styrb Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har en venninne med et kredittlånproblem. Han hun var samboer med for snart to år siden kjøpte tv, og div. annet utstyr som ble betalt med hennes kredittkort, da han var "merket" og ikke fikk lån selv. Gjelden er ikke stor, vel 30 000, men den øker hver måned da hun har lite utbetalt hver måned. Hun er svært syk, og har ikke kunnet jobbe det siste 1 1/2 året og denne voksende gjelden tynger henne veldig. Jeg har lyst til å hjelpe, finnes noen gode råd om hvordan hun kan få hjelp, enten for å stoppe lånet å vokse eller å kreve de tilbake fra eks samboer? Hun har for lengst gitt opp å selv kontakte eks samboer og heller ingen i familie hun kan låne fra. Jeg er ganske sikker på at det ikke har eksistert noe gjeldsbrev de to i mellom. Hun har tidligere hatt en god personal økonomi, men har nå selv kommet opp i et klassisk "Luksusfella" problem, hvor hun har sluttet å åpne regninger og har selv blitt "merket" som dårlig betaler og får ikke lån i bank. Alt dette pga. et i manges øyne lite kredittkort lån. På forhånd takk for alle gode råd! Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har en venninne med et kredittlånproblem. Han hun var samboer med for snart to år siden kjøpte tv, og div. annet utstyr som ble betalt med hennes kredittkort, da han var "merket" og ikke fikk lån selv. Gjelden er ikke stor, vel 30 000, men den øker hver måned da hun har lite utbetalt hver måned. Hun er svært syk, og har ikke kunnet jobbe det siste 1 1/2 året og denne voksende gjelden tynger henne veldig. Jeg har lyst til å hjelpe, finnes noen gode råd om hvordan hun kan få hjelp, enten for å stoppe lånet å vokse eller å kreve de tilbake fra eks samboer? Hun har for lengst gitt opp å selv kontakte eks samboer og heller ingen i familie hun kan låne fra. Jeg er ganske sikker på at det ikke har eksistert noe gjeldsbrev de to i mellom. Hun har tidligere hatt en god personal økonomi, men har nå selv kommet opp i et klassisk "Luksusfella" problem, hvor hun har sluttet å åpne regninger og har selv blitt "merket" som dårlig betaler og får ikke lån i bank. Alt dette pga. et i manges øyne lite kredittkort lån. På forhånd takk for alle gode råd! Først, ta kontakt med kreditor, forklar situasjonen og be om at gjelden fryses. Jeg tror ikke hun på noen måte klarer å overføre kravene til eksen, så her har hun nok en dårlig sak. Spør om en betalingsplan med kreditor, slik at hun kan få kontroll på saken, og begynne å betale på det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hvem tok de faktiske gjenstandene når forholdet ble avsluttet? Hva har skjedd med disse i etterkant? Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Siden dere tydeligvis er gode venner, kunne ikke du hjulpet henne litt med å betale? Så kan hun heller skylde deg penger, uten at det hoper seg opp og blir mer og mer i skylde? Lenke til kommentar
styrb Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Hvem tok de faktiske gjenstandene når forholdet ble avsluttet? Hva har skjedd med disse i etterkant? Det er utstyr som han kjøpte og tok med seg. Lenke til kommentar
styrb Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Siden dere tydeligvis er gode venner, kunne ikke du hjulpet henne litt med å betale? Så kan hun heller skylde deg penger, uten at det hoper seg opp og blir mer og mer i skylde? Jeg har alt tilbudt henne det, så det er mulig det er sånn det blir. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Okei! Pent gjort :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hvem tok de faktiske gjenstandene når forholdet ble avsluttet? Hva har skjedd med disse i etterkant? Det er utstyr som han kjøpte og tok med seg. Teknisk sett, hvis hun har betalt for det er hun eier av det. Var det noensinne meningen at han skulle få dette i gave av henne? Hvis ikke bør hun kreve ham for pengene, med hjemmel i ulovfestede berikelsesregler - han har beriket seg på hennes bekostning. Hvor mye kravet blir på må etter min mening da bero på hvor mye nytte hun har fått ut av gjenstanden (hvor lang tid det gikk mellom kjøp og brudd, f.eks.). (Og dette er årsaken til at man bør gjøre opp samboerskap skikkelig, og ikke bare "la ting gå"...) 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå