Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jakten på ungdomsbilen

MiiX

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal snart ha min første bil men har lite/ingen anelse når det kommer til bil, så håper dere kan komme med tips :)

Til å begynne med tenkte jeg en bil som ikke ser møkka ut, hører mye om BMW, men som sagt, kan lite om bil. Har rundt 35.000 som jeg tenkte skulle brukes på bil.

Takker for alle svar, gjerne spør om alt dere lurer på.

MiiX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utseende er litt viktig, vi ikke ha en rusthaug for å si det sånn, tar heller en bil som ser litt bedre ut enn en som har hakket bedre motor.

Driftssikker, er jo ikke dumt, tenker jeg selger den etter jeg har fått med ut av lærlingtida og inn i jobb, fordi da har jeg det bedre økonomisk sett.

4 dører, Sedan tenker jeg.

Lenke til kommentar

Da har du ganske mye å velge i, Søker du på finn er det bare å krysse av for maks 35000, eventuelt litt mer siden du sikkert får prutet litt. Driftsikre biler som kan nevnes er Mazda 323\626, Mitsubishi Carisma, Honda accord\civic sedan, Toyota Carina osv. Alle disse har sine dårlige sider. Mazda er kjent for å ruste, Carisma har dårlige girkasser\enkelte dyre deler, Honda har vel også litt dyre deler. Toyota er realtivt dyrt som bruktbil siden de har rykte for driftsikkerhet, men det er ikke noe problem å finne en dårlig Toyota.

Viktige sjekkpunkter for en bruktbil er servicer, helst utført av merkeverksted. Få eiere, helst 1-2 eiere. Sjekk når eventuelt regreim er byttet. Husk at dekk koster, gå derfor etter en bil med relatvit nye dekk. Ikke stol på Eu kontrollen, den sier bare om bilen er trafikksikker når den ble kontrollert.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Takk for fyldig info, ser du ikke har sagt noe om BMW, noe spesielt med dem?

Kan jeg sjekke servicer uten å ta kontakt med selger?

Og... Om jeg kjøper en bil til eks. 35.000, bør da en av foreldrene mine betale? har hørt det senker prisen på forsikring?

Lenke til kommentar

Takk for fyldig info, ser du ikke har sagt noe om BMW, noe spesielt med dem?

Kan jeg sjekke servicer uten å ta kontakt med selger?

Og... Om jeg kjøper en bil til eks. 35.000, bør da en av foreldrene mine betale? har hørt det senker prisen på forsikring?

Nja, kan ikke så veldig mye om BMW. Største ulempen med BMW er at det er mange ungdommer som eier de, da blir fort servicer oversett og mer grisekjørt enn andre. Ruster relativt mye også, tenker da på 3\5serie fra begynnelsen 90-tallet.

Om bilen har tatt servicer på merkeverksted kan du ringe merkeverkstedet og høre hva de har registrert der.

Setter du foreldra dine som eiere kan du forsikre på de, men da tjener du ikke opp noen bonus selv.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Om bilen har tatt servicer på merkeverksted kan du ringe merkeverkstedet og høre hva de har registrert der.

Setter du foreldra dine som eiere kan du forsikre på de, men da tjener du ikke opp noen bonus selv.

Så da kan jeg bare ringe verkestedet og oppgi skiltnummer?

Vet ikke om jeg som er helt på jordet, men har hørt att etter en viss alder(20-25) så synker prisen på forsikring, og du tjener på det kontra ta det selv fra du er 19, som jeg er nå.

Lenke til kommentar

Ja, om du f.eks ser på en VW som har tatt servicene hos møller kan du ringe hvilket som helst møller verksted og be de sjekke hvilke servicer den har tatt.

Ja, det er billigere å sette bilen på foreldra dine fram til en vis alder, varier vel litt fra selskap til selskap.

Lenke til kommentar

Skal snart ha min første bil men har lite/ingen anelse når det kommer til bil, så håper dere kan komme med tips :)

Til å begynne med tenkte jeg en bil som ikke ser møkka ut, hører mye om BMW, men som sagt, kan lite om bil. Har rundt 35.000 som jeg tenkte skulle brukes på bil.

Det beste tipset for en som deg, er vel å kjøpe en bil som IKKE er en typisk ungdomsbil, men heller gå for noe som er kjent for å være driftsikkert, og/eller har billige deler. Toyota Corolla eller Opel Astra f. Begge fra sånn rundt siste halvdel av 90-tallet, biler av den typen i prisklassen din, vil ofte være velholdte og med veldig lite rust.

Ja de ser litt trøtte og kjedelige ut, men de er et mye smartere kjøp for en som ikke har så mye peiling, enn hva en av de mer typiske ungdomsbilene kan ende opp å bli. Med en slik type bil, så kan du også godt ha bil og forsikring registrert på deg selv, siden slike biler ikke er like dyre å forsikre og du opparbeider deg bonus, som kan være kjekt å ha senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...