Gå til innhold

Hva <mFT> e.l. "lite" kamera / gear bør kjøpes?

Anbefalte innlegg

Utgangspunkt: Har D7000, 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8 VR II, SB-900'er, Manfrotto 055xprob, Epson px720WD, Lightroom/photoshop/+++, er fornøyd med kvaliteten men ikke vekten :-)

Som mange andre før meg har erfart så veier DSLR med mye optikk litt i meste laget når man bare skal ut en liten sving.

Jeg vurderer å shoppe inn noe litt mindre og hendigere kameragear (kamera, optikk, stativ) til å dra med rundt når man ikke har direkte behov for nevnte gear, men jeg setter noen krav :

1) -Høy bilde kvalitet- (inkl RAW muligheter for redigering i LR / PS) ( litt kravstor siden jeg har D7K :-)

2) Lav vekt (totalt sett).

3) Utskiftbar optikk og tilgang til bra lyssterk optikk, vil dekke ca 16 <> ca 45/70mm. Igjen bildekvalitet teller.

4) Fordel med søker (eVF går) men ikke nødvendigvis et krav.

5) Fordel om utstyr kan shoppes via Komplett / Japanfoto / Fotovideo.

Først og fremst prioriterer jeg -bildekvalitet- som bør være vass. Utskrifter går i A4 size men mulig A3 på sikt ( innlevering til fotokonkurranser går i A4 format ).

Har kikket litt på muligheter som Panasonic G3 / GH2 , Olympus E-P3, Sony Nex 5 / 7 osv men sliter med å få en god oversikt over hvilket kamera som er "meget bra <> best" dvs en slags kvalitets rangering av kameraene (mtp bildekvalitet).

Prismessig så er jeg tålig fleksibel men lavere pris jo bedre selvsagt, er kvaliteten vesentlig bedre på høyere prisnivå så er kvaliteten det som teller mest (f.eks nex7).

Noen som har en "liste" eller innspill på slikt "wonder camera" og optikk ? :-)

En annen ting er ett ok "reisestativ" som evt kan benyttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hva bør du velge. Det blir jo fort til at man anbefaler det man har selv. :dontgetit: Det er vel ikke store forskjellen mellom bildekvaliteten på de nevnte. Største forskjellen er vel på objektivene. Objektivene til sony er jo ganske store. Olympus og panasonic begynner å få mange veldig gode objektiver som er små i størrelsen. Et stykke ut i denne teste er enn liten sammenligning mellom et olympus 12mm 2.0 og et sony 16mm 2.8.

http://www.stevehuffphoto.com/2011/08/04/the-olympus-e-p3-review-the-new-mirror-less-flagship-is-a-winner/

Endret av Rmatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NX10 med 30mm f/2 er på tilbud til bare 2790 kr. En knall kombinasjon for pengene hvis du kan avstå fra zoom. Skal du ha zoom så ofrer du både skarphet, blendertrinn, vekt og størrelse. Tåler du størrelsen til NEX-objektivene så er antagelig NEX 7 knallbra.

NX200 har både slank kropp, større brikke enn mFT, mange nok svært kompakte og gode objektiver, men sensorytelsen har jeg ikke sett tester på ennå. Sensoren er helt ny så det er god sjanse for at den kan konkurrere med brikken i D7000. Det samme gjelder NEX7-brikken.

mFT har et ennå større utvalg av nydelige og kompakte objektiver. Kamerahusene er små, men sensorytelsen er dessverre så som så med. Framtidsutsiktene for sensorytelse er også noe dårligere enn for NX/NEX siden mFT har vesentlig mindre sensor.

Kanskje NX200 + 30mm f/2 er det beste krysningspunktet for øyeblikket, men dette koster en del. Med tanke på framtida så ville jeg kanskje kjøpt NX10 + 30mm f/2 nå og kjøpt et NX20 + 18-55/20-50 kitobjektiv når det kommer og hvis det yter bra. Og muligens beholdt begge to. Eller solgt NX10 + 18-55/20-50 kitobjektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker best mulig bildekvalitet fra et µFT kamera så bør du velge GH2 eller G3, de har en nyere sensor på 16Mp mens alle Olympus samt de andre kameraene fra Panasonic har 12Mp sensor.

Begge de nevnte Panasonic modellene har innebygd EVF.

Samsung sine NX modeller samt Sony nex er også nevnt her, men det er foreløpig mindre utvalg i optikk til de systemene enn µFT.

Lenke til kommentar

Har selv mest lyst på NEX - liker utseendet, størrelsen og sensoren, men jeg liker optikk-utvalget til 43.

Ikke så stort poeng i å kikke på Nikon V1 med adapter når du bare har store zoomer og ingen kompakt fastoptikk. Men - V1 skal ha best skuddtakt og kjappest autofokus i klassen..

Ville tatt en god, lang titt på 43 - en Olympus E-P3 med Panny 20/1.7?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takker for mye gode forslag, keep'em coming :p

Kameraet vil bli brukt rent casual/walkarround, motiver natur, mennesker, dyr, biler, stort sett det meste. Hadde ikke tenkt å gå på lengre zooms da det behovet evt er dekket med 70-200+2x TC på D7000. Var f.eks ute isted med D7K og 35mm f/1.8 DX som ble litt for trangt når man stod på et tun og skulle ta bilder av div bygg, så noe bredere er nok praktisk. Kompis med Sigma 17-50 2.8 OS hadde en fordel der.

Nikon V1 er sikkert fint for mange, men jeg lot meg ikke imponere av hva som sålangt er skrevet om den.

Flere rundt her som bruker Panasonic G3, GH2 osv og er fornøyd mens jeg hadde håpet på hakket bedre batteritid og bildekvaliteten har ikke helt imponert. Men de er ikke avskrevet enda og pris vs ytelse virker fornuftig på de.

Nex7 virker heftig men hvor rått er det egentlig, og hvor mye bedre enn f.eks Samsungs NX200 er den. Betaler man der for logoen, eller for bildekvaliteten er noe jeg lurer på.

Så er det dette med optikk muligheter igjen, det viktige er kvalitet i skarphet og ikke mye CA osv. Pancake stil 16mm eller 20mm f2.x kan jo være kjekt å ha , i tilegg til en normal zoom lignende 14-24 (men da helst mere lyssterkt).

Trondster sitt forslag om E-P3 med 20mm f/1.7 er godt, men leverer den E-P3 bedre bildekvalitet enn Panasonics G3 f.eks.

Simen1 nevner Samsungs NX200, som faktisk var en jeg hadde oversett. Så ikke så gæli ut prismessig heller, men hvordan stiller bildekvaliteten seg der vs "resten".

Lenke til kommentar

Sliter selv litt med det samme problemet. Har 5D mk2 med grep og mye fin L-optikk, og er storfornøyd med bildene, men det er ikke akkurat noe man putter i lommen.

Som et resultat har jeg brukt GF1 og GF2 sammen med 14 og 20mm (bruker nå GF1 + 14mm mest, GF2 er solgt), samt brukt X100 i en liten måned (men ble aldri helt komfortabel med det, og det er også solgt). Har lekt litt med Nex5, og jeg ble egentlig veldig positivt overrasket, men pga det stusselige utvalget av optikk har jeg avskrevet det systemet. Har også plukket litt på E-P3, og det blir mitt nye lommekamera. For meg virker det som om Olympus har gjort mye riktig hvor Panasonic bare har tullet etter GF1. Iallefall når det kommer til m4/3. :)

Selvfølgelig, nå koster E-P3 + kitzoom rundt 5000kr mer enn Samsung-kameraet som er linket over.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Den rimeligste muligheten er å bytte ut D7000 med Pentax K-5. Da får du et system som kan være like lett å få med seg som GH2 (liten skulderveske med mindre kamera & 5 bittesmå limitedobjektiver). I tillegg får du muligheten til å ha større zoomobjektiver som 16-50mm, 60-250mm etc..

Eventuelt kan du gå for den nye X-serien til Panasonic.

Endret av Asahi
Lenke til kommentar

Det som for meg frister mest for øyeblikket er Samsungs NX200 med en 30mm og 16mm'n når den kommer i butikken.

20-50 zoomen ser heller ikke så ille stor ut. Der er vel også noen flere kompakte objektiver på gang.

De andre systemene synes jeg har for store mangler på objektiv fronten.

Ikke sikkert V1 blir så ille heller om man bruker et par Voigtlander objektiver i tillegg til den faste som følger med systemet.

Lenke til kommentar

Bildekvalitet på NEX-5n - den har vel samme Sony-sensor som i D7000, så du skulle neppe få dårligere bildekvalitet såfremt du har god optikk.

NEX-7 har etterfølgeren til samme sensor, så sånn sett burde den ha bedre bildekvalitet enn D7000'en din.. ;)

Sjekk også denne tråden, som har mye av det samme temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1378545

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Pokker - har selv veldig lyst på JPs tilbud på NEX-5 med 18-55 - 2999 er under smertegrensen, og det kan lett bli et topp konekamera hvis det viser seg at jeg heller vil gå for noe annet senere..

Så kan jeg se om jeg vil oppgradere hus senere, når NEX-7 har vært på markedet en stund og jeg vil se om jeg vil brenne mer penger på NEX-systemet.

Lenke til kommentar

Det Nex 5 tilbudet var billig :p

Var innom "Ivanssons bilskrot" igår, fikk da mulighet til å kikke på Panasonics GF-3 hos Expert Töcksfors.

De hadde ikke største utvalget men fikk prøvd en Panasonic GF-3 med 14-42, fin size men jeg liker bedre G3 eller GH2.

Kanskje litt tidlig enda men ikke sett noen Samsung NX200 som jeg håpet å få prøvd før må bestemme meg, samme med nex7 forøvrig.

Tror i allefall jeg må ha noe optikk rundt 15-16mm og lyssterkt, fant ut på bilskroten at 10-24mm DX på D7000 så lå mesteparten av bildene rundt 16mm som var passe bredde og greit mtp arbeidsavstand mellom bilene. 24-70ff på samme sted så var det ikke like lett å finne gode avstander/vinkler.

Lenke til kommentar

En 10-24 DX er forøvrig som en 15-36 FX - du er nok mer interessert i en vidvinkelzoom enn en normalzoom.

En Panny 437-14 vil være som en 14-28 på FX, eller 9-19 på DX - mye av det du beskriver. :)

Men prisen på den der var ikke direkte billig, og ikke -så- lyssterk heller. Men sikkert ikke så dum kombinert med 14-42 kit objektivet. Hadde vel helst sett for meg en litt billigere variant og som fastoptikk kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...