Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mista en fylling i ei tann?

Den Ukjente

Anbefalte innlegg

Hei!

Her på onsdagen var jeg hos "skole-tannlegen" å borra...

Etter å ha borret, satte de inn ei fylling, som jeg skulle gå med i 5-6 måneder, før de skulle ta den ut.

Ta ut en fylling syntes jeg høres rart ut men.. Er jo ikke jeg som er tannlegen, så antar/håper de veit hva de driver med.

Isåfall; Idag var jeg en tur i sverige, hvor jeg kjøpte no nøtter og litt godteri. Noen av nøttene var ganske harde. Plutselig, etter å ha tygd en av de harde nøttene, kjente jeg noe jeg ikke klarte å tygge. Tok det ut, og så en ganske liten, hvit "dings".. Iomed at tannlegen sa at den var kritt hvit, noe denne er, antar jeg at det kanskje er en bit av fyllinga.

Bør jeg få ny time, og få sjekka det? Er jo tross alt gratis for meg å gå dit... (:p) Eller skal jeg bare drite i det?

På forhånd, takk!

Btw; Veit at det ikke er så veldig mange tannleger her inne, men spørr anyways... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du fikk var en midlertidig fylling. De setter i det hvis det ikke trengs å borre og sette i permanent fylling med en gang. Det han mente med å "ta ut" er å fjerne den midlertidige og sette i en permanent fylling.

Disse er mye skjørere enn vanlige fyllinger, og bør ikke tygges rett på noe hardt.

Du må få satt i en ny ellers vil du få vondt veldig fort.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

hvis du ikke vet hvor den biten kommer fra og det ikke er noen åpne hull eller gjør vondt kan du kanskje slippe ny time. Jeg hadde akkurat samme opplevelse som deg og droppet timen fordi jeg ikke fant ut hvor biten hørte hjemme.

Lenke til kommentar

Overlat den vurderingen til tannlegen.

Hvis det er snakk om en midlertidig fylling (som er sannsynliggjort ut fra TS's beskrivelse) vil tannen være ekstra utsatt for karies nå, noe som kan ødelegge resten av tannen og muligheter for å foreta en fornuftig reparasjon. Kan resultere i krone eller stift.

Lenke til kommentar

Bedre å få det før du fyller 18 og kan få gratis tannlege. Krone koster fort 6-8000 hos tannlegen.

Krone er at de sliper ned det som er igjen av tanna og lager en "protese" som limes oppå.

Yeah, fattern fikk for et par uker sia, betalte vell 7000... Par måneder før jeg fyller 18, skal jeg ta meg en tur til tannlegen og sjekke ALT, så fixe det før jeg blir 18.. Så blir det gratis. :)

Lenke til kommentar

Jeg ble "truet" med det av min tannlege sist. Hun sa at tanna som allerede var ferdig rotfylt egentlig var så nedslitt at en vanlig fylling ville kanskje ikke sitte skikkelig. Jeg spurte om pris, hun sa "rundt 7000 må du nok regne med". Da hun så hvor grønn/hvit jeg ble i ansiktet, la hun til "men vi kan jo PRØVE en vanlig fylling, det går sikkert bra".

Og det gikk bra. Og jeg slapp unna med 1500kr.

Så pro tip: Tannlege er satans dyrt. Pass på tennene istedet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...