andhaake Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Har tenkt å bygge ny pc, og tenkte da gå for en av disse ferdig lagde kjølingene til cpu. Men er da litt usikker på om det er beste å føre lufta ut av kabinettet eller inn.. Har lest at noen fører lufta inn gjennom radiatoren mens andre gjør det motsatte. Jeg vil mene og tro det er best å føre luft ut, noen som har en formening? Litt usikker på hvilken jeg skal gå for, så tar gjerne litt input der å.. Antec Kuhler H2O 920 CPU Kjøler Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler Corsair H80 Hydro Series CPU Kjøler Er de jeg har sett på.. Tenkte jeg skulle gå for Core i5 2500K og overclocke den til ca 4.5ghz Er det lurt å bytte viftene på radiatorene med andre mer stillegående eller er det bare å kjøre viftene på medium hastighet? Skal ha 3x 120mm vifter innsug og 1x 120mm ut pluss kjøleren ut hvis det er best. Er det best å ta luft inn gjennom radiatoren må jeg gjøre om på denne planen.. All input tas imot med takk p0st Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Når det gjelder Antec Kuhler H2O 920 og Corsair H80 Hydro Series er det liten forskjell på dem, så lite å hente i form av ytelse. Corsair H100 Hydro, er nok et lite hakk bedre, om du har kabinett som passer denne kjøleren. Med tanke på vannkjøleren, vil jeg si det beror på vifter/luftstrømmen i kabinettet. Har du vifte på top eller i taket av kabinettet om du vil, ser jeg ingen problem med å sette opp vannkjølingsgenheten som Corsair anbefaler ved å la den trekke inn kald luft utenfra. Det samme gjelder vell også H100 Hydro, bare denne da trekker luft inn fra topp istedet for baksiden av kabinettet som de andre. Merk nå at selv om det ikke vil være noe problem så lenge du har riktig luftstrøm i kabinettet, vil jeg si det er liten forskjell på om du lar kjøleren trekke inn kald luft eller blåse ut varm luft. Kort forklart vil jeg si det beste er å tilpasse den på resten av viftene/luftstrømmen i kabinettet. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Takk for svar. Skal ha ett Fractal Design Define R3 Black Pearl kabinett så får da satt kjøleren i taket. Men da er spørsmålet om det holder med en vifte bak som trekker varmluft ut og da totalt 5 vifter som trekker luft inn (2 i front, 1 i side dør, to i taket). Muligheten er jo da å kjøre luft ut av side døra, men lest endel at det er veldig bra å kjøre luft inn her. Redigert: Blir forresten kanskje veldig greit å kjøre ut av side døra, for da blir det jo 3 inn og 2 ut. Så får jeg positivt trykk i kabinettet også, og lufta forsvinner ganske fort p0st Endret 24. september 2011 av p0st Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hvis du har kabinett der H100 passer in i toppen så anbefaler jeg at du da tar luft fra innsiden av kabinettet. Med 1 vifte bak som tar ut luft så sitter du igjen med totallt 3 vifter som blåser ut varme ur kabinettet og evt 3 som tar inn ny kall luft. Det beste hadde vært å ha 1 vifte til som tar inn luft for å få ett overtrykk inne i pc'n. Men det kan justeres med at viftene som tar inn luft tar inn mer en de som går ut. Hvis du setter H100 i toppen og tar inn luft utenfra så vill det helt sikkert bli tull med sirkulationen inne i kabinettet. Iexo. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Takk. Var noe sånt jeg konkluderte med også egentlig. Sånn jeg ser det beste er: 2 vifter i front som trekker inn 1 vifte i side dør som trekker inn 2 vifter i toppen som trekker ut 1 vifte bak som trekker ut. Mulig da en vifte under som trekker inn for å få positivt trykk. Eller som du sa, justere hastigheten på viftene som trekker ut luft. p0st Endret 24. september 2011 av p0st Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Beste løsningen i det kabinettet vil være vifter i front, bunn og side døren som blåser in, og H100 i toppen og bak som blåser ut. Bruk 140mm vifter i bunn og side dør. Iexo. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Beste løsningen i det kabinettet vil være vifter i front, bunn og side døren som blåser in, og H100 i toppen og bak som blåser ut. Bruk 140mm vifter i bunn og side dør. Iexo. Supert. Takk for svaret Da blir det nok sånn.. Burde jeg bytte ut viftene på radiatoren til noen som er mer stillegående? Eller vil det bare tulle med kjølinga? Tenkte overclocke en core i5 2500k til rundt 4.5 p0st Endret 24. september 2011 av p0st Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Prøv først innen du skifter. Jeg bruker selv mye gentle typhoon vifter. Tror ikke du får noen problemer med at overklokke cpu'n til 4.5Ghz, men det finnes ikke noen garantier på at det skal gå.... Iexo. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Skal ha ett Fractal Design Define R3 Black Pearl kabinett så får da satt kjøleren i taket. Tror ikke det går med radiator og vifter innvendig i taket på R3. Er for liten avstand ned til hovedkort. Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Du har helt rett i det, blir ikke plass Iexo. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 uff det var kjipt.. Hva trur dere blir best da? Bytte til ett annet kabinett eller gå for en av de andre kjølerne? Vil gjerne ha ett kabinett som har plass til mange hdds og er bra lydisolert.. p0st Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Jeg hadde beholdt kabinettet og kjøpt: http://www.dustinhome.no/noctua-nh-d14-s-1155-1156-1366-am3/product/5010372694 og 2x140mm vifter å plassert dem i toppen av kabinettet for god lufting. Vifte oppsettet blir da: 2x120mm i front, 1x140mm i bunn, 1x140mm i side døren, 1x120mm bak, 2x140mm i toppen. + 2st vifter som følger med cpu kjøleren. Jeg hadde og kjøpt: http://www.dustinhome.no/scythe-master-pro-fan-controller-6-channels/product/5010586434 så du kan ha "styringen" på viftene dine. Da har du muligheten til at styre alle viftene i kabinettet Iexo. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Jeg hadde beholdt kabinettet og kjøpt: http://www.dustinhome.no/noctua-nh-d14-s-1155-1156-1366-am3/product/5010372694 og 2x140mm vifter å plassert dem i toppen av kabinettet for god lufting. Vifte oppsettet blir da: 2x120mm i front, 1x140mm i bunn, 1x140mm i side døren, 1x120mm bak, 2x140mm i toppen. + 2st vifter som følger med cpu kjøleren. Jeg hadde og kjøpt: http://www.dustinhome.no/scythe-master-pro-fan-controller-6-channels/product/5010586434 så du kan ha "styringen" på viftene dine. Da har du muligheten til at styre alle viftene i kabinettet Iexo. Hvordan tror du denne løsningen vil bli med tanke på støy? Overclockings messig vil det vel ikke bli noe dårligere, hvertfall etter det jeg har lest om den kjøleren Takk for hjelpen forresten p0st Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hvordan tror du denne løsningen vil bli med tanke på støy? Jeg tror det vill bli meget lite støy, men det kommer ann hvilke vifter du kjøper og hvis du bruker vifte kontrollen. Iexo. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Jeg tror det vill bli meget lite støy, men det kommer ann hvilke vifter du kjøper og hvis du bruker vifte kontrollen. Iexo. Høres veldig bra ut.. Tenkte vel hovedsaklig å gå for disse http://www.dustinhome.no/fractal-design-silent-series-140mm-9db-retail/product/5010140961 Virker som de dytter ganske bra med luft i forhold til støy. Men åpen for forslag her å p0st Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Jeg hadde brukt vifter med lit mer rpm og styrt de med viftestyrningen. Da har du ekstra "power" når du spiller. Lav rpm når du surfer, ser på film etc, og lit høyere rpm når du spiller for eksempel. Har egentlig veldig lite erfarenhet med 140mm vifter, brukt mest 120mm selv og som sagt så liker jeg Gentle Typhoon. Iexo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå