Gå til innhold

[Løst] Kamera til nybegynner - budsjett ca 10.000,-

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å begynne å ta opp fotografering som hobby igjen og skal gå til innkjøp av utstyr. Sist jeg tok bilder var på 80-tallet med et semi-proft speilreflekskamera fra Canon som ejg arvet av min onkel som var ivrig amatørfotograf. Tidene har forandret seg siden den gang og det er mange uttrykk jeg har glemt og mye ny teknologi jeg ikke har satt meg inn i. Har lest litt på denne siden og sett igjennom tester på nett. Synes det virker vanskelig å velge i jungelen av utstyr og har derfor halvveis bestemt meg for å gå for Canon igjen da jeg liker ergonomien og har god erfaring med det fra tidligere. Har sett meg ut et Canon EOS 600D m/Sigma 17-70mm OS HSM objektiv til en pris på 8 795,- hos fotovideo.

Før jeg kjøper det kunne jeg tenkt meg å høre her om noen har et alternativ å komme med, gjerne billigere hvis det er mulig å få med tilnærmet samme egenskaper som forslaget over. Tar også imot forslag på evt tilbehør jeg bør passe på å få med. F.eks fotobag, stativ, blits, minnekort, filter etc. Hva anbefaler dere å bruke pengene på først og har dere noen konkrete produktforslag?

Jeg er litt usikker på hva jeg kommer til å bruke det mest til men antar at det vil bli en del fotografering i forbindelse med snowboardturer og andre naturopplevelser. I tillegg husker jeg at jeg var glad i å ta portretter, ofte innendørs, av mennesker og dyr så det blir det sikkert mye av i denne omgang også.

Som tilleggsopplysning bruker jeg OS X Lion, hvilken programvare anbefaler dere å bruke for etterbehandling av bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt sikkert riktig av deg å velge det Canon kamera du har halvveis bestemt deg for. Ta det med det kit-objektivet som dekker brennviddebehovet ditt, typisk det som standard følger med. Og som alle andre DSLR har det ingen begrensninger i hva du kan fotografere, det er noe du stort sett bestemmer med valg av det du kobler på huset, som objektiver og blits. Ta med ett ekstra batteri, det blir alltid tomt det som sitter i kamera når du trenger det som mest. Og et minnekort eller to av passende størrelse.

Alt annet kan du kjøpe etter hvert.

Programvare dekker du til å begynne med på det som følger kamera, DPP fra Canon. Denne duger til ganske mye mer enn du tror. Etter hvert kan du vurdere Aperture siden du har Mac, eller Adobe Lightroom som er nærmeste konkurrent.

For øvrig kan jeg ikke så mye om Canon siden jeg selv er Nikon-mann...:-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du gjør neppe noen tabbe dersom du velger 600D - meget tvilsomt om noen klarer å hoste opp et annet kamera i samme prisklasse som leverer synbart bedre bilder. Canons xxxD serie har alltid fått bra skusmål og lagt på topp i sammenligningstester av samme klasse kamera. Som regel er det fotografen som er bremsen, og ikke dagens moderne speilrefleks.

Stort sett, kokt ned til det praktiske og rent bildemessige, er kamera i den prisklassen mer like enn ulike. Et er litt bedre på en detalj, et annet på en annen osv. Men i sum leverer de samme resultat, og det er vel det som er viktigst?

Canon leverer med egen programvare til å bearbeide filene med. Ellers er ekstra batteri(er) og flere minnekort viktig. Stativ kan og være kjekt å ha, samt fjernutløser. Objektivvalget kan nok mange mene mye om, men kjøp med i første omgang en god normalzoom, så finner du ut etterhvert om du behøver andre objektiver.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Synes det virker vanskelig å velge i jungelen av utstyr og har derfor halvveis bestemt meg for å gå for Canon igjen da jeg liker ergonomien og har god erfaring med det fra tidligere.

Det er såpass store forskjeller mellom kamera fra 80-tallet og moderne kamera at du neppe vil merke noen mindre teknologisk terskel ved å velge Canon fremfor et annet merke.

Kanskje du går glipp av noen kjekke egenskaper ved å låse deg til ett merke. Vær åpen, vurder alle merkene seriøst. Ingen merker skiller seg ut som spesielt dårlige så du gjør uansett ikke noe dårlig kjøp uansett merkevalg.

Før jeg kjøper det kunne jeg tenkt meg å høre her om noen har et alternativ å komme med, gjerne billigere hvis det er mulig å få med tilnærmet samme egenskaper som forslaget over.

"Alle" speilreflekskameraer har grovt tilnærmet samme egenskaper som Canon 600D. Sikt deg gjerne ut bestemte og prioriterte egenskaper på ønskelista så kan vi prøve å finne et kamera som passer best mulig til din bruk.

Tar også imot forslag på evt tilbehør jeg bør passe på å få med. F.eks fotobag, stativ, blits, minnekort, filter etc. Hva anbefaler dere å bruke pengene på først og har dere noen konkrete produktforslag?

Fotobag: National gegraphic ripoff fra dealextreme.com

Stativ: Ja

Blits: Tja, kan muligens vente med det kjøpet?

Minnekort: SDHC minnekort. Vanligvis anbefales Sandisk/Lexar med Class4 hastighet eller bedre. Jeg bruker gjerne billigere merker og har ikke hatt noe problem med det. Størrelse kommer an på hvor lange turer du vil ta mellomm tømming av minnekort. 8 GB holder til ca 1000 jpeg-bilder eller ca 500 råformatbilder.

Filter: sirkulær-type polariseringsfilter, gråfilter og gradert gråfilter. Slikt kan sikkert vente til en senere anledning. UV og fargefiltre trengs ikke på digitale kamera. Heller ikke stjernefilter, softfilter og den slags. Det var nyttig når man brukte film, men ikke med digitale kamera.

Jeg er litt usikker på hva jeg kommer til å bruke det mest til men antar at det vil bli en del fotografering i forbindelse med snowboardturer og andre naturopplevelser. I tillegg husker jeg at jeg var glad i å ta portretter, ofte innendørs, av mennesker og dyr så det blir det sikkert mye av i denne omgang også.

Til snowbord (sport, action) trenger du rask autofokus og god kontrast/dynamikk for å få detaljer i både snøen og mørke klær samtidig. God høy-ISO-ytelse og stor blenderåpning er unødvendig hvis det er snakk om dagslys. Stor blenderåpning betyr som regel også mye tungt å drasse på opp i bakken. Værtetting og relativt rask skuddtakt er også en fordel.

Til portretter kan det være en idé med stor blenderåpning hvis du liker liten dybdeskarphet. Hvis du like lang dybdeskarphet er ikke det så nøye. Men i begge tilfeller er det lurt å ha ekstern blits av kameraet. (grisehale-ledning eller trådløst). Bakgrunner og reflektorer kan også være kjekt å ha.

Har du liggende noen objektiver fra ditt eldre analoge Canon speilrefleks, du kan sikkert bruke de på et nytt digitalt speilrefleks.

Kun hvis kameraet er i Canon EOS-serien, introdusert i 1987. Så vidt jeg forstå arvet han kameraet en eller annen ukjent gang på 80-tallet og da tipper jeg det sannsynligvis er fra før EOS. Den gamle FD-fatningen er så vidt jeg vet ikke mulig å bruke på nyere Canon-kamera. (Men det finnes sikkert konvertorer for bruk med noen speilløse systemkamera (Panasonic, Olympus, Sony, Samsung etc). Med mindre det er noen helt spesielle klenodier så ville jeg ikke vektlagt/brukt de gamle objektivene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Du gjør neppe noen tabbe dersom du velger 600D - meget tvilsomt om noen klarer å hoste opp et annet kamera i samme prisklasse som leverer synbart bedre bilder. Canons xxxD serie har alltid fått bra skusmål og lagt på topp i sammenligningstester av samme klasse kamera. Som regel er det fotografen som er bremsen, og ikke dagens moderne speilrefleks.

Tullprat. Canon 600D ligger ikke på topp i sammenligningstester. I hvert fall ikke etter at Nikon D7000, D5100, Pentax K-5 og Sony A77 kom. Canon 600D ligger som regel en del etter på slike sammenligninger, men du har kanskje rett i at det ikke er veldig synbart. I hvert fall hvis man lar seg begrense av jpeg-formatet og ikke har planer om å dra litt i spakene i etterbehandlingen. Årsaken til at Canon 600D ligger et stykke bak er at sensoren er rimelig gammel. Er det to eller tre år siden sensoren ble lansert nå? (Samme sensor som sitter i Canon 550D og 7D). Sensorutviklingen går videre og Canon vil nok hente inn etterslepet snart med nylanseringer.

Stort sett, kokt ned til det praktiske og rent bildemessige, er kamera i den prisklassen mer like enn ulike. Et er litt bedre på en detalj, et annet på en annen osv. Men i sum leverer de samme resultat, og det er vel det som er viktigst?

Hva slags sum er det du prater om? Egenskapene kan ikke summeres til en enkelt faktor. Så enkelt er det ikke. Det er ikke voldsomme forskjeller på de ulike merkene og modellene, men det er ingen grunn til å låse seg til ett merke på grunn av merkenavnet. Det blir som å velge Audi fordi det står Audi på den og ikke på grunn av bilens egenskaper.

Canon leverer med egen programvare til å bearbeide filene med. Ellers er ekstra batteri(er) og flere minnekort viktig. Stativ kan og være kjekt å ha, samt fjernutløser. Objektivvalget kan nok mange mene mye om, men kjøp med i første omgang en god normalzoom, så finner du ut etterhvert om du behøver andre objektiver.

Alle produsentene leverer med programvare for bearbeiding av råfilene. Det finnes også både gratisprogrammer og betalprogrammer for etterbehandling av bilder.

Lenke til kommentar

Dra og pell i butikken - se hva som gir deg godfølelsen å holde i - alle produsentene lager gode saker.

Vurder Tamron 17-50/2.8 uten VC - det er det objektivet som gir mest lysstyrke og skarphet for pengene, hvis du liker lyssterk normalzoom. Vurder også (til Canon) EF-S 15-85 IS, som har veldig god bildekvalitet til det store zoomomfanget.

Og - angående optikk - vurder sterkt å kjøpe brukt - så får du enda mer for pengene. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

men du har kanskje rett i at det ikke er veldig synbart.

D7000, K5 og A77 er vel mer i klasse med 60D ville jeg sagt, også prismessig.

Jeg vet ikke hvorfor du er sliter med anticanonismen Simen, for nesten hver gang noen våger å anbefale et Canonprodukt hugger du til med sterke ord.

Når en person selv nevner et kamera vedkommende kunne tenkt seg å kjøpe, så ser jeg ikke noe feil i å si at det er et fornuftig valg (når jeg mener det oppriktig), selv når det gjelder Canon. Ser heller ingen grunn til å skape valgkomplikasjoner når valget synes fornuftig.

Kamera på dette nivået er såpass like at det er nesten samme hva han velger, og det gjelder og Canon - til din info.

Tor

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kamera på dette nivået er såpass like at det er nesten samme hva han velger

Enig med Tor, liker du Canon så kjøp Canon, forskjellene er marginale. Ellers er forslaget til Trondster om å ta en tur i butikken å kjenne på kameraene fornuftig. Av optikk har Sigma 17-70 fått OK kritikker, Canons 15-85 IS er et annet bra alternativ med litt mer zoom og litt dårligere lysstyrke. Det er også en fordel å se objektivene på kameraet. Liten vits i å kjøpe et objektiv som er så stort at det øker sjansen for at kameraet blir liggende hjemme. Vil du se på noe annet kamera er Nikon D5100 med 16-85 VR et som har mange av de samme egenskapene som 600D med 15-85 IS.

Edit: For Apple er Aperture utrolig rimelig for hva du får hvis du kjøper via appstore, men muligens overkill.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å begynne å ta opp fotografering som hobby igjen og skal gå til innkjøp av utstyr.

Som tilleggsopplysning bruker jeg OS X Lion, hvilken programvare anbefaler dere å bruke for etterbehandling av bilder?

Apple Aperture koster under 600kr i app store. Dette er et meget avansert program til utrolig lite penger. Adobe's Lightroom koster 4-5 ganger mer. Jeg bruker Lightroom, men ville ha valgt Apereturre hvis jeg måtte ha kjøpt software.

Ikke kjøp kamera, kjøp system!

Jeg kjøpte meg en Nikon D7000 for ikke så mange dager siden, skulle egentlig ikke bruke så mye penger, nå er jeg havnet over 19000kr. Av de 19K er over 3000kr. brukt til fotobag, stativ og filter. Heldigvis hadde jeg 4 gode minnekort liggende. Det koster å kjøpe alt på en gang, har du ikke spesielle krav til kamerahus så ville jeg ha valgt et billigere hus.

Minnekort: SDHC minnekort. Vanligvis anbefales Sandisk/Lexar med Class4 hastighet eller bedre. Jeg bruker gjerne billigere merker og har ikke hatt noe problem med det. Størrelse kommer an på hvor lange turer du vil ta mellomm tømming av minnekort. 8 GB holder til ca 1000 jpeg-bilder eller ca 500 råformatbilder.

Jeg kan huske å ha lest om slike Class4 minnekort, I 2004 ! :!:

Mitt Sandisk 16GB SD-kort med 45MB/s lese-/skrivehastighet får ikke plass til 500 RAW filer. Hva med å oppdatere tallene dine? De er så "pre-Twenty Ten" :roll:

Ikke gå for de billige minnekortene! Minnekort fra Sandisk med god hastighet koster ikke mye idag. Jeg har minimum Class 10, 30MB/s lese-/skrivehastighet.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

TorVidle: Jeg synes lite om at du tar sitater fra meg ut av sammenheng og atpåtil endrer de til å være noe helt annet enn jeg skrev og mente.

Hvis trådstarter har et budsjett som er nøyaktig det 600D koster og ikke vil bruke en krone mer eller mindre så er det selvsagt 600D han ender opp med. Jeg synes det blir litt snevert å ikke nevne kamera som ligger litt over og under i pris. (Skjønt A77 kan man nok stryke av den lista. Jeg hadde ikke sjekket prisen før jeg skrev det)

Jeg sliter ikke med anticanonisme, men ser at du aldri anbefaler noe annet enn Canon og ganske ensidig hever frem Canons styrker uten å gjøre tilsvarende for andre produsenter. Straks noen begynner å nevne andre produsenters styrker så kontrer du med at det ikke betyr noe i praksis. Synes du ikke det er en smule søkt? Det finnes flere produsenter og jeg vil som i mine tidligere innlegg anbefale trådstarter å vurdere alle på et merkenøytralt grunnlag. For når alt kommer til alt så er det ikke logoen som avgjør hvor bra kameraet/kjøpet er.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Leste det meste sent igår kveld etter å ha vært i butikk og kjent litt på samtlige modeller som er nevnt her bortsett fra Pentax K-5 som ikke fantes i min by. Liker det meste jeg har lest om det kameraet men jeg vil ikke kjøpe noe jeg ikke har fått ta og føle på.

Idag var jeg nede i byen igjen og endte opp med Canon 600, hovedårsaken var enkelt og greit at jeg likte plasseringen av knappene og hvordan det låg i min hånd.

Når det gjelder objektiv så hørte jeg på hva som ble sagt her og fikk tittet litt på andre alternativer. Endte opp med Tamron 17-50/2.8, blir nok ikke misfornøyd med det.

Tusen takk for at dere tok dere tid alle sammen! :)

Lenke til kommentar

Må også nevne at grunnen til at jeg spurte om software var at jeg på forhånd har funnet ut at den som følger med kameraet ennå ikke er oppdatert for OSX Lion, den oppdateringen antas å komme en gang i oktober. Tror jeg avventer til da med å kjøpe så får jeg tid å teste ut noe av det andre dere har nevnt her.

Lenke til kommentar

Absolutt, er forresten veldig fornøyd med pris og service jeg fikk. Endte altså opp med Canon 600, nevnte Tamron-objektiv, en bok om digital fotografering, et ekstra batteri og et minnekort (Sandisk extreme 8 gb 30 mb/s SDHC) og betalte 9 990,- for det. det er vel en rimelig ok pris for å være i butikk?

Lenke til kommentar

Absolutt, er forresten veldig fornøyd med pris og service jeg fikk. Endte altså opp med Canon 600, nevnte Tamron-objektiv, en bok om digital fotografering, et ekstra batteri og et minnekort (Sandisk extreme 8 gb 30 mb/s SDHC) og betalte 9 990,- for det. det er vel en rimelig ok pris for å være i butikk?

Ikke tilfeldigvis "Digital fotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft. Forbannet bra bokserie med herlige bilder og forklaringer på hvordan man selv kan skjønne nok til å ende opp med å ta sammenlignbare bilder!

Lykke til, gratulerer med nytt kamera! Håper du blir fornøyd med ditt valg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...