firberblad Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Hei, Har bestilt 2 x 1 terabyte disk som jeg tenkte å sette opp i Raid 0. OS skal jeg ha på en egen SSD. Det er ihvertfall slik jeg i utgangspunktet har tenkt det. I manualen for HK (Asus sabertooth P67) kan jeg lese at jeg må aktivere Raid i Bios. I og for seg greit nok. Men, trenger jeg laste noen spesielle drivere i og med at de to diskene ikke skal inneholde/brukes til Boot ? De er kun tiltenkt rollen som "lagring". Det står og i manulen at dersom jeg setter en SATA port til Raid mode, så vil dette gjelde for alle Sata porter. Vil dette få en praktisk konsekvens for den trejde disken (SSD med OS) ? Kan jeg istedefor å sette opp RAID i Bios gjøre dette i Intel sitt program for Rapid lagringstek ? Gi meg gjerne tilbakemelding på om problemet/spm var dårlig utformet. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Hei, Sett opp Intel RAID i BIOS. Men det er greit å installere soften fra Intel i Windows også, men du må ikke. (Fint for RAID status, helse, diagnostikk, m.m). Selv om du setter kontrolleren i RAID mode så vil SSD disken oppføre seg som en vanlig disk så lenge du ikke melder den inn i et RAID-volum. Vær forøvrig nøye med hvilke HD'er du kjøper for å sette opp i RAID. Diskene bør støtte TLER. (Time-Limited Error Recovery). Har selv opplevd store problemer med disker som ikke støtter TLER. EDIT: Anbefaler WD Enterprise serien. Jeg har satt opp en rekke RAID-systemer og har prøvd det meste av disker hvor jeg har kastet alle bortsett fra diskene fra WD. De har levert, både i RAID5 og i RAID10. EDIT: Typos... Endret 23. september 2011 av oblivian Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Om du har en billig Jalla kontroller så burde du koble SSDen midlertidig på den før du skrur på RAID på de vanlige portene, hvis ikke så belønner Windows deg med en pen Blåskjerm Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Når det gjelder kontrolleren så hadde jeg tenkt å bruke den som er på HK i første rekke. (ASUS Sabertooth P67). Har i utgangspunktet kjøpt disse diskene: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=496258 Men, jeg kan altså installere W7 på SSD (tror jeg får den disken i dag som retur fra komplett på RMA). Og når jeg da mottar de to andre så kobler jeg de til og gjør endringen i BIOS og oppretter et Raid volum for de to? Endret 24. september 2011 av firberblad Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Har lest litt nå om RAID, og begynner kanskje å tvile på at det vil meg en en særlig gevinst i det hele tatt. Blant annet jamfør selve kontrolleren på HK. Men jeg kan nevne at PC'en brukes til spilling og billedbehandling. Vil jeg i det hele tatt få en merkbar økning ved å kjøre dette i rad? Eller er det kanskje like greit å heller bruke den ene disken stil spill (steam), bilder og heller bruke den siste som en ren back up løsning? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 RAID 0 vil gi deg fart ja, mest sekvensiell fart. Men som sagt, ryker 1 av de to diskene så er dataene som var der TAPT, og ingen kan innhente de for deg direkte, og prisen for recovery tikker fort opp til ett fem sifferet beløp. Uansett, om du vil vurdere RAID eller ha muligheten (RAID modus har samme funksjonalitet som AHCI.) så slår du på RAID i BIOS FØR du installerer Windows. Husk at du muligens må ha RAID driverne på en USB minnepenn eller slipstreamet inn på plata for å se diskene. Du kan kjøre singel disker og enheter på en kontroller som står i RAID modus, uten problemer, du MÅ ikke bruke RAID funksjonaliteten. Men vil du bruke det i fremtiden så står det klart, og du slipper å herje med å få RAID driveren inn i Windows. Om du kun har RAID påskrudd og ingen driver, så får du blåskjerm når du skal laste Windows... Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Takker for tips. Det står dog i manualen at så lenge jeg ikke skal bruke OS på en av diskene i RAID-oppsettet så trenger jeg ikke installere drivere. Men, manualen referer til USB floppy disk drive. Det er noe jeg ikke har, men kan en usb minnepenn erstatte det? Fikk da i minste brukt "make disk" funksjonen på HK support plate til å lage Raid drivere på en usb penn. This might work after all Endret 24. september 2011 av firberblad Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Manualen din er dog kraftig utdatert om den anbefaler floppydisker. Vanlig USB minnepenn med selve driveren på er NOK for Windows 7. Driveren MÅ du ha UANSETT så lenge disken med OS står på SAMME KONTROLLER om den står i RAID modus. Driveren må være der selv om disken IKKE er ett RAID medlem. Det som er bra for deg er at det er samme driver for ICH8R,ICH9R, ICH10R og den kontrollern du har på hovedkortet akkurat nå. USB floppy gjelder kun for gamle Windows XP som ikke støtter driver fra USB minnepenn. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 den referer til en USB floppy disk drive. Men jeg skal prøve med USB penn. Men, jeg har 8 Sata porter på HK, noen med 6gb/s og andre med 3gb/s. Vil driverne "gjelde" for alle, slik at det ikke spiller noen rolle hvilke av disse portene jeg kobler disken til? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Driverene gjelder for sata portene tilkoplet intel sata kontrolleren eller marvell kontrolleren. 2 x Marvell SATA 6GBit porter (hvite/"grå") 2 x Intel ICH10 (brikkesett) SATA 6GBit porter (brune) 4 x Intel ICH10 (brikkesett) SATA 3GBit porter (sorte) ( http://www.hardware.no/artikler/asus_sabertooth_p67/94022/2 ) "Kortet er utstyrt med totalt fire SATA 6 GBit/s-kontakter. To av disse er styrt av brikkesettet P67, og de to resterende styres av en brikke fra Marvell. Kortet har videre fire SATA 3 GBit/s-kontakter som styres av P67-brikkesettet. P67-brikkesettet har støtte for RAID 0, 1, 5 og 10." Edit: Jeg har Z68 ASUS V-Pro og etter å sette intel/ICH kontroller i RAID mode kan jeg ikke huske hverken noen bluescreen eller nødvendighet for drivere på USB ved clean installasjon av Windows 7 64bit. Z68 har akkurat samme SATA kontroller konfigurasjon med 2x Marvell 6Gbit , 2x Intel ICH10 6Gbit , 4 Intel ICH10 3Gbit . Endret 24. september 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Takker for oppklarende svar Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Har satt SATA config til RAID i BIOS. I følge manualen skal jeg så trykke CTRL + | i POST. får å komme inn på Intel Rapid Storage tech. option. Men, disse kommandoene funker ikke for meg. Kommer bare videre til at W7 loades med Blå skjerm. Dersom jeg deaktiverer RAID så kan jeg boote w7 fint, men da får jeg vel ikke brukt raid? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Årsaken er at du mangler RAID driverne i Windows, da belønnes du med blåskjerm. En fersk install løser dette og må til om du skal ha Windows installen på RAIDet. Om du ikke skal det så gjør du følgende. 1. Koble ifra disken med Windows på, og koble denne på de hvite portene, altså den som tilhører Marvell / JMicron kontrolleren. 2. Skru på RAID i BIOS for Intel sin kontroller. 3. Boot inn i Windows, og legg inn RAID driveren + Rapid Storage Manager (Det er her du helst vil lage RAIDet og fikse det hele) 4. Etter dette er ferdig, så kobler du tilbake OS disken og du er nå klar for å bygge RAIDet og ta det i bruk. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Takker for hjelpen. Problemet var at jeg hadde koblet RAID diskene til Marvel controlleren. Satt de på Intel og da fikk jeg tilgang til Intel rapid storage tech. Fikk satt diskene i RAID der. Når jeg så bootet W7 ble det blåskjerm. Hadde installert driverne ved forrige install av W7, men det funket ikke. så nå legger jeg W7 inn på SSD. Og håper at dette går bra. Jeg er litt usikker på hastigheten på SSD. Lurer på om det er 3gbs. Bør den fortsatt stå på Marvel, eller bare la den være på Intel sin SATA? Endret 29. september 2011 av firberblad Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Bolt den på enten Intel sin 6Gbps kontroller eller Intel sin 3 Gbps kontroller. Begge disse denger Marvellen ned i støvlene. Du har husket å legge inn de korrekte RAID driverne forrige gang? Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Nå har jeg en "fresh" instalasjon av W7 på SSD. RAID instillinger ser ut til å være korrekt, og Intel sitt Rapid storage tech. program vises ved boot. W7 fant i disk. behandling den nye disken som "1 disk" så ting ser ut til å fungere. Driver nå å laster inn drivere, annen progmvare og har ingen prob. så langt. Takker for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå