Gå til innhold

Ny vifte osv

Anbefalte innlegg

Nå har jeg etter 3 timer bygget ferdig min nye PC! :)

specs:

In-Win Dragon Slayer Micro Tower Sort

ASUS P8P67-M PRO B3, Socket-1155

m-ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, "DirectCU II", with Batman : Arkh

Intel® Core? i7-2600K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed

Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 8GB KIT

Kit w/2 HyperX 4GB DDR3, CL7-7-7-20, 240pin

Corsair TX V2 650W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin

Crucial m4 SSD 2,5" 64GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/95MB/s read/write

Western Digital Caviar® Green? 1TB

SATA 3Gb/sec, RPM = IntelliPower, 64MB

Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19

SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, DVD-RAM:

men har skikkelig problemer med stockvifta til CPU. sykt irriterende ettersom jeg har vært fornøyd med stockvifter fra intel før. Ligger på 55 grader idle og skyter til vers med en gang den blir belastet. pc'n frøys også etter 5 minutter (sikkert pga cpu?). så jeg trenger veiledning når det kommer til ny vifte. jeg sliter allerede med plass i m-ATX kabinettet så jeg trenger en som ikke er så svær. Noen erfaringer? Vil ha vifte ikke vannkjøling, og ligger jeg på 60-65 grader load er jeg kjempehappy.

det kommer også irriterende lyder fra GPU (ASUS DIRECTCU II GTX 580) når jeg kjører windows ytelsestest? Høyfrekvente lyder, er dette vanlig? fint om noen med samme oppsett kunne delt erfaringer:)

btw jeg rakk ikke snu meg engang før windows boota med denna SSD'n, helt latterlig! :D det er faktisk 3 sekunders boot.. SSD'n er jeg sabla fornøyd med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt med skjermkortet. Har vært borti at det kan lage pipelyder under load, men det var på et Ati 4870X2. Har ikke hørt noe som helst slikt fra GTX 570 eller GTX 590.

Når det gjelder kjølinga så anbefaler jeg Noctua-kjølere. De er kanskje litt for store for ditt kabinett, men dette fikk jeg akkurat plass til i et Antec Fusion-kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581326

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Vet ikke helt med skjermkortet. Har vært borti at det kan lage pipelyder under load, men det var på et Ati 4870X2. Har ikke hørt noe som helst slikt fra GTX 570 eller GTX 590.

Når det gjelder kjølinga så anbefaler jeg Noctua-kjølere. De er kanskje litt for store for ditt kabinett, men dette fikk jeg akkurat plass til i et Antec Fusion-kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581326

er keen på noe mindre og mer lekent;D stille, og kjølig, og liten.. iallefall så god sammenheng mellom de kriteriene som mulig...

btw skjermkortet mitt ligger på 30 grader. satan det er nice, her skal det overklokkes! :D

Lenke til kommentar

Den ser god ut også, sålenge du har plass i høyden er det bare å kjøre på :)

Det jeg liker med Noctua er hvor greit det er å montere dem, og ytelsen.

Kjernetemperaturene kan variere ganske mye, og gå ganske høyt opp uten problem. Dessuten kan målingene ha stor feilmargin... Hvis CPUen blir for varm (over 85 grader tror jeg?), vil den automatisk throttle seg ned slik at du vil merke at ytelsen blir nærmest ubrukelig. Skjedde med en kompis sin PC når kjølervifta hadde tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Den ser god ut også, sålenge du har plass i høyden er det bare å kjøre på :)

Det jeg liker med Noctua er hvor greit det er å montere dem, og ytelsen.

Kjernetemperaturene kan variere ganske mye, og gå ganske høyt opp uten problem. Dessuten kan målingene ha stor feilmargin... Hvis CPUen blir for varm (over 85 grader tror jeg?), vil den automatisk throttle seg ned slik at du vil merke at ytelsen blir nærmest ubrukelig. Skjedde med en kompis sin PC når kjølervifta hadde tatt kvelden.

ye, jeg får kjøre en haug med stresstester og forskjellige tempmålere og sjekke ut nærmere.

herregud as, virker som om tempmålere på denna prosessoren ikke funker? RealTemp sier 38 grader, CPUID sier 33 grader, asus bios sier 50 grader... er jo bare kaos. kanskje den ikke er så varm allikevel?:p

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Ca 38 grader er min på og ved idle i RealTemp.

CPUID virker mest logisk hos meg. ligger på 70 grader når jeg tyner prosessoren, og 61 grader ved gaming. er ikke helt krise det. kjøper heller ny vifte om jeg skal overclocke.

satan deilig å dra battlefield bad company 2 på full guffe uten en eneste fps drop:D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør sjekke at kjøleren sitter fast, det er noen som har problemer med at feste stock kjøleren til intel godt.

55'c idle er lit høgt, men det er uansett under load som er viktig. Skulle tro at 2600k stock kjølern klarer å hålle cpu under 70'c under load på stock klokk.

Hvordan er luft flyten ellers i kabinettet ?? 1-2 vifter i side dørren vill sikkert hjelpe deg med tempen ?

Ta ut skjermkortet og sjekk at kjøleren sitter godt på. Mange opplever at asus kortene blir levert med skruver som ikke er helt strammet. Vet ikke om det påvirker lyden, men tempen vill evt bli høyere.

Iexo.

Lenke til kommentar

Du bør sjekke at kjøleren sitter fast, det er noen som har problemer med at feste stock kjøleren til intel godt.

55'c idle er lit høgt, men det er uansett under load som er viktig. Skulle tro at 2600k stock kjølern klarer å hålle cpu under 70'c under load på stock klokk.

Hvordan er luft flyten ellers i kabinettet ?? 1-2 vifter i side dørren vill sikkert hjelpe deg med tempen ?

Ta ut skjermkortet og sjekk at kjøleren sitter godt på. Mange opplever at asus kortene blir levert med skruver som ikke er helt strammet. Vet ikke om det påvirker lyden, men tempen vill evt bli høyere.

Iexo.

skjermkortet er helt fint. ligger på 30 grader idle og 60 grader load. det er CPU som er problemet. men er ikke noe krise har jeg funnet ut. 71 grader max load på CPU er greit. skal jeg klokke kjøper jeg en ny vifte. temp ellers i kabinettet ser veldig bra ut.

ja, kjøleren hadde dårlig patent, sjekka 100 ganger om den satt godt, men det gjorde den til slutt.

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...