Gå til innhold

Dø pc => brukbar harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er kanskje et dumt spr, men jeg er ingen kløpper når det gjelder hardware. Den gamle laptopen min døde for en stund siden. Mer spesifikt så døde skjermen, den er helt svart, pcen starter tilsynelatende bra og ser ut til å fungere, men skjermen varierer mellom forskjellige varianter av køllsvart.

Det er ikke nøye med pcen, den har oppfyllt sitt mål og vel så det. Det jeg lurer på er om jeg kan plukke den fra hverandre og ta ut harddisken, da jeg gjerne vil ha filene der.

For alt jeg vet kan det være harddisken som er fucket, men si at den er frisk, kan jeg da ta den ut og koble den til en annen pc?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, disken kan lett skrues ut, bare husk at du må ha en måte å koble den til den andre maskinen med.

Til dette vil du trenge ett ekstern harddisk kabinett, disse finnes det plenty av på Komplett.

Software messig burde du google opp på "Take ownership" for ditt operativ system, ellers vil du slite med å kopiere ut filene.

Lenke til kommentar

Du kan koble den ut og sette den inn i en annen maskin ja.

Slik dings som er linket i posten over er fin å ha - så kan du direkte overføre filene fra disk-til-disk og du trenger ikke en gang å åpne maskinen du skal overføre filene til.

Har du tid til å vente 2-3uker på levering får du funksjonellt likt apparat på eby for 2 dollar inkl. gratis frakt også:

http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-IDE-SATA-5-25-S-ATA-2-5-3-5-Adapter-Cable-fa-/300602797121?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45fd52ac41

Jeg har brukt mange av disse og de fungerer helt greit. Det er praktisk å ha en liggende for senere i uansett tilfelle - da den kan kobles til både stor (3.5tommer) og liten (2.5tommer) gamle IDE disker plus nye S-ATA disker. Du kan til og med koble på en CD/DVD-rom på den via USB - hvilket kan være vldig kjekt å ha når du f.eks. skal installere noe til en maskin uten CD/DVD-drev i seg slik som en netbook (dog USB er selvfølgelig også et alternativ løsning for det).

Obs obs! Om du ikke bruker en strømforsyning til å gi strøm til disken (som f.eks. kan være et problem om du bare jobber med laptopper) så trenger du også en strømforsyning til disken. Heldigvis er disse også å få på kjipern på ebay:

http://www.ebay.com/itm/4PIN-IDE-SATA-HDD-DVD-12V-5V-DC-AC-Power-Supply-PSU-/350345521926?pt=PCA_UPS&hash=item5192386b06

Den på komplett kan gi strøm uten ekstern power på (kun) 2.5tommer IDE disker fordi 2.5tommer IDE faktisk får strøm gjennom samme kontaktne som den får signalet på i motsetning til de andre disk-typene. Vet ikke om den på ebay får power til 2.5tommer IDE via USB. Jeg tipper det er tilfellet - men jeg kan ikke garantere det. Jeg har ingen 2.5tommer IDE å teste om dette stemmer eller ikke. Du får evt. spørre de som selger dem om det er noe viktig å vite.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...