Twinflower Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Hei Jeg sliter med del 2 av oppgave 1a som er avbildet under: Jeg har altså funnet Thévenin-motstanden, men klarer altså ikke for mitt bare liv å finne spenningen. Fremgangsmåten min er superposisjonsmetoden, hvor jeg fjerner en av spenningskildene og beregner klemmespenningen hver for seg og adderer de sammen etterpå. De tre nederste motstandene har jeg gjort om til en stjernekobling (med nye resistansverdier), men fremdeles så føler jeg meg fastlåst ettersom spenningskilden er midt inni et mylder av motstander uten noen klare serie eller parallellkoblinger. Er det noen som har noen tips? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Fremgangsmåten min er superposisjonsmetoden, hvor jeg fjerner en av spenningskildene og beregner klemmespenningen hver for seg og adderer de sammen etterpå.Har du husket på å erstatte "den andre spenningskilden" med kortslutning? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Ja, det har jeg. Jeg kan tegne opp hvilket nettverk jeg har resonert meg frem til før det stopper opp når jeg får en ledig stund senere. Takk for svar forresten Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Hadde litt tid å slå ihjel, så jeg tok oppgaven. Fremgangsmåte som følger Sett Ua til 0V (kortslutning) Beregn Ua-Ub Beregn kortslutnings-strømmen når A og B kortsluttes Gjenta prosedyren, men la Ub være kortsluttet nå Summer opp verdiene du har fått fra Ua-Ub Summer opp kortslutningsstrømmene du har fått. Thevenin-ekvivalenten er nå åpenbar. For lettere å klare utregning, så er det en stor fordel å tegne om kretsen. thevenin.pdf Endret 18. oktober 2011 av geir__hk Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 Hei, beklager at jeg glemte å poste det jeg lovet å poste. Jeg klarte uansett oppgaven ved hjelp av maskestrømmer og summere spenningsfallet over motstandene mellom A og B. Takk for god hjelp og sjeldent godt initiativ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå