Remlow Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Lurte på om noen hadde noen gode filmer eller linker til sider som lærer deg om det grunnlegende styrestrømskjema og hovedstrømskjema(flerlinjeskjema). Går på VG1 Elektro, og synes mye av det som står i boken blir vanskelig og forstå. Enklere og forstå hvis man ser det på film, eller kan lese om det på et annet sted, så kan jeg slå sammen bokinfoen og det som finnes på internett. Blir litt enklere og forstå da ettersom det er skrevet på forskjellige måter, men det blir det samme. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Lurte på om noen hadde noen gode filmer eller linker til sider som lærer deg om det grunnlegende styrestrømskjema og hovedstrømskjema(flerlinjeskjema). Går på VG1 Elektro, og synes mye av det som står i boken blir vanskelig og forstå. Enklere og forstå hvis man ser det på film, eller kan lese om det på et annet sted, så kan jeg slå sammen bokinfoen og det som finnes på internett. Blir litt enklere og forstå da ettersom det er skrevet på forskjellige måter, men det blir det samme. Vet ikke om noe videoer, du har vel sjekket youtube antar jeg. Hvis det er spesifikke ting du lurer på kan du jo spørre om det også. Sikkert flere her som kan svare Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Er som sagt helt i startfasen av dette, og trenger derfor dette inn med teskje. Her er noen "enkle" enlinje strømskjemaer jeg skal gjøre om til et koblingskjemaer.Er koblingsskjema det samme som et styrestrømskjema? OPPGAVE Hadde satt veldig pris på om noen hadde giddet å lage hvordan noe av dette tegnes (koblingskjema) og hvorfor det skal kobles slik. Når det gjelder dobbel eller enda flere hulls stikkontakt, trenger jeg og koble inn ledning på begge sider av den eller vil det være strøm i alle bortover selvom jeg bare kobler til den ene siden SLIK Jording, hvordan fungerer dette? Vet at det brukes for sikkerhet(unngå og få støt), men fint om noen kunne forklare litt om hvordan det fungerer. Hva er forskjellen på en 1pols og 2pols bryter? 2 polsbryter, bryter kretsen 2 steder, mens 1pols bryter ett sted, men det vil vel bli samme utfallet ettersom kretsen blir brutt? På en 1pols,er den ene ledningen i kontakt hele tiden? Når man trykker på bryteren vil den gå ned,og presse den andre kabelen sammen med den andre? Når man trykker den ned, vil jo den andre siden av bryteren gå opp, vil ikke dette skape et krets brudd på punktet den går opp? Litt rotet skrevet, men håper dere forstår. EDIT: Fikset bildestørrelse Endret 24. september 2011 av Remlow Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Foreløpig: Automatsikringen Kontaktoren Holdekretsen (Styrestrøm pluss hovedstrømskrets) Edit: Linkene over er egentlig til "feil fag" (Automatiserte systmer) Elenergi, installasjon: Her Endret 24. september 2011 av arne22 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Er som sagt helt i startfasen av dette, og trenger derfor dette inn med teskje. Her er noen "enkle" enlinje strømskjemaer jeg skal gjøre om til et koblingskjemaer.Er koblingsskjema det samme som et styrestrømskjema? OPPGAVE Hadde satt veldig pris på om noen hadde giddet å lage hvordan noe av dette tegnes (koblingskjema) og hvorfor det skal kobles slik. Når det gjelder dobbel eller enda flere hulls stikkontakt, trenger jeg og koble inn ledning på begge sider av den eller vil det være strøm i alle bortover selvom jeg bare kobler til den ene siden SLIK Jording, hvordan fungerer dette? Vet at det brukes for sikkerhet(unngå og få støt), men fint om noen kunne forklare litt om hvordan det fungerer. Hva er forskjellen på en 1pols og 2pols bryter? 2 polsbryter, bryter kretsen 2 steder, mens 1pols bryter ett sted, men det vil vel bli samme utfallet ettersom kretsen blir brutt? På en 1pols,er den ene ledningen i kontakt hele tiden? Når man trykker på bryteren vil den gå ned,og presse den andre kabelen sammen med den andre? Når man trykker den ned, vil jo den andre siden av bryteren gå opp, vil ikke dette skape et krets brudd på punktet den går opp? Litt rotet skrevet, men håper dere forstår. EDIT: Fikset bildestørrelse Jording: Jording er enkelt.... skal prøve å forklare. En tommelfingerregel er at strøm tar enkleste vei. La oss ta en lampe med metalldeksel som eksempel. La oss si at en ledning løsner innvendig på lampen og kommer borti metallet, strømmen har da ingen vei å gå. I det øyeblikket du tar på lampen får strømmen en vei å gå, nemlig gjennom kroppen din, det skjønner du ikke er bra. Hvis metalldekselet på lampen er jordet er den en ledning også koblet til dekselet, nemlig jordledningen. Hvis en strømførende ledning kommer borti metalldekselet vil strømmen gå tilbake til jord uavhengig om du tar borti den eller ikke da jord er LETTESTE vei. Du slipper altså strøm gjennom kroppen. 1pols og 2pols bryter Du har rett i konklusjonen din, kretsen bryte uansett. Dette har med sikkerhet å gjøre ikke teknisk funksjonalitet. La oss si du har en bryter på gangen som styrer lyset på badet. Ved 1 polt bryting vil man ALLTID ha en ledning frem til lampen som har støm i seg. Dette kan være farlig, selv om lampen ikke virker med kun en ledning er det potensiale i den andre ledningen til å føre til skade. Derfor er ofte brytere til bak utenfor døren. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Dette ble litt dårlig siden det er en rask kladd. Husk der jeg har tegnet med rødt er kretsen for lampen. Skjønner ikke helt stikkkontaktsymbolet da det er over 10 år siden jeg har holdt på med dette. Huskeregler uten hensyn til farge på lederne er slik: - Stikkontakter SKAL ha direkte strøm og ikke via bryter eller gjennom andre komponenter som kan bryte strømmen - Følger man strømmen fra ene fasen gjennom bryter og lampe skal man komme ut den andre, altså det skal være en krets. Det er det jeg prøver å vise med den røde streken Endret 24. september 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) -> Remlow ... Lurte på om noen hadde noen gode filmer eller linker til sider som lærer deg om det grunnlegende styrestrømskjema og hovedstrømskjema(flerlinjeskjema)... Du blander vel også fagene litt. Den første postingen med spørsmål om styrestrøms og hovedsstrømsskjema handler vel stort sett om faget automatiserte systemer (Og motorstyringer.) Hovedstraøm og styrestrøm har med automatiserte systemer å gjøre. Enlinjeskjema og flerlinjeskjema har med faget elenergisystemer å gjøre. Ellers såholder det vel med å koble til en stikkontakt "ett sted" for hver av faselederne og for jordlederen. (Ref spørsmål om det.) Hele posting no 2 med tilhørende bilder har med faget elenergisystemer og "enlinjeskjema" og "flerlinjeskjema" å gjøre. Edit: Så ikke den siste postingen over. Jo helt rett her har man med elenergisystemer og flerlinjeskjemaer å gjøre. Er ellers enig i teksten i postingen rett over. Endret 24. september 2011 av arne22 Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Takker, @nasciboy, angående oppgave D som er tegnet har jeg et spørsmål. Angående eksempelet ditt om jording, vil man ikke få strøm i det hele tatt gjennom seg når man tar på lampen og den er jordet(siden strømmen kun går enkleste vei?), eller vil det bli redusert strøm du får gjennom deg ettersom det meste går gjennom jordingen(resistansen i meg er mye høyere en i jordingen så jordingen vil få mesteparten av strømmen?) Får man like mange volt, men mindre ampere fordi det blir en slags parallelkobling når du tar på den, eller er det risikofritt å ta på den? Her er noen spørsmål som sikkert kan virke idiotiske for dere, men er usikker, så fint å få klarhet i det. Spørsmål 1 Spørsmål 2 Spørsmål 3 Angående en megger, har lest at den brukes til og måle isolasjonsresistansen mellom ledningene. Den ene delen skal på jord og den andre skal på isolasjonen på en av ledningene? Den måler altså hvor mange ohm det er i ledningen(isolasjonen/plastikken rundt lederen)? Den sender ut en spenning på 500V, vil det si jeg får 500V i meg hvis jeg tar på tuppene av måleinstrumentet på meggeren? Endret 25. september 2011 av Remlow Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Spørsmål 1 Nei, den trenger ikke gå via koblingsboks men slik som det fungerer i praksis er det letteste måte. I åpent anlegg bruker man PR kabel som har mist 2 ledere, vanskelig da å ta ene lederen å kutte mens den andre lederen skal avisoleres å gå utenfor. I skjult anlegg er det mer mulig da det kun er enkeltledere men går en ledning direkte uten å kobles blir det vanskeligere å gjøre forandring på. For å gjøre det kreves det også at ikke en 3. leder må kobles til for da må den uansett innom en koblingsboks. Spørsmål 2 Nei, lampen får ikke strøm. Strøm drives av en spenning og spenning er ladning (i volt) på ett punkt i forhold til ette annet, altså i forhold til 2 punkt. Når det går en strøm mellom de 2 punktene blir den ladningen mindre hvis det ikke er noe som skaper mer ladning. Derfor vil for eksempel ett batteri bli utladet over tid. I en stikkotakt derimot ligger det generatorer bak som gjenskaper ladningen slik at du får "uendelig" med strøm fra kontakten din. Strøm kan altså ikke samles opp i lampen men må gå fra ett punkt gjennom lampen og til det andre punkten spenningen måles fra. Spørsmål 3 Om man tegner komponentene loddrett eller vannrett har ingenting å si bortsett fra det praktiske i forhold til veggene på tegningen. Ser ikke noen forskjell på de kontaktene bortsett fra at den ene er beregnet på skjulanlegg (monteres på boks som er inni veggen) og at den andre er for åpent anlegg (skrus direkte på vegg). Håper det hjalp, forstod du det ikke er det bare å si i fra så kan jeg/vi prøve å forklare det annerledes. Endret 25. september 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 Ser ikke noen forskjell på de kontaktene bortsett fra at den ene er beregnet på skjulanlegg (monteres på boks som er inni veggen) og at den andre er for åpent anlegg (skrus direkte på vegg). Det jeg mente var at på enlinjeskjemaet så står stikkontaktsymbolet forskjellige veier iblant. Tenkte dette ville ha med om stikkontakten skulle monteres loddrett eller vannrett. Hadde vært fint om jeg kunne fått svar på "angående oppgave D som er tegnet har jeg et SPØRSMÅL LINK" og om jordingen og megger Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Ser ikke noen forskjell på de kontaktene bortsett fra at den ene er beregnet på skjulanlegg (monteres på boks som er inni veggen) og at den andre er for åpent anlegg (skrus direkte på vegg). Det jeg mente var at på enlinjeskjemaet så står stikkontaktsymbolet forskjellige veier iblant. Tenkte dette ville ha med om stikkontakten skulle monteres loddrett eller vannrett. Hadde vært fint om jeg kunne fått svar på "angående oppgave D som er tegnet har jeg et SPØRSMÅL LINK" og om jordingen og megger Alle ledningene som er koblet til punktet får spenning ja men blir ikke strømførende før det kobles ett elektrisk apparat til. Koblingsskemaet ditt er feil fordi du kobler begge sider av lampen til samme punkt. Husk det skal gå i en krets, ikke ende opp i samme punkt. Følg ledningene på skjemaet ditt så ser du det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå