Gå til innhold

Valgt feil linje, trives ikke. Hvilke fag bør jeg velge videre for å bli ingeniør?

Rambo14

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går nå på teknikk og industriell produksjon vg1, men liker det ikke. Jeg har ikke tenkt å bli noe innen den retninga, og liker ikke fagene. Jeg liker ikke skolen,plassen eller folka heller. Jeg trives ikke i det hele tatt der! Har da tenkt å ta omvalg til studiespesialisering vg1 neste år. Har lyst til å bli ingenør!

Men er studiespesialisering vanskelig å få gode karakterer på? Har hørt at du trenger veldig gode karakterer for å bli ingenør. Jeg er nokså god på skolen, men er bare norsk jeg sliter litt med. Og hvis jeg fullfører linja jeg går på nå, kan jeg da slippe fag som matte, norsk og naturfag f.eks neste år på studiespesialisering vg1? Hvis jeg må gjøre alt om igjen så er det jo ikke mye vits å gå på skolen ut året.. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke spesielt vanskelig å få gode karakterer på studiespes. Er selv 16 år, og har som deg nettopp begynt på linja mi. Har hittil fått en sekser og sterk femmer i naturfag, "fire-til-fem" i engelsk og en firer i norsk (denne burde jeg klart minst en femmer på, litt skuffet). Har ikke jobbet ræva av meg for dette (kanskje derfor jeg ikke fikk min minst forventede femmer?) ;) Men selvfølgelig mulig det blir hardere ettersom tiden går. Uansett, hittil har det ikke vært blodslit for gode/ålreite karakterer.

Lenke til kommentar

Heisann

Litt usikker på hvordan det er nå, men jeg vil tro studiespesialisering krever litt over gjennomsnittlige karakterer for å komme inn. Antar at snittet bør ligge et sted mellom 3 og 4. Let litt rundt, så tror jeg du skal kunne finne oversikt over hvilket snitt som var nødvendig for ulike linjer på ulike skoler.

For å få gode karakterer på studiespesialiserende, må du jobbe en del. Spesielt vil det være en del jobb i matte, fysikk og evt. kjemi. Men om dette er fag som går greit for deg, er det nok ikke noe problem. Å komme inn på en ingeniør-linje er noe av det letteste i verden. Ingeniørlinja i Kongsberg tar f.eks. inn alle, uansett karakter, så lenge du har generell studiekompetanse. NTNU har et krav om at du skal ha minimum 4 i karakter i matte (snitt av eksamenskarakter og avgangskarakter).

Med det sagt, er det litt mer krevende å komme seg UT av høyskolen/universitetet. Tror vi har hatt et frafall på 60-70% siden første året på høyskolen. Mange har problemer med matten og fysikken som vi blir servert med første semester.

Svak i norsk? Velkommen i varmen blant ingeniørene :) Skal ikke dra alle under en kam, men det er en del ingeniører som ikke akkurat er de skarpeste i norsk.

Jeg vil anbefale deg å kontakte studieveileder på skolen for å forsikre deg om hvorvidt fagene du har er "bra nok" for ingeniørskoler. Hvis det er det, kan du søke fritak om disse fagene neste år.

Lenke til kommentar

Okei, takker for svar :). Er ikke helt sikker på hva jeg vil bli enda, men jeg synes ingenør høres gøy ut. Har også lyst til å studere noen år i USA. Å ta et år i norge på universitet, også noen år i USA. Har hørt om noen universiteter som tilbyr det, men er det sånn at man må ha veldig høye karakterer for å komme inn der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...