Gå til innhold

Brukervennlighet for mannen i gata. Er iOS enklest?

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Kranglene går døgnet rundt på forumet om hva som er mest brukervennlig. De fleste er enige i at iPhone(iOS) var den mest brukervennlige når det kom, men at android nå har tatt igjen forspranget.

Men vi som er innom dette forumet er kanskje ikke representativt for folk flest. Så tenkte vi skulle se om det finnes data på dette ute i verden.

80% of mobile devices using inflight WiFi services run Apple’s iOS, only 12% use Android

Hvordan har dette seg når android har ca 54% markedsandel i usa og ios har ca 27%. (per mars 2011.)

Er det rett å slett fordi brukerene av ios føler seg mer fortrolig med os'et, og at de klarer å gå inn å starte wifi, koble seg opp og begynne å surfe.

● iOS has a commanding market share of mobile devices actively using Wi-Fi in those same venues, representing more than 83% of mobile total. Android more than tripled its market share from 2010, but is still a distant fourth place to iPhone, iPad and iPod Touch devices.

Akkurat det samme ser man på flyplasser og wifi hotspots verden over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kanskje at snittbrukeren som har iphone er "smartere" (i essensen mer smartphonebrukende) enn snittbrukeren med android.

Android leveres jo f.eks på Sony Ericssons ungdomstelefoner, og er blandt annet siktet på en gruppe som antageligvis aldri kommer til å starte wifi.

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med bruk av wifi på flyplasser og liknande trur eg også har noke med pris å gjere.

Ofte er det svindyrt å kobble seg på nett på flyplasser, og eg antar at Apple brukere både er meir pengesterke og villige til å betale småbeløp for forskjellige tjenester enn Android brukere som er vandt til å få alt "gratis".

Lenke til kommentar

Er jo fristende å tro det, men er det ikke mer sannsynlig at iOS er mer brukervennlig for folk fleste, enn at android brukere er "dummere" enn iOS brukere.

På min android kommer det en popup når det er et usikret nett i nærheten og så spør den om jeg skal koble på.

Så nei, det ser jeg på som sterkt usannsynlig.

Lenke til kommentar

The Avatar: Synes det begynner å bli flere og flere gratisnett rundt omkring. Men hvordan dette er verden over vet jeg ikke.

Sjekket prisene på american airlines nå, og det ligger fra 2 doller og oppover, samt med månedsabb.

Så hva kan være grunnen til at forskjellen er så stor. Er rett å slett iOS brukere mer på nett, har bedre råd osv?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har lest flere vurderinger av Windows Phone 7.5 (aka Mango), og den ser ut til å være et godt alternativ til iOS når det gjelder brukervennlighet og sikkerhet. Jeg velger selv å vente med å kjøpe ny telefon til jeg har fått testet den. Lånte en med 7.0 i vår, likte den godt (brukeropplevelsen), men den hadde ikke norsk versjon av OS (ikke viktig) og manglet norsk ordbok i SMS/e-post (viktig).

Lenke til kommentar

Harvard Universitetet har gjennomført ett studie rundt brukervennligheten til iOS, Android, Windows Phone 7 og blackberry. Rekkefølgen ble iOS, WP7, Android og lengst bak Blackberry. Så synes egentlig det meste peker mot at iOS fremdeles er kongen når det kommer til brukervennlighet.

Kilde

Lenke til kommentar

Mulig det? Har vi noen kilder på hvordan iOS salget er blant forskjellige aldersgrupper og typer mennesker.

Har ikke noe vitenskapelig undersøkelse og vise til, men reiser en god del i jobbsamenheng og kan i den sammenheng vise til egene opserversjoner :) det er tydlig at det er veldig mange dresskledde menn som fortsatt sverger til iphone/ipad... grunnen til det er nok mange, men en av de kan vel være at det er ikke før nå i det siste året at android har fått innpass som et alternativ som jobbmobil i store bedrifter. Kan ta min egen arbeidsplass som eksempel, for ca et år siden kunne vi velge desire som alternativ til iphone, før det var det kun iphone eller en eller annen nokia. Nå har vi sgs2, siden den ble et alternativ er det ca 50/50 som velger sgs2 vs iphone 4.

Lenke til kommentar

iOS har altid vært det mest brukervennlige i mine øyne, alt fra små barn til gamle mennesker klarer bruke det. Det er ikke mulig og ikke klare og bruke iOS. Er ofte kun en måte og gjøre ting på, og er sikkert det operativsystemet som gir brukerne færrest valgmuligheter, både på godt og vondt.

Men når det gjelder det og koble til wifi fungerer vel iOS og Android rimlig likt..

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan det ha en sammenheng med at blant foretningsfolk er nok andelen ios vs android fortsatt størst for ios?

Tror ikke det. I min bedrift har vi over 3000 mobilbrukere, og andelen iOS er ikke så høy, kanskje 10-15 %. Under 10 % har Symbian, og resten er ca 50/50 fordelt mellom Windows og Android.

Lenke til kommentar

Dette med bruk av wifi på flyplasser og liknande trur eg også har noke med pris å gjere.

Ofte er det svindyrt å kobble seg på nett på flyplasser, og eg antar at Apple brukere både er meir pengesterke og villige til å betale småbeløp for forskjellige tjenester enn Android brukere som er vandt til å få alt "gratis".

Den ene linken min var tok jo også med data fra wifi hotspots fra verden over. Men det kan hende du er inne på noe. Mye av Android telefonene er jo billigvarianter og de har kanskje ikke lys å betale for wifi oppkobling.

Lenke til kommentar

Leste om alpha vlc test versjonen som blir laget i 2 forskjellige versjoner, for 2 typer cpu. Er det virkelig nødvendig GDI Raptor? Spør deg siden du virker å være inne på dette.

Spørs hva du koder i. Hvis applikasjonen din er en lavnivå applikasjon med som bruker C++ og så må den kompileres mot en spesifikk arkitektur.

95% av alle apps på Android bruker uansett Java, og det blir kompilert med Google sin JIT compiler (Dalvik), da er ikke dette noe problem. Det som derimot er et problem er at veldig mange API'er har utviklet seg ganske mye i de siste versjonene av Android, så for eksempel en ting som er veldig enkel i Android 2.3 som f. eks å bruke frontkamera, krever massevis av "work-arounds" i Android 2.2, og det er til og med vendor-spesifikke API'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...