Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til diverse feil på bilen. Audi A4 1.6 1998

Seater

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har noen diverse småfeil med bilen jeg kunne trengt litt veiledning til.

Har relativt lav kompetanse innen bil, men begynner og komme meg.

Bilen er en Audi A4 1.6 1998 mod.

Første feil:

Når jeg svinger hardt (alt fra 40graders sving og oppover) kommer det noen rare "knekkelyder" fra under bilen. En kompis sier det er samme lyd som når drevet på en moped trengs og byttes (noe jeg ikke kan bekrefte dog.) Lyden gjenntas mange ganger helt til bilen kjører noenlunde beint frem. Note : Lyden forsvinner når clutchen er inne. "knekkelydene" er med 2-3 "knekk" i sekundet, og det er veldig høylytt (folk utenfor bilen hører det godt)

Noen formening om hva det kan være, og hvordan det kan fikses?

Den andre feilen:

Får ikke de elektriske vinduene fremme til og fungere, har sjekket alle sikringene og det er ingen som er ødelagt. Noen som har en grei måte og få dette til og fungere på? Og isåfall rundt hvor mye vil det koste, og er det noe vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første feil høres ut som gåen drivknute.

Andre feil kan være defekt motor i begge heisene (prøvd å måle om de får strøm?), men det høres ut som det kan ha noe med komfortmodulen å gjøre. Samme generasjon Passat har i hvertfall en komfortmodul som er utsatt for oversvømmelse når dreneringen til varmeapparatet går tett. Da kan litt av hvert skje med både vindusheis og sentrallås.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok det samme da, siden sentrallåsen heller ikke fungere, hva må gjøres for og fikse dette? og er det dyrt/noe som kan gjøres selv?

Og hva med gåen drivknute? er det noe som går ann og bytte selv, og er det dyrt? :)

Takk for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Stå iro med bilen og sving helt til høyre så helt til venstre mens en kamerat lytter i motorrommet. Kommer bankelyden fra dempertårnene eller fra hjulene?

Om det kommer fra dempertårnene er det svinglager på toppen av demperene. Er det svinglager trenger du å demontere demperene fullstendig i de fleste tilfeller. Du trenger fjærklemmer og skrallesett. Siden det er audi trenger du nok også å holde mutteren i topp med en leddet fastnøkkel mens du har mulighet for å holde umbrako på akslingen til demperen.

Om det kommer fra hjulene er det nok drivledd. Drivledd bør byttes av et mekanisk verksted med mindre du er (skala 1-5) en nivå 3 mekaniker.

(dette med tanke på løsing av drivleddmutter(250+ newton), splitting av diverse ledd for å få lås nav nok til å få ut akslingen samt det å splitte og få akslingen rett sammen).

Er drivleddet gåen har det mest sannsynlig sammenheng med ødelagt mansjett. Se under bilen på gummimansjetten rundt akslingen og se om den har hull i seg. Jeg vil påstå at den har kjørt seg tørr for grease.

Endret av gnugfur
Lenke til kommentar

Du sliter med standard audi problemer og det er dårlig ytre drivknutemansjetter og når du får kjørt lenge med defekt mansjett så ryker leddet fordi det kommer grus og sand inni der. Du må ha ny ytre drivknute. http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=1561173&CarReference_ID=7547&CategoryType_ID=1 Det er ikke noe du bør begynne med selv om du aldri har skrudd noe særlig bil. For å skifte det så blir det vel rundt 2500-3500 på verksted inkl delen. Det er garantert enten vidusheimotoren eller mekanismen som har tatt kvelden. Jeg vil tippe på motor. Hører du noen lyd når du prøver og åpne vinduet? Gjelder dette begge sider foran? Fungerer i såfall vinduet på passasjersiden med bryteren som er på den døra? Kan også være defekt bryter på førersiden. Ny vindusheismotor er ikke billig. rundt 2500 pr side på møller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sliter med standard audi problemer og det er dårlig ytre drivknutemansjetter og når du får kjørt lenge med defekt mansjett så ryker leddet fordi det kommer grus og sand inni der. Du må ha ny ytre drivknute. http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=1561173&CarReference_ID=7547&CategoryType_ID=1 Det er ikke noe du bør begynne med selv om du aldri har skrudd noe særlig bil. For å skifte det så blir det vel rundt 2500-3500 på verksted inkl delen. Det er garantert enten vidusheimotoren eller mekanismen som har tatt kvelden. Jeg vil tippe på motor. Hører du noen lyd når du prøver og åpne vinduet? Gjelder dette begge sider foran? Fungerer i såfall vinduet på passasjersiden med bryteren som er på den døra? Kan også være defekt bryter på førersiden. Ny vindusheismotor er ikke billig. rundt 2500 pr side på møller.

Nei, det kommer ikke noen lyd når jeg trykker på knappen, annet enn selve klikket fra bryteren. Er også defekt på både førerside og passasjerside. Er vinduene noe problem og fikse selv?

Lenke til kommentar

Stå iro med bilen og sving helt til høyre så helt til venstre mens en kamerat lytter i motorrommet. Kommer bankelyden fra dempertårnene eller fra hjulene?

Sorry for at jeg var utydelig, men lyden kommer ikke med mindre bilen er i bevegelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...