Gå til innhold

Brukervennlighet for mannen i gata. Er iOS enklest?

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det meste av abb. som kobles med iPhone er jo med datatrafikk. Det er i allefall min subjektive observasjon.

Uansett, google har fortalt til senate, i denne høringen de er innkallet i, at iOS står for 2/3 av all søk fra mobiler via Google. Det er jo merkelig med tanke pÅ hvor sinnsykt mye mer Android enheter det er på markedet.

http://m.gizmodo.com/5843461/google-tells-senate-that-ios-dominates-mobile-search?utm_medium=referral&utm_source=pulsenews

Det kan virke som at iOS brukere rett å slett bruker smarttelefonene deres som en smart telefon, mens at mange Android brukere bruker de vanlige telefonfunksjonene.

Lenke til kommentar

Det kan virke som at iOS brukere rett å slett bruker smarttelefonene deres som en smart telefon, mens at mange Android brukere bruker de vanlige telefonfunksjonene.

Jeg tror mange Android-brukere faktisk ikke er klare over at telefonen deres kjører Android eller at den har de mulighetene den har.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det har jo vært ett av argumentene mine når jeg i andre diskusjoner har sagt at Android telefoner ikke utelukkende selger bra fordi det er Android telefoner. Dette har jo selvfølgelig straks blitt kastet på bålet å brent av de mest ivrige android brukerene.

Google liker nok ikke helt det, siden grunnen til at Android eksisterer er at Google ville ha kontroll over mobilsøk via deres eget os. Nå må Google betale Apple for søk gjennom iOS.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

iOS er nok det best brukervennlige OS`et som er på markedet idag. På den andre siden skal folk være skikkelig lite teknologisk begavet hvis de ikke klarer å bruke android på en lettvint måte. Lær deg fordelene med android, og godene er så mye mer.. God basisfunksjonalitet på en brukervennlige måte er fint å ha. Android gjør de mest vanlige mobiloppgavene på den mest produktive måten:

post-227811-0-97548200-1316869369_thumb.jpg

Det mest idiotiske jeg hører er folk som sier at det tar så langt tid å sette opp androidmobilene(startskjermene). Ja du bruker fort 2-3 timer. Hvis du skal ha mobilen i et helt år eller lenger, så lønner det seg jo helt klart å sette opp mobilen etter personlig behov og ønsker, nettopp for at oppgavene du gjøre i etterkant skal løses på raskest mulig måte. Bra og logisk? Ja.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig de må være skikkelig lite teknologisk begavet for å ikke klare android, men da er jo tydeligvis veldig mange det. Hvordan ellers kan vi forklare det som jeg har kommet med i denne tråden?

Det finnes allerede et par forklaringer.

De som kjøper iOS er i snitt mer intreserte i å bruke telefonen som en smartphone

De som kjøper iPhone får oftere (og etter hva jeg har hørt om at&t sine abbonemanger, mye oftere) med seg datatrafikk - som inkluderer mange hotspots.

Lenke til kommentar

Det er litt av poenget som jeg alltid har gitt et uttrykk for; iPhone er en svært bra smartmobil for førstegangskjøpere. Men når folk lærer seg opp og vil ha mer funksjonalitet, så er kanskje android veien å gå om de ikke liker retningslinjene som apple har satt. Det er i alle fall noe jeg har hørt fra flere som har byttet fra iPhone og over til SGS II, men det er også litt logisk.

iOS er mest brukervennlig, men for min del så gir android meg en helt annen brukeropplevelse når jeg gjør de mest generelle oppgavene på den raskeste måten og har best oversikt. Jeg kan ikke be om så mye mer enn det.

iOS: Svært godt alternativ for førstegangskjøpere og for de om ikke har all verden med teknologisk forståelse. Enkelt og solid med mye bra apps.

Android: Svært godt alternativ for de litt mer viderekommende som ønsker å sette opp sine egne enheter etter personlig behov og ønske, som og har et friere perspektiv. Altså det lille ekstra som gir deg mer produktivitet og oversikt, som igjen fjerner mye av de "mellomleddene" som er i iOS.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Kanskje bedre å diskutere hva som liksom skal være lettere for 80% av brukerne ("folk flest") I iOS. Hva er det man gjør mest? Ringe, sms, mail og surf. Slik jeg kjenner begge plattformene kan jeg ikke si det er noen forskjell i brukervennlighet som bør ha noe å si. Begge plattformene er veldig bra på dette mener nå jeg...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker bare wifi hjemme, eller hos kjente med passord og sånt (kryptering)

Oppdaterer apps og laster inn sanger etc hjemme

Når jeg er borte bruker jeg bare mobil-nettverket (3G etc), siden jeg har en viss mengde i måneden (100 mb) som er mer en nok for meg

Har aldri prøvd iphone, men har en ipod touch? og kan ikke si at hverken ipodn eller androidn er noe vanskelig å bruke

Eneste jeg har merket meg er at hviss androiden står med wifi på så blir den strømlaus over natta, mens ipodn har "på" wifin konstant og går aldri strømløs, vet ikke om iphone har det problemet?

Lenke til kommentar

For å være døn ærlig så ligger nok dette i at mange kjøper enda Iphone pga I-hypen som kom da den var enestående. Det som nå skjer er at langt flere iphone bruker faktisk tester ut android fremfor ny iphone, så du finner androidbrukere som skifter til iphone. Dette er ihvertfall det jeg opplever der jeg jobber til tross for at alle spørreundersøkelse peker en annen vei. Jeg jobber for Telenor mobil så jeg har vell også en god bakgrunn til å komme med den påståelsen.

Når det kommer til brukervennlighet har stort sett alle fordeler/ulemper mellom de 2 fjernet helt. For en generell bruker er forskjellene svimlende små. iphone eiere hevder hardnakket at iphone er best, mens androidbrukere hevder android er best.

Men som objektiv bruker av begge må jeg si at bortsett fra på ikonene i selve menye sliter jeg med å finne nevneværdige forskjeller.

Som noen nevner ang wifi her så har det kinda nada med ios eller android å gjøre, men hva tilbyderen i det bestemte området bestemmer seg for å ta, om det er ekstra kostnad. For de fleste med slike telefoner ligger det også datatjenester til grunn i abonnement og da er gjerne offentlige åpne soner inkludert.

MEN jeg finner et gigantisk ankepunkt med Iphone. Ikke IOS som er rimelig bra(om du ser bort fra at apple basicly bestemmer hva du skal få benytte på DITT produkt), men pris!

For om du begynner å se hva du faktisk får til 5500,- skilter ikke iphone med mye om du sammenligner med androidmodeller(se HTC,SAMSUNG,LG).

Så derfor setter jeg fingeren mot android. Det er et åpent operativsystem hvor det er minimalt med begrensinger på hva du kan tanke inn på telefon, samt at du får samme kvalitet på hardware til halve prisen. Iphone er rett og slett ikke verd prisforsjellen bare for at det står Apple på den. Når det gjelder nettbrett er ipad rett og slett forbigått av samsung nå. Regner med at det er ikke lenge til IOS er forbigått av android på markedsandeler heller.

Når det gjelder at bedrifter velger ios fremfor android er dette ikke helt hold i. Der er det stor spredning, og jeg vil fortsatt tro at RIM basert mobil har flertallet fortsatt.

* edit. Jepp, mange android eiere har ikke peiling på hvilken funksjoner telefon har. Men jeg treffer i min jobb 50/50 av kundene som sitter i denne situasjon på begge OS. Her er det lite til ingen forskjell på plattform. Dette "fenomenet" skjer gjerne når "du" finner ut at venninen din bare MÅ ha en slik telefon for den er så bra. Så i all sin dumskap finner venninnen din ut at du var til å stole på å ender opp med en HTC desire eller Iphone 4 til tross for at hun ikke gjør noe annet enn å sende en sms eller 2 og kanskje et par samtaler i mnd. Vil ikke skylde denne på noen av OS, men heller på dårlig vurdering og tipsing. Du kjøper ikke en Limo om du bare trenger en liten bil som du kan benytte til og fra jobb. Og bare for å påpeke det for det kommer kommentarer. "Venninnen" kan ligeså være "kompisen".

Endret av Mr_Arnesen
Lenke til kommentar

Har brukt iPhone, Android og nå WP7. Windows Phone er uten tvil det bestet OS jeg har brukt til nå. Regner med at WP7 kommer til å ta betydelige markedsandeler når dette OS-et blir mere kjent.

Jeg er nesten henrykt over hvor god WP7 mango er. iOS og Android føltes eldgamle ut ved sammenligning, men jeg føler fremdeles sterkt for å kunne sette opp enheten litt mer etter mine behov og ønsker. Men WP7 Mango får en stor tommel opp fra meg.

Lenke til kommentar

For å være døn ærlig så ligger nok dette i at mange kjøper enda Iphone pga I-hypen som kom da den var enestående. Det som nå skjer er at langt flere iphone bruker faktisk tester ut android fremfor ny iphone, så du finner androidbrukere som skifter til iphone. Dette er ihvertfall det jeg opplever der jeg jobber til tross for at alle spørreundersøkelse peker en annen vei. Jeg jobber for Telenor mobil så jeg har vell også en god bakgrunn til å komme med den påståelsen.

Når det kommer til brukervennlighet har stort sett alle fordeler/ulemper mellom de 2 fjernet helt. For en generell bruker er forskjellene svimlende små. iphone eiere hevder hardnakket at iphone er best, mens androidbrukere hevder android er best.

Men som objektiv bruker av begge må jeg si at bortsett fra på ikonene i selve menye sliter jeg med å finne nevneværdige forskjeller.

Som noen nevner ang wifi her så har det kinda nada med ios eller android å gjøre, men hva tilbyderen i det bestemte området bestemmer seg for å ta, om det er ekstra kostnad. For de fleste med slike telefoner ligger det også datatjenester til grunn i abonnement og da er gjerne offentlige åpne soner inkludert.

MEN jeg finner et gigantisk ankepunkt med Iphone. Ikke IOS som er rimelig bra(om du ser bort fra at apple basicly bestemmer hva du skal få benytte på DITT produkt), men pris!

For om du begynner å se hva du faktisk får til 5500,- skilter ikke iphone med mye om du sammenligner med androidmodeller(se HTC,SAMSUNG,LG).

Så derfor setter jeg fingeren mot android. Det er et åpent operativsystem hvor det er minimalt med begrensinger på hva du kan tanke inn på telefon, samt at du får samme kvalitet på hardware til halve prisen. Iphone er rett og slett ikke verd prisforsjellen bare for at det står Apple på den. Når det gjelder nettbrett er ipad rett og slett forbigått av samsung nå. Regner med at det er ikke lenge til IOS er forbigått av android på markedsandeler heller.

Når det gjelder at bedrifter velger ios fremfor android er dette ikke helt hold i. Der er det stor spredning, og jeg vil fortsatt tro at RIM basert mobil har flertallet fortsatt.

Det har blitt solgt flere android telefoner(totalt) enn iphoner ganske så lenge. Det er altså ca 3 ganger mere androidtelefoner på markedet i USA. De linkene jeg har kommet med er ikke spørreundersøkelser, men data innhentet fra wifi i fly, flyplasser og hotspots. Her har ios en andel på ca 2/3 deler. Det er mysteriet, hvorfor ios med langt ferre enheter er mest brukt. Som du sier så er datapakker ofte en del av slike telefonkjøp, og det gjelder både android og ios så derfor er det uvesentlig for diskusjonen. Google fortalte senatet at ios står for 2/3 av alle søk fra mobiler. Det er jo ganske merkelig med tanke på hvor dominerende androidtelefoner er. Det du nevner med wifi er svada, les hva jeg skriver i første innlegg.

Selv om dere i Telenor tar overpris for iphone så kan du kjøpe den på Apple.no for 4890kr inkludert frakt. SÅ hvordan du måler kvalitet på hw aner ikke jeg, men jeg vet ikke om så veldig mange telefoner til 2445 kr som gir meg tilsvarende telefon for pengene. Man betaler kanskje litt mer for telefonen, men får f.eks. en appstore som fremdeles er bedre enn android market. SPESIELT på tablet delen. Tipper android går forbi apple på tablet markedsandel i 2013, så om det er det du mener med ikke lenge igjen så er jeg enig. Det er uungåelig da 20 produsenter vil fortsette å spy ut hundrevis av dårlig og gode tablets i årene som kommer. Men iPad 2-3-4 vil nok være det enkelt tableten som selger best, akkurat som iPhone er på mobilsiden.

En annen ting jeg er litt spent på er hva du mener forsvarer prisforskjellen mellom telenor og andre operatører? Litt offtopic though, men synes det er relevant siden du synes Apple er så dyre. Apple har bevisst ikke laget noen 2000 kr mobil, selv om de godt kunne ha gjort det. Og telenor har nok bevist ikke laget det billigste abb. på markedet selv om de kan gjøre det.

WP7 er meget lovende. Og med Windows 8 til neste år så kan det hende Windows 8 på pc, tablet og telefonen vil bli ett MEGET godt alternativ.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig forklaring står jo faktisk i den første artikkelen du linker til:

Assumptions we can make from this data: If you’re using Android, chances are you don’t have enough disposable income to fly on a regular basis. If you are flying and using Android, then you’re also likely too cheap to want to surf the internet during your trip. This shouldn’t come as a shock to people familiar with the mobile industry as the iPhone is considered a premium device and thus people who own an iPhone have more money to spend.

Det finnes ganske mange Android modeller som selges til en rimeligere pris enn iphone. Det er nok mange vanlige brukere som går for disse. Vanlige brukere som for det meste ringer og sender meldinger og ikke har behov for å koble seg opp til ett trådløst nettverk.

Den siste setningen i sitatet over tror jeg også er litt viktig. Siden iphone er en "premium device" så henger det en viss status over det å være iphone eier. Det er mange som syns det er vitkig - bevisst eller ubevisst - å vise frem at de har en iphone. Dette forsåvidt bare noe jeg har observert personlig.

-iphone eiere legger som regel mobilen synlig oftere enn andre mobilbrukere. Under møter eller andre sosiale samlinger.

-For at folk skal skjønne at de har iphone, så er det svært få som har endret standard ringe- og sms-lyd. (Dette fører ofte til stor og morsom forvirring når flere iphone eiere er samlet :p)

-Jeg har tilgode å møte en iphone bruker som har fjernet den automatiske "sent from my iphone" signaturen fra e-postene sine.

Så det er nok mange som drar den frem på flyturen for å brife med utstyret. Om det så skulle være for å lese nyheter, spille angry birds eller laste ned nye lyder til prompepianoet.

Syns forøvrig at det blir litt rart å ta utgangspunkt i statistikken du linker til for å så trekke konklusjonen om at ios er mer brukervennlig. Man kunne like så godt konkludert med at iphone brukere ikke har venner, og derfor bruker mobilen mer aktivt enn andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

mmh, prisforsjell mellom telenor og andre operatører skal jeg ikke snakke så høyt om da jeg faktisk ikke har studert ned på kronen hva den ligger på his de forskjellige. Men telefon fra telenor koster stort sett det samme som hos apple med abonnement. OBS - Her regner jeg kjøpesum + forhøyningen i faste avgifter. Feks 1390,- for telefon med komplett XL. Forhøyning i faste avgifter er kr 300 i mnd 12*300+1390= 4999,-.

Eller komplett M om du vil. 1999,- for telefon. 200kr i forhøyning. Altså 200*12 mnd +1999 = 4399,-

Hvilket abonnement du har eller velger må du da velge etter din bruk. Regnestykket er ikke mange kronene i forsjell på selve telefonen. Resten av faste avgifter er noe du ville hatt på dette abonnementet uansett. Men kjøper du med XL pga du vil betale minst mulig for telefon der og da, og ikke tenker på at du overhode ikke trenger så stor abonnement, ja da må du nesten stå for dumskapen selv mener no jeg :)

Når jeg snakker HW tenkte jeg spesielt mot HTC Desire kontra Iphone(fjorårets, ikke S utgaven.). Samme sak, men små detaljer som skiller. Faktisk samme produsent på flere komponenter i apparatene om ikke jeg husker helt feil. Og på pris var skilnaden på et punkt mer eller mindre nøyaktig 50%. For de aller fleste var forskjell på telefonene noe de ikke hadde klart å sette fingern på. Skjermen i hovedsak.(men jeg tviler på at det er mange som benytter feks film på mobilen. Noen gjør det, men det er mindretallet) Men som sagt, jeg sier ikke Iphone er dårlig, men jeg mener at det er tilsvarende eller bedre alternativ til den prisen. Feks samsung G II.

Jeg er ikke OS kravstor, men jeg mener apple koster for mye og legger for store begrensinger på det som i bunn å grunn mitt. MEN de er gode forde, for all del.

MEN tilslutt kommer alt på deg og meg og vår individuelle smak.

Angåående Win sin satsing så syns jeg også at dette er KNALL og regner med at neste nettbrett er med windows sitt OS. Store forventninger her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...