Gå til innhold

Komplett ferdigbygget PC eller bygg selv? 15-20k budsjett

Anbefalte innlegg

Hei! :new_woot:

Jeg skal kjøpe meg en ny PC om ikke så veldig lenge og driver å finner ut hva slags rig jeg vil ha.

Jeg tittet på ferdigpakkene "Komplett Xtreme - i80 Crossfire" og sammenligner hva delene koster separat. Det overasket meg ganske bra at delene hver for seg koster mindre i denne ferdige pakken enn når jeg tok de separat.

La så merke at jeg tok med Win Ultimate, Blue Ray leser og H2O Avkjøler siden de var standard på pakketilbudet. :hmm:

Forskjellen bortsett fra dette er at pakkeversjonen har i7-2600k fordi det ikke gikk ann å forandre, noe som burde gjøre den enda dyrere enn separate deler. Men dette er altså ikke tilfellet.

Jeg får ikke det her helt til å stemme. Det at det er billigere å bygge selv er allmann kunnskap, men hva er feil her? Skyldes det Win Ulti/Blue Ray brenner etc?

Er disse ferdigpakkene fra komplett ett aktuelt valg?

Er ikke så rutinert på selvbyggingsfronten, så dette vil spart meg mye bry også.

Ferdigpakke fra Komplett

Ahead Nero 10 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit

Corsair TX V2 850W PSU

MSI P67A-GD80 B3, Socket-1155

Intel® Core™ i7-2600K Processor

Antec Kuhler H2O 920 CPU Kjøler

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9

MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

Seagate Barracuda® XT 2TB

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

MS COA Label Windows Ultimate 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

MS ROYALTY Win Ultimate 7 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

16,558kr

PC i deler:

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9

999.00

Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit

1499.00

Corsair HX 850W PSU

1399.00

MSI P67A-GD80 B3, Socket-1155

1690.00

Intel® Core™ i5-2500K Processor

1679.00

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

1295.00

Seagate Barracuda® XT 2TB

1149.00

Antec Kuhler H2O 920 CPU Kjøler

999.00

Sony Optiarc Blu-Ray Writer BDX-S500U

1290.00

Microsoft Windows 7 Ultimate EN

1595.00

MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX

3895.00

PCI-Express 2.0, "Lightning", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI,, DisplayPort,, 832MHz

17,489kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

▬●● PC i deler har noe bedre PSU. Dette skyldes dog i hovedsak at Corsair HX er modulær, ellers lite som skiller dem.

▬●● Ferdig pakke fra Komplett har bedre CPU. No som betyr mer enn Corsair TX vs Corsair HX.

▬●● PC i deler har bedre optisk enhet. Dette har lite å si på ytelse, og brenning av Blu-Ray plater er enda lite utbredt.

▬●● Og til slutt pris/kostnad, som her viser enkelt at Komplett sin ferdig bygget PC er billigst.

▬●●Konklusjon●●▬

Her virker det som Komplett sin ferdig bygget PC er det beste valget. PC i deler har få bedre komponenter, men disse er relativt ubetydlige. Til eksempel er det flere som bruker ekstern harddisk eller minnepenn for å lagre/kopiere enn å brenne filer på en Blu-Ray plate, Nå skal ikke jeg krangle om og høre på de som har dårlig erfaring, men på papiret (om jeg kan si det slik) skal du få bedre support og service om du kjøper PCen ferdig bygget. Minuset er at det om formodning skulle være noe med PCen, er det mer tungvindt å sende inn en hel PC enn bare en enkel komponent. Om det skal nevnes en ting til som irriterer mange, så er det at man ikke får åpne kabinettet uten å bryte garantien. Når det gjelder garanti, så er den ofte ikke verdt papiret som det er skrevet på engang. Dessuten har du reklamasjonsretten din.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

▬●● PC i deler har noe bedre PSU. Dette skyldes dog i hovedsak at Corsair HX er modulær, ellers lite som skiller dem.

▬●● Ferdig pakke fra Komplett har bedre CPU. No som betyr mer enn Corsair TX vs Corsair HX.

▬●● PC i deler har bedre optisk enhet. Dette har lite å si på ytelse, og brenning av Blu-Ray plater er enda lite utbredt.

▬●● Og til slutt pris/kostnad, som her viser enkelt at Komplett sin ferdig bygget PC er billigst.

▬●●Konklusjon●●▬

Her virker det som Komplett sin ferdig bygget PC er det beste valget. PC i deler har få bedre komponenter, men disse er relativt ubetydlige. Til eksempel er det flere som bruker ekstern harddisk eller minnepenn for å lagre/kopiere enn å brenne filer på en Blu-Ray plate, Nå skal ikke jeg krangle om og høre på de som har dårlig erfaring, men på papiret (om jeg kan si det slik) skal du få bedre support og service om du kjøper PCen ferdig bygget. Minuset er at det om formodning skulle være noe med PCen, er det mer tungvindt å sende inn en hel PC enn bare en enkel komponent. Om det skal nevnes en ting til som irriterer mange, så er det at man ikke får åpne kabinettet uten å bryte garantien. Når det gjelder garanti, så er den ofte ikke verdt papiret som det er skrevet på engang. Dessuten har du reklamasjonsretten din.

Tusen takk for den gode tilbakemeldingen!

Men grafiske fargekoder og greiier. Ser at du har brukt litt tid på det, takker veldig!

Jeg begynte å lure på om jeg hadde valgt noe feil, siden den ferdigbygde var billigere (noe som strider med det typiske at det billigst å bygge selv) men det kan virke som om ferdigpakken har stor rabatt på ting som operativsystem, blue-ray reader osv. som gjør opp for det, siden det er ett pakketilbud.

Takk igjen for svaret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...