Silvester Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 God kveld, godtfolk! Jeg bor for tiden på studenthybel med netthastighet på ~100Mbit hver vei. Her sitter man i utgangspunktet bak NAT og må logge inn via nettleseren, med mindre man setter opp en PPTP-forbindelse mot universitetet. Kunne derfor tenkt meg en ruter med god PPTP-støtte, både for å ha et eget lokalnettverk som ikke er eksponert mot resten av beboerne, og for å slippe å måtte koble til med PPTP på hver maskin. Har prøvd Linksys E4200, D-Link DIR-825 og Asus RT-N56U, men disse blir store flaskehalser straks man slår på PPTP, og netthastigheten synker drastisk. For sikkerhets skyld testet jeg med og uten PPTP på min stasjonære koblet rett i veggen, og det er ikke PPTP-serveren i seg selv som sinker hastigheten, da min stasjonære får full hastighet tilkoblet PPTP. Har noen forslag til ruter (trenger ikke være trådløs), som lett takler 100 Mbit hver vei og kryptert PPTP? Kan en del Linux og kunne sånn sett ha satt opp en enkel mini-itx-boks av noe slag, men vil helst unngå å ha en egen PC kjørende hele tiden. Har en gigabit-switch fra før, så trenger sånn sett ikke mer enn én LAN-port, men fire er jo alltid fint så jeg slipper egen switch. Vet ikke helt hva slags prisklasse som er realistisk med disse kravene, men hadde håpet på å slippe unna med noe til tusenlappen, i verste fall med rundt det dobbelte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå