Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp med bilvalg!

ribz

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg fyller snart 18 og skal kjøpe meg bil. har sett på alt mellom himmel og jord, men sikter mest på Audi A4, Mazda RX-8 og Ford focus

Vet en del om A4 og Focus men stusser litt på motoren på RX-8 og om hvor lenge det holder, og om det er mye reprasjoner osv.

Lurer da på om dere har noen tips om første bil kjøp? btw, skal bruke rundt 150.000 til 180.00 kr, og med en væss motor!

Kom også gjerne med andre innspill av biler dere trur kan være fine til den prisklassen, og som har litt motor!

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Motor koster, og bruktbilprisen på biler med stor motor er høyere enn de med mindre.

Ville droppet "væss" motor, til fordel for en nyere bil med lavere km og i bedre stand. Men ikke diesel...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en ford focus 2004 i den prisklassen for endel år siden. Har den fortsatt og er stor fornøyd. Har hatt litt problem med rust i hjulbuene langs dørkantente og i bagasjeluka, men det ble lett fikset.

Er fortsatt fornøyd med bilen og skal lett kjøpe en ny focus når min bryter sammen =)

Takk for svar!

ja, vurderer virkelig focus, står ganske høyt på lista og er deilige å kjøre. har kjør den en del, siden jeg har øvelseskjørt med foreldra mine sin bil og dem har focus!

Hva med Mercedes SLK? Fin, sporty ungdommsbil :)

Er egentlig ikke noe fan av mercedes, men likevell takk for svar :)

Motor koster, og bruktbilprisen på biler med stor motor er høyere enn de med mindre.

Ville droppet "væss" motor, til fordel for en nyere bil med lavere km og i bedre stand. Men ikke diesel...

jeg vet jeg vet.. men har lyst på noe som går greit iaf da! som ligger på kanskje rundt 120 hk.

men hvorfor ikke diesel? har titta på A4 i diesel, syns da det virker greit. hørt mye possitivt, men også en del negativt om diesel biler ;)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å kjøpe noe billig brukt når du er 18, av en rekke grunner:

1. På statistisk grunnlag er det en stor sjanse for at du bulker den, noe som gjør langt mindre vondt på en billig bil.

2. Du rekker å kjenne på bilen litt, og lære deg hva du faktisk er ute etter i en bil.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å kjøpe noe billig brukt når du er 18, av en rekke grunner:

1. På statistisk grunnlag er det en stor sjanse for at du bulker den, noe som gjør langt mindre vondt på en billig bil.

2. Du rekker å kjenne på bilen litt, og lære deg hva du faktisk er ute etter i en bil.

sorry m8, men må nok skuffe deg med at jeg har bestemt meg for å kjøpe så dyr bil, men takk for forslag uansett :)

btw, har kjørt bil i over et år nå, så vet hva jeg skal se etter og hva jeg liker.

Lenke til kommentar

Du mangler fortsatt erfaring og kunnskap - men om du har råd til å betjene en helkasko-forsikring så er det vel greit.

Til den prisen hadde jeg utvilsomt gått for en audi a4, og om det er mulig - en med tdi motor. 2.5tdi motoren har en digg lyd, og et bunndrag som fint overgår bensinmotorene med samme hestekrefter. Den bruker ikke så veldig mye drivstoff heller, i hvert fall ikke sammenlignet med 1.8t som er "hovedkonkurenten".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ville heller valgt en A4 130hk 1.9TDI istedenfor en 2.5TDI på 150hk. Hørt at det er mye tull, og dyre deler på 2.5litern. Og chipper du opp en 130hk så går bilen bra. Havner vel på rundt 180hk. :thumbup:

Har selv en 1.9TDI 115hk A4, chippet til 150 +/-. Greit bunndrag, drar godt.

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Det kan bli dyrt på 2.5tdi, men om man behandler den pent med service og slikt bør det ikke være noe problem før den virkelig har gått langt.

Den er mye mer raffinert enn 1.9tdi motoren.

1.9tdi derimot veier mindre, som merkes om man kjører mye på småveier.

EDIT: Jeg hadde uansett ikke kjøpt en A4 med bensin i denne prisklassen, ikke så lenge jeg hadde fått tak i en diesel. De drar såpass mye mindre, spesielt i motorveihastighet.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Ville heller valgt en A4 130hk 1.9TDI istedenfor en 2.5TDI på 150hk. Hørt at det er mye tull, og dyre deler på 2.5litern. Og chipper du opp en 130hk så går bilen bra. Havner vel på rundt 180hk. :thumbup:

Har selv en 1.9TDI 115hk A4, chippet til 150 +/-. Greit bunndrag, drar godt.

har sett en del på 2.0 liter TDI! den drar bra og er helt passe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...