Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Scootere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikker på at du vil ha scooter? Er jo kjærring-"kjøretøy" :p

 

1. Scooter er kult (men her er du ikke enig tydeligvis)

2. Scooter er enormt praktisk i byen, og det spruter ikke fra veien når du har beinplate, og det er plass til mye mer stuff i den, enn i en moped.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til Mr.Crunch: Bygdehelter rundt om i det ganske land synes moped er tøft. Dem om det, urbanister som meg vet at scooter er tidløst og fuksjonelt. :wink:

 

Skal du kjøpe scooter er det kun Vespa som teller. Vakrere scooter finnes ei! Her fant jeg noen brukte scootere til salgs, og det er i tillegg en NTNU-hjemmeside (der går du, gjør du ikke?)

 

Selv sparer jeg til en sort Vespa fra 1968 jeg har sett til salgs, eier skal ha 35.000. Dyr er den absolutt, men så er den i topp stand også. Bli en lykkelig Vespa-eier du også!

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe scooter er det kun Vespa som teller. Vakrere scooter finnes ei! Her fant jeg noen brukte scootere til salgs, og det er i tillegg en NTNU-hjemmeside (der går du, gjør du ikke?)

 

Tusen takk, jeg skal se om jeg finner noe på den siden (og ja, jeg går på ntnu).

 

AtW

Lenke til kommentar

Har selv en vespa et-4 (Ja, 2003 modell). Utrolig fin scooter! Vespa er den eneste sykkelen med sjel. Hadde seff mer lyst på en original en fra 60-70 åra, men det var ingen til salgs i nærheten av der jeg bor :(

Er storfornøyd med min nåværende da! Orginal gikk den som en symaskin(50cc), men etter å tatt vekk turtallsperra, gifteringen og bytta en dyse, så går den bedre enn en blodtrimma rieju smx :) Alt er gjort hjemme, av en totalt uerfaren mekaniker(meg) :). Totale utlegg: 105.- for dysa. Fiiin sykkel.

Lenke til kommentar

ATW: Jeg tipper at du er dårlig stilt om du skulle komme ut for en ulykke, og forsikringsselskapet skulle bestemme seg for å se nærmere på scooteren. Ikke at det er noen stor fare, men finner de ut av det er du fullstendig ansvarsbærende ovenfor erstatningskrav. M.a.o., du må dekke alt selv.

 

Men det er jo gøy med litt ekstra futt og fart. Man skremmer jo ikke akkurat noen med farten på en standard 50cc..

Lenke til kommentar
ATW: Jeg tipper at du er dårlig stilt om du skulle komme ut for en ulykke, og forsikringsselskapet skulle bestemme seg for å se nærmere på scooteren. Ikke at det er noen stor fare, men finner de ut av det er du fullstendig ansvarsbærende ovenfor erstatningskrav. M.a.o., du må dekke alt selv.

 

Men det er jo gøy med litt ekstra futt og fart. Man skremmer jo ikke akkurat noen med farten på en standard 50cc..

 

Joda, men når du bare putrer rundt i byen så har du jo ikke akkurat bruk for de drøyeste hastighetene, det er mye mer irriterende med effektbegrensning, slik at det går tregt i oppoverbakker og sånn.

 

AtW

Lenke til kommentar

I byen trenger du egentlig ikke å trimme en 50cc, men min vespa, når den var original, var aksellerasjonen elendig. Er kjedelig å ikke rekke timingen til trafikklysa, så du må stoppe i hvert eneste kryss. Ved å fjerne turtallssperra, så drar ordentlig på førstegiret(er jo trinnløs, men du hører at den kommer høyt opp på 1). Istedenfor en konstant symaskin lyd, så brøler den litt mer hvis du gir full gass etter å ha stått stille. Aksellerasjonen er da faktisk bedre enn diverse blodtrimma mopeder/scootere jeg har kjørt med. Alle som har prøvd den pleier å si: Åååå, den var deilig å kjøre på humper med! Dette kommer av at den har utrolig gode dempere, utrolig digg sete, og er litt tyngre enn mange andre scootere. Den drar IKKE bra i oppoverbakke originalt. Turtallssperra er alfa og omega :) Rundt 40 i relativt bratte bakker originalt, etter sperra kommer den aldri under 60 uansett hvor bratt (snakker om VELDIG bratte bakker).

Scooteren: http://www.vespa.no/et450cc.asp <-- Samme farge t.o.m :)

Lenke til kommentar
I byen trenger du egentlig ikke å trimme en 50cc, men min vespa, når den var original, var aksellerasjonen elendig. Er kjedelig å ikke rekke timingen til trafikklysa, så du må stoppe i hvert eneste kryss. Ved å fjerne turtallssperra, så drar ordentlig på førstegiret(er jo trinnløs, men du hører at den kommer høyt opp på 1). Istedenfor en konstant symaskin lyd, så brøler den litt mer hvis du gir full gass etter å ha stått stille. Aksellerasjonen er da faktisk bedre enn diverse blodtrimma mopeder/scootere jeg har kjørt med. Alle som har prøvd den pleier å si: Åååå, den var deilig å kjøre på humper med! Dette kommer av at den har utrolig gode dempere, utrolig digg sete, og er litt tyngre enn mange andre scootere. Den drar IKKE bra i oppoverbakke originalt. Turtallssperra er alfa og omega :) Rundt 40 i relativt bratte bakker originalt, etter sperra kommer den aldri under 60 uansett hvor bratt (snakker om VELDIG bratte bakker).

Scooteren: http://www.vespa.no/et450cc.asp <-- Samme farge t.o.m :)

 

Har en kamerat med en vespa (den nye jubileumsmodellen), må si jeg har samme erfaringer med den, dvs treg i oppoverbakker, (40km i timen typisk, jeg er relativt tung), det jeg ikke fortsår er hvorfor den er både effekt og hastighetsbegrenset, det slår meg som en merkelig ting, ujevn fart og lav akselerasjon er vel ikke tryggere. Har en annen kamerat med en suzuki estilete, den er ikke trimma tror jeg, men er endel kvikkere, kan det ha noe med å gjøre at det er totaktsmotor, isedet for 4-takt?

 

I alle tilfeller synes jeg det er jævelig kjipt å miste forsikringa om jeg ikke kjøper en billig scooter. (hadde tenkt å kjøpe brukt).

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror det har noe med at det ikke er like lett å bare hastighetsbegrense en 4-takter. Men å fjerne turtallsperra kan de ikke oppdage uten å kunne akkurat det spesielle trikset på akkurat den modellen.. De merker bare at den går 15-20km fortere enn vanlig.. Den går jo 55-65 orginalt anyways, kan bare si at den var sånn når du kjøpte den :)

Har selv bytta dyse og tatt ut variatorringen i tillegg, så jeg bare sier at det er en 125cc når politiet vinker meg til siden(skjedd èn gang på ett år med trimma vespa), og de slipper deg med en gang :D Sjekka ikke lappen en gang. Fordelen er jo at selv når den er fulltrimma, så bruker den mindre bensin enn en hvilken som helst 2-takter. Toppfarten på en 4-takter er også bedre, den bare stiger, og stiger, og stiger i nedoverbakkene :-o

2-takterne liker jo og bremse på giret, mens min som går litt over 90 på flata, kan komme opp i 150+ i bakkene. Enda bedre: Den rister ikke når den makser på turtallet, som diverse mopeder o.l gjør, den bare brøler litt mer enn vanlig :) Du kan heller be vennen din ta av turtallsperra, og så bytte vekter i radiatoren. (Bytt vektene så toppfarten går ned, men aksellerasjonen går opp. Da kan han kjør elovlig, men aksellerere som en blodtrimma crosser :) )

 

Lykke til med kjøpet :)

Lenke til kommentar

nvoetfiv: Den scooteren er smoooth!

 

Hvis det stemmer at triksing med scooteren er vanskelig å oppdage, så er det kanskje ikke dumt å prøve. Selv har jeg kun kjørt 125cc, og kan ikke tenke meg å kjøre med noe spesielt svakere enn det. Kanskje 50cc bare er for lite?

Lenke til kommentar
nvoetfiv: Den scooteren er smoooth!

 

Hvis det stemmer at triksing med scooteren er vanskelig å oppdage, så er det kanskje ikke dumt å prøve. Selv har jeg kun kjørt 125cc, og kan ikke tenke meg å kjøre med noe spesielt svakere enn det. Kanskje 50cc bare er for lite?

 

Det er vanskelig å oppdage ja, for det de sjekker er som oftest eksosanlegget og eventuell trimsylinder. Har ikke modifisert noen av delene, og har egentlig ikke behov for det heller, i og med at den går bra nok for meg nuh :)

Jeg bruker Vespaen hovedsakelig til farting rundt innenfor noen mils radius av der jeg bor, og jeg holder fartsgrensa og vel så det på alle veiene rundt her anyways. Har lyst til og ta lett mc lappen though, så jeg kan dra på noen ordentlige turer (les: farte rundt i europa/asia når jeg er ferdig med vk2), men for øyeblikket har jeg hverken penger eller bruk for den :shrug: .

Aner ikke hvor fort den vil gå med en trimsylinder og et plombefritt eksosanlegg; men jeg vet godt at jeg ikke kommer til å holde meg fra og ta hånd om de uansett; må bare lære meg litt sveising så jeg kan dele potta OG sette den sammen igjen ;)

 

125cc'ern er jo også finere enn 50cc'ern da (Se bilder på vespa.no), hvor de har lakkert større deler av sykkelen, pluss at de har gjennomsiktige blinklys, som gjør at den blir enda smoothere :D (Jeg har SELVFØLGELIG bytta mine til 125cc blinklys)

 

Kan egentlig ikke si noe annet en at jeg er utrolig fornøyd med den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...