slekt med. Jeg føler mer nærhet til en levende svenske enn jeg gjør en død nordmann. Endret 24. september 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Det finnes mye som er tåpelig, men 17. mai er ikke i denne gruppen. 17. mai skal feires. Så får vi heller tåle de barnslige innslagene som at voksne menn spør utlendinger hva de synes. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Norge er ikke Sverige, og er stolt av nasjonen sin. Det er jeg veldig glad for. Det er ikke arrogant å elske seg selv! Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Helt legitimt å ville feire sin nasjon. Men det må være lov å kritisere. Det skjer mye stygt også her i landet, vel så mye over loven som under. Saken er at man feirer fordi man ble fri og firdi det er landet VÅRT... ikke fordi vi er best, selv om vi er ett godt land å bo i. RBK er det laget jeg heier på uansett hvem de møter... ikke fordi de er best i verden men fordi det er laget "mitt". Edit: Eeh, jo RBK er best i verden... hva tenkte jeg på Endret 24. september 2011 av Nasciboy 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Norge er jo ikke det eneste landet med sykt mye feiring. Hva med USA? De har også til de grader med feiring. Og er du også imot Nord-Korea som har militæroppvisning hele tiden? En grunn til at Norge er så glad i 17. Mai tror jeg er fordi vi er eneste(?) land som har barnetog og bunad. Jeg forstår at folk syntes det er teit, men jeg syntes det er morsomt å skille seg ut. En kompis av meg hadde med 2 amerikanere til Norge på 17. Mai i år, og de syntes det var helt fantastisk at Norge hadde denne type feiring. De sa selv at stemningen var super, og de skjønte godt hvorfor nordmennene hadde denne type feiring. Jeg tror det handler om preferanser og hva man liker. Mvh Faller Alltid meget intersannt at USA alltid sammenlignes istedenfor deres naboer. Likevel som en amerikaner som har feiret både 17de Mai og 4de Juli(skolekorps i både land) synes jeg 17de Mai er helt OK og i mange måter bedre enn 4de Juli. Jeg kjønner at det går i mot janteloven men alle får lov til å feire de positive sider og tradisjoner, og i Norge er det mange. Dette vane i for mange i norsk kultur å aldri skryte og sette fokus på det som er galt hjelper ingen og jeg antar fører til mere psykiske lidelser enn nødvendig. Når jeg bodde i Norge var det mange som alltid prøvde å vise meg hvor godt det er i Norge, særlig de ting som de mente var bedre enn det de mente var i USA. Det virket som en mindreverdighets kompleks som jeg mener førte på den tiden som hyper-nasjonalisme. De siste ganger jeg har reist til Norge ser det ut til å forandre seg litt men Norge er og skal alltid være et lite land som må skrike litt høyt for å bli hørt og pga sin størrelse ikke finner seg i verdensklasse når det gjelder den høyeste, største... unntatt i vinter OL.... Ingenting jeg har erfaret i USA kommer nær den nasjonalisme den tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå