Gå til innhold

Planer om HTPC/filserver. Litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som en aldrende nerd sitter jeg på store menger datakomponenter, til madammens store fortvilelse.

Så over det og fant ut at jeg har deler til å bygge en HTPC.

Det jeg har er:

Hovedkort

CPU

RAM har jeg liggende, samme med HDD.

Holder det å kjøpe ett hvilket som helt ATX-HTPC kabinett?

Hva med fjernkontroll?

Er HK og CPU brukbare?

Regner med at jeg kommer til å kjøpe ett billig Radeon-kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort og CPU duger i massevis til HTPC-bruk. ATX-størrelse på hovedkortet begrenser utvalget av kabinetter, men det er ingen showstopper. Mange kabinetter kommer også med IR-mottaker og fjernkontroll. Selv bruker jeg en Logitech Harmony universalkontroll, og er veldig fornøyd med den løsningen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du har sikkert funnet ut av dette nå, men skal du ha HTPC er mitt råd å gå for HK med formfaktor på maks microATX. Selv har jeg en HTPC med dette kabinettet: https://prisguiden.no/produkt/antec-fusion-remote-105739

Jeg er ute etter å bytte det ut, i teorien ser det ganske kult ut, men faktumet er at å ha en så stor klump i stua ser ganske stygt ut synes jeg. Jeg har begynt å se på mini ITX. Som f.eks dette "kabinettet". https://prisguiden.no/produkt/antec-isk-100--152099

Så vidt jeg har forstått det er i5 overkill hvis det kun skal brukes til mediaavspilling. Selv kjører jeg en eldgammel CPU (AMD Athlon X2 4850e 2.5 GHz) i min, og det går helt OK. Så jeg vil si det holder med i3 CPU. Men siden du allerede har en i5 så selvfølgelig, go for it:) Jeg kjører også integrert skjermkort, ser ingen grunn til å ha et dedikert skjermkort heller egentlig. Men siden ditt HK ikke har integrert skjermkort så hjelper jo ikke det:)

Alt i alt ser den maskinen mer ut som en desktop maskin og det er trist å se så my "power" gå bort til ingen ting hvis det bare skal brukes til å se film og høre på musikk;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...