per17 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hei, jeg har kjøpt nye pc deler som skal i et gammelt big tower uten kjøling. i5 2500k gtx 580 8g 1600 mhz ram 750w coirsair hx 128g crucial 4m Hvor viktig er det med vifter og slike ting? Pcen skal brukes til gaming, med mine gamle deler har jeg aldri hatt nevneverdige problemer. Tåler delene mye varme, og hva er fordelen med kjøling? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hvis du overvåker temp på cpu og gpu så vil det gi deg en pekepinn på om du trenger ekstra vifter eller ikke. Maskinvare tåler rimelig mye varme så hvis det ikke er steike varmt behøver du ikke nødvendigvis gjøre noe. Cpuen tåler rundt 100grader(normal driftstemp er rundt 40-65grader) før den skrur seg av mens nyere skjermkort ofte ligger på 80-90 grader uten at det er skadelig. Lenke til kommentar
per17 Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Det høres fint ut, min gamle e4500 ligger på 70-80 grader når jeg spiller, rundt 60 når jeg ikke gjør noe spes. Samt mitt radeon hd 4850 ligger på rundt 60. Og det har de nok gjort i 4 år nå Er redd for at de nye delene blir for varme, 580 er tross alt kraftigere enn 4850... Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Jeg har ett Gainward GTX 580, (og mye annet snacks) i dette kabinettet. Her ligger kortet på 50-60 grader ved hardt kjør. (Hvis det er til noe hjelp ) Endret 24. september 2011 av Stoddart Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Det er ikke ublu temperaturer det du har pr idag, men det er helt klart rom for forbedringer. Hva slags kabinett er det du har? Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hei, jeg har kjøpt nye pc deler som skal i et gammelt big tower uten kjøling. i5 2500k gtx 580 8g 1600 mhz ram 750w coirsair hx 128g crucial 4m Hvor viktig er det med vifter og slike ting? Pcen skal brukes til gaming, med mine gamle deler har jeg aldri hatt nevneverdige problemer. Tåler delene mye varme, og hva er fordelen med kjøling? Lurer på hvorfor du ikke vil ha kjøling... støy, kostnader? Lenke til kommentar
per17 Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Jeg vet dessverre ikke hva slags kabinett jeg har, ettersom det er noe jeg overtok fra en kompis for lenge siden. Det er delvis derfor jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram angående kjøling. Jeg burde nok ha kjøpt et nytt kabinett men jeg fant ikke det kabinettet jeg sikler på i noen nettbutiker (Fractal design r3). Vil jo helst ikke ha så mye støy men det viktigste er at komponentene har helsa i behold. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Kjøpte meg 5stk vifter på ebay til 40kr elns med frakt. Koblet de om til 5v og jeg har en "lydløs" men kjølig maskin. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Nei, jeg ser det er utsolgt overalt. Det er forresten samme kabinett jeg sikler på. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Jeg vet dessverre ikke hva slags kabinett jeg har, ettersom det er noe jeg overtok fra en kompis for lenge siden. Det er delvis derfor jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram angående kjøling. Jeg burde nok ha kjøpt et nytt kabinett men jeg fant ikke det kabinettet jeg sikler på i noen nettbutiker (Fractal design r3). Vil jo helst ikke ha så mye støy men det viktigste er at komponentene har helsa i behold. Er vel bare å koble til en enkel liten kjøler, trenger ikke fyre opp vifta. CPU med kjøler (uten vifte som går) kjøler uansett bedre enn en CPU uten kjøler i det hele tatt. Lenke til kommentar
per17 Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Nei, jeg ser det er utsolgt overalt. Det er forresten samme kabinett jeg sikler på. Hehe, får se om det blir nødvendig med nytt. Jeg vet dessverre ikke hva slags kabinett jeg har, ettersom det er noe jeg overtok fra en kompis for lenge siden. Det er delvis derfor jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram angående kjøling. Jeg burde nok ha kjøpt et nytt kabinett men jeg fant ikke det kabinettet jeg sikler på i noen nettbutiker (Fractal design r3). Vil jo helst ikke ha så mye støy men det viktigste er at komponentene har helsa i behold. Er vel bare å koble til en enkel liten kjøler, trenger ikke fyre opp vifta. CPU med kjøler (uten vifte som går) kjøler uansett bedre enn en CPU uten kjøler i det hele tatt. Enkel liten kjøler? Som i stock kjøler? Ja selvsagt, men du mener kanskje tredjeparts kjøler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå