Kruste Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Jeg har en garantisak gående hos komplett.no Har en Onkyo hjemmekinoforsterker som har vært inne til service i to mnd pga delemangel og nå begynner tålmodigheten å ta slutt Hvor lenge kan en vare være inne til rep før forbrukeren kan kreve ny ? Er det noen regler på dette ? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Ga de deg en dato for når det skulle være reparert? Lenke til kommentar
Kruste Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Ga de deg en dato for når det skulle være reparert? Nei jeg fikk ikke no svar på det. Har purret på verksted det sier at deler er bestilt, men det kommer jo aldri. Dette er jo Koplett sitt ansvar og jeg mener at jeg nå burde fått ny vare. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Ting skjer, de kan ikke stille seg ansvarlig dersom det er en del som måtte bestilles fra ekstern leverandør. Lenke til kommentar
Kruste Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Nei men det må jo være grenser for hvor lenge man skal vente. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Ting skjer, de kan ikke stille seg ansvarlig dersom det er en del som måtte bestilles fra ekstern leverandør. Jo, det kan de. Iht. forbrukerkjøpsloven er det selger som har ansvar for å håndtere reklamasjonssaker. Greit nok at Komplett benytter produsenten selv eller produsentens autoriserte verksted, men "rimelig tid" avhenger strengt tatt ikke av grunnen til evt. forsinkelse. Lenke til kommentar
Kruste Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Ting skjer, de kan ikke stille seg ansvarlig dersom det er en del som måtte bestilles fra ekstern leverandør. Jo, det kan de. Iht. forbrukerkjøpsloven er det selger som har ansvar for å håndtere reklamasjonssaker. Greit nok at Komplett benytter produsenten selv eller produsentens autoriserte verksted, men "rimelig tid" avhenger strengt tatt ikke av grunnen til evt. forsinkelse. Lurer på hva som er "rimelig" tid ? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Tror nok du nå kan kreve en ny av Komplett, uten at jeg kan si noe om det i loven... Tatt kontakt med kundeservice på telefon og hørt med dem? Hva de sier til saken osv? Prøv! Hvis ikke de er villige til å hjelpe, får du se litt i loven... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Det står ikke noe mer om hva "rimelig tid" defineres som. Slike føringer får man gjerne av å lese tidligere FTU-dommer. Jeg lurer på om det er 6 uker, men jeg kan ikke si det med sikkerhet i farten. Endret 24. september 2011 av srbz Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Fant dette på elektronikkbransjen.no så det burde være relevant for dette tilfellet! Hva er rimelig tid? I både forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven henvises det til begrepet "rimelig tid". Når vi mottar ting til service, som det vil ta mer enn sju dager å reparere, tilbys kunden et låneprodukt (ref. "sjudagersregelen"). Vi er lokalisert i Nord-Norge, og en del produkter på sendes av gårde for service. Noen ganger kan selve reparasjonen ta to-tre uker, kanskje lenger, og noen kunder reagerer på dette. Kan dere fortelle meg: hvor lenge er "rimelig tid"? SVAR: Vi i bransjeorganisasjonen har tidligere påpekt at innenfor en periode på 3-4 uker er å anse som "rimelig tid". Men dette forutsetter at det stilles låneprodukt til disposisjon for forbruker. Det er heller ikke første gang dette spørsmålet stilles, og som regel i forbindelse med service av bærbar PC. Vi tok derfor også spørsmålet til Forbrukerrådets advokatfullmektig Thomas Nortvedt. Her er hans svar: Lovens ordlyd viser kun til rimelig tid, og forarbeidene gir heller ikke noen klare retningslinjer. Departementet lister opp en del momenter som bør tas i betraktning, uten at noen er avgjørende når det er snakk om en bærbar PC. Dessuten er valget av begrepet "rimelig tid" ment for å differensiere mellom ulike produkter og ulike mangler. Jeg synes derfor jeg måtte finne noe mer enn bare en påstand om 3-4 uker før jeg tilskrev dere. Forbrukertvistutvalget (FTU) avgjør en rekke saker om forbrukerelektronikk i året. Det har ikke vært en tilsvarende sak, men i sak FTU-2006-831 sier FTU dette om ventetiden for levering av ny lader: "Utvalget er, under en viss tvil, kommet til at det ikke er grunnlag for heving av kjøpet. En ventetid på fire uker for levering av ny lader til et kamera er i ytterkant av det som er akseptabelt, men overskrider i seg selv neppe « rimelig tid » i forbrukerkjøpslovens § 30 første ledd." Dette gjelder en annen vare, og kan ikke overføres direkte. Men slik Forbrukerrådet ser det, er dette en indirekte underbyggelse at 3-4 uker er på grensen for det som "i utgangspunktet" kan anses for rimelig tid. Link til kilde: http://www.elektroni...orsmal-og-svar/ Endret 24. september 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Dette gjelder en annen vare, og kan ikke overføres direkte. Men slik Forbrukerrådet ser det, er dette en indirekte underbyggelse at 3-4 uker er på grensen for det som "i utgangspunktet" kan anses for rimelig tid. Forbrukerrådet har også uttalt at 4-5 uker er på kanten, men fortsatt innenfor rimelig tid så lenge kunden har fått muligheten for lånegjenstand. 6 uker er utenfor rimelig tid. Men det rådet der er jo aldri enige med seg selv... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 To måneder er ut over rimelig tid. Fremlegg skriftlig hevingskrav(eller krev omlevering om du vil det) og bli ferdig med saken. Lenke til kommentar
Kruste Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 To måneder er ut over rimelig tid. Fremlegg skriftlig hevingskrav(eller krev omlevering om du vil det) og bli ferdig med saken. Skal ringe til Komplett å høre hva de sier, det er nå passert to måneder for lengst siden forsterkeren ble sendt til rep og de svarer heller ikke på mailer. Lenke til kommentar
darket Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 vet du hvor denne forsterkeren er sendt? hvilket verksted Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå