Gå til innhold

[Løst] Hjelp til en uoppdatert nerd (oppgradering)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Prøvde å spille witcher 2 på stasjonæren min i dag, og det hakker ganske brutalt på laveste instilling. Dette må vi gjøre noe med. GeForce 8800GT er nok litt utdatert i dag...

Faktum er at jeg ikke har snøring på hva som er bra for tiden.

Jeg har vannkjøling (til 5k) på stasjonæren min den dag i dag. Regner med at de nyeste socket'ene fremdeles har 4 hull i hovedkortet rundt CPU? Hvis ikke er jeg ingen glad mann.. Regner med at jeg skal klokke, når jeg først har dette kjøleoppsettet.

Noen som kan hjelpe en stakkars sjel som vil forberede seg på mass effect 3, skyrim og witcher 2?

Tenkte å kjøpe HK, CPU, GPU og RAM. Resten får stå seg noen år til. Får jeg noe fornuftig for 8-9k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får en veldig bra maskin for 8-9k. Men hva slags cpu har du idag? Hvis du har en vettug cpu så kan det være at du klarer deg med å oppgradere kun skjermkortet.

Står 4 GB DDR2-ram og en C2D E6850 (3 GhZ stock) i maskinen nå. Lite å vinne på å oppgradere denne til f.eks en i7?

Hvorfor anbefaler ingen i7-ene? Hadde vært greit med de ekstra trådene den sjeldne gangen jeg rendrer bilder. Flere kjerner->dårligere klokk?

Lenke til kommentar

siden du ikke bruker så mye tid på å rendere bilder så er i7-2600k ingen vits å kjøpe, det beste valget er å gå for i5 2500k som du lett kan clocke til 4.8ghz på luft i dag, ddr3 minne er det som brukes i dag.

i5 2500k bruker socket 1155(sandy bridge), så du vil merke stor forskjell med bare hk, ram og cpu som oppgradering, selv med 8800 skjermkortet du har.

1155 bruker samme feste hull som 1156, så ingenting å bekymre deg for det, kan lage deg en liten liste til deg vist du vil det :D

og si meg hvor mye du skal bruke...

dette er da til stor hjelp :D

Endret av Mgut
Lenke til kommentar

det beste valget er å gå for i5 2500k som du lett kan clocke til 4.8ghz på luft i dag

Nei, ikke alle er like lette å klokke till 4.8Ghz.

Jeg står bom stille på 4.7Ghz og kommer ikke videre uten å bruke fsb. Multiplier på 48 så stopper lasting av windows rett etter logon.

Har prøvd med masser av spenning og så det er ikke det heller.

Men ellers så er jeg enig i ALT Mgut sier.

Iexo.

Lenke til kommentar

siden du ikke bruker så mye tid på å rendere bilder så er i7-2600k ingen vits å kjøpe, det beste valget er å gå for i5 2500k som du lett kan clocke til 4.8ghz på luft i dag, ddr3 minne er det som brukes i dag.

i5 2500k bruker socket 1155(sandy bridge), så du vil merke stor forskjell med bare hk, ram og cpu som oppgradering, selv med 8800 skjermkortet du har.

1155 bruker samme feste hull som 1156, så ingenting å bekymre deg for det, kan lage deg en liten liste til deg vist du vil det :D

og si meg hvor mye du skal bruke...

dette er da til stor hjelp :D

Skal bruke så mye som nødvendig! Neida :D

Guru3d skriver om en merkbar ytelsesforskjell mellom i7.2600k og e i5.2500k stock. Vanskeligere å klokke en firekjerner? Den er jo bare 500 spenn mer da. Ikke verdt det?

Tenkte i utgangspunktet å svi av 8-9k, men tror ikke jeg gidder å svi av penger på unødvendig fjas. Bang for the buck er viktig, så jeg kjøper heller solid mid-high range varer enn det sykeste av det sykeste.

Hadde satt pris på tips om klokkevennlige hovedkort og RAM.

Lenke til kommentar

En ting som i alle fall er rimelig sikkert er at skjermkortet ditt bare møter minimum system requirements.

Etter hva jeg finner på nettet er selv mid-rangemodellen 560Ti en del bedre enn ditt 4 år gamle toppkort.

Om eneste formål er å få bedre ytelse i Witcher 2 (og andre spill) vil jeg si at det er mest fornuftig å kjøpe et nytt skjermkort før du oppgraderer de andre komponentene. Skjermkortet vil du ha bruk for uansett, mens det ikke er like sikkert du egentlig trenger å oppgradere resten nå.

Lenke til kommentar

En ting som i alle fall er rimelig sikkert er at skjermkortet ditt bare møter minimum system requirements.

Etter hva jeg finner på nettet er selv mid-rangemodellen 560Ti en del bedre enn ditt 4 år gamle toppkort.

Om eneste formål er å få bedre ytelse i Witcher 2 (og andre spill) vil jeg si at det er mest fornuftig å kjøpe et nytt skjermkort før du oppgraderer de andre komponentene. Skjermkortet vil du ha bruk for uansett, mens det ikke er like sikkert du egentlig trenger å oppgradere resten nå.

Vet jeg bare møter minimum requirements :D Trodde dog at disse kravspekkene insinuerer at spillet er spillbart med denne hardwaren.

Jeg liker forøvrig å spille ting på en max-setting. Dagens oppsett dro crysis på ultra high når jeg blodklokket oppsettet. tenkte at jeg skulle gjøre det samme nå. Du mener jeg kan spille ME3 og skyrim på høyeste setting med DDR2-RAM og en C2D-3GhZ?

Lenke til kommentar

Ja, ikke umulig. Skjermkortet er muligens den største flaskehalsen. Jeg skal ikke garantere deg at du plutselig kan spille med høyere settings, men hvis alternativet er å bytte hele sulamitten, så koster det jo ingenting å prøve å bare bytte skjermkortet først.

Lenke til kommentar

ok, men da blir eg å bytte til et bedre skjermkort da :D

Hvor stor strømmforsyning har du?

Har ikke snøring. Sikkert en 500W av god kvalitet eller liknende.

Vannkjølingen kan du slette fra lista. Tror ikke jeg trenger den når jeg har svidd av 5k på mitt eget oppsett :D

i7-2600k vs i5-2500k: Hvilken klokker best?

Lenke til kommentar

de kloker like bra, bare i7-2600k har hyper threading som gjøre at du vil kunne gjøre ting litt raskere i vedeoredigering of bilde redigering, men siden du har bare 500w psu så trenger du en 650w til gtx 570'en eg hadde lagt til

lista er oppdatert igjen

Endret av Mgut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...