Gå til innhold

Oppgradering av PC - Har en i7 prosessor med 1156 socket. Er 1156 på vei ut?

audude

Anbefalte innlegg

Kjøpte for et par år siden nye deler, og er nå klar for å oppgradere igjen med tanke på Battlefield, Skyrim osv osv.

Har kontrollen på hva jeg skal ha, men jeg sitter nå med en Intel i7-860 2.8ghz som bruker socket 1156.

Er dette en gammel og utdatert prosessor/socket eller er den god nok ei stund til. Tenkte kjøpe vannkjøling for å OC litt smått. (tenker på et enkelt "ferdigmontert" til å smekke på)

Jeg ser at det er få hovedkort med denne sokkelen, så alt tyder jo på at det er på vei ut.

Men samtidig ser jeg jo at man får hovedkort med SATA3, Usb3.0, Pci-E 2.0 og alt det der, som passer til prosessoren jeg har.

Skal kjøpe en del heftige deler, så om jeg slipper å kjøpe ny cpu hadde det vært topp. Men hvis denne kommer til å bli en flaskehals så må jeg jo få meg en ny.

Any thoughts?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter selv på en i5-750 på samme socket, og den duger fremdeles. Jeg har også en temmelig grei Noctua-kjøler, så den dagen den ikke heeelt strekker til lenger har jeg fortsatt littegrann å gå på. jeg tenker med meg selv at så lenge det funker til sin bruk, hvorfor bytte? Regner med at BF3 blir fullt spillbart sammen med mine to HD 5850.

Mitt tips er å holde på prosessoren til du vet om du faktisk vil få behov for noe nytt. i7-870 har litt høyere stock klokkehastighet enn min i5, og sammen med cache og antall kjerner er det det som teller til spill. Den har også HyperThreading, noe i5 mangler, men det bidrar ikke til bedret spillopplevelse på noen måte. Med det sagt, i7-870 er jo en relativt ny prosessor, selv om den er et par år gammel, og det er ikke mange modeller på forbrukermarkedet i dag som kan skryte på seg markant bedre ytelse. Til LGA1156 finnes det en i7-875K og en i7-880, men begge disse vil koste mer enn det smaker når du allerede har en i7-870. Det vil nok ikke komme flere modeller til LGA1156 heller, ettersom LGA1155 er det nye og freshe.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Til spill er grafikkortet som regel flaskehalsen, så du har mere å hente på å oppgradere gpu enn cpu. Kjører også på en i5 750, for øyeblikket på 4ghz. Sammen med et gtx 480 funker alt jeg har prøvd hittil glimrende på 1080p. Hadde et 6970 innom en liten stund, men der var ingen oppgradering fra 480(bortsett fra strømforbruk), så det ble sendt i retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...