DeltronZero Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Sliter med en oppgave her som i utgangspunktet ikke skulle være så vanskelig.. Oppgaven handler om en bidragskalkyle. Har fått oppgitt alle kostnadene og tilleggssatser, og et krav på dekningsgrad på 40%. Oppgaven handler om å finne prisen på ordren. Problemer er at jeg ikke vet hva dekningsbidraget her er? Legger sammen alle kostnadene og så skal jeg legge til dekningsbidrag for å få pris? Men jeg vet jo ikke hva dekningsbidraget er, bare hva dekningsgraden skal være. Og dekningsgrad er jo dekningsbidrag delt på pris, som også er ukjent? Så vet ikke hvordan jeg skal komme fram til pris... jeg kan jo ikke komme fram til pris uten dekningsbidrag, som ikke er oppgitt? For å finne dekningsbidrag må jeg jo ha prisen...? Noen som har vært borti dette? Håper noen kan hjelpe! Endret 22. september 2011 av DeltronZero Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Håper noen kan hjelpe! Visst . Denne oppgåva finst ikkje eigentleg vanskeleg, det er snakk om å tenkja litt praktisk rekning. Salsprisen er 100 % av salsprisen, ikkje sant? Dekningsgraden er 40, altså skal dekningstilskotet vera (minimum) 40 % av salsprisen? Javel, då skulle enkel folkeskulehovudrekning verta at kostnadane kan vera (maksimum) 60 % av prisen. Du veit kostnadane i alt (K) ikkje sant, og du veit at desse skal vera 60 % av salsprisen S? Javel, K*100/60=S (eller alle tal over). Så er det berre å leggja på 25 % MVA, og du skulle ha brutto salspris. Lenke til kommentar
DeltronZero Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 Håper noen kan hjelpe! Visst . Denne oppgåva finst ikkje eigentleg vanskeleg, det er snakk om å tenkja litt praktisk rekning. Salsprisen er 100 % av salsprisen, ikkje sant? Dekningsgraden er 40, altså skal dekningstilskotet vera (minimum) 40 % av salsprisen? Javel, då skulle enkel folkeskulehovudrekning verta at kostnadane kan vera (maksimum) 60 % av prisen. Du veit kostnadane i alt (K) ikkje sant, og du veit at desse skal vera 60 % av salsprisen S? Javel, K*100/60=S (eller alle tal over). Så er det berre å leggja på 25 % MVA, og du skulle ha brutto salspris. Der var jeg sløv ble litt mye regning igår. Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå