Gå til innhold

Er harddisken min død?

hvkk

Anbefalte innlegg

Begynte idag feilsøking i den stasjonere arbeidsmaskinen min grunnet at den harddisken som min fra nyligt hadde sotte inni ikke ville vises i windows. Når eg ser etter så har han klart å sitte en ledning fra strømforsyningen inni hullet til "Factory Jumper Settings" hullet.

Eg misstenker at det er det som er problemet her. Er det noe å gjøre med det kan eg sitte "jump settingene" på nytt eller kan den bare kastes?

Er snakk om en ca 3år gammal S-ata disk.

Hvkk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm.. då prøver eg på nytt..

Noen har med et uhell koblet en strømkabel i kontakten som hører til Factory Jumper Setingene på s-ata harddisken min, i steden for vanlig s-atastrøm. Og no blir ikke harddisken oppfattet i windows, men eg kan høre en lyd fra disken når den starter opp.

-Er det mulig at eg kan stille tilbake til "factory jumper settingene" på noen måte?

-Eller er harddisken død? så den må byttes ut?

-Eller er det noe annet eg kan gjøre.

Håper det forklarte mer problemet.

Lenke til kommentar

Dette høres neste ut som alle de artige tingene folk fant på da PCI-Express GPU'er kom, og folk var kreative for å få de til å passe i AGP-porter :p

Forstår jeg det riktig; sata-strømkabelen er satt på jumperpinnene på hd'en, i stede for i strømkontakten på HD ? Du har nå satt denne kabelen tilbake hvor den skal stå, men du får ikke kontakt med HD'en ? Du har både strøm og datakabel tilkoblet i riktige punkter på både HD'en og HK/PSU ?

Lenke til kommentar

er ikke sata strømen som ble plasert feil, var ikke nok av de så min far improviserte og sat inn en kontakt som passet i jump setting plassen.

mener det er en Western Digital Blue et eller annet.. er ca 3år gammal..

har no skaffet ekstra sata strøm, og den funker ikke, lager bare en pipe lyd ikke akkurat en spinne lyd..

mulig å fikse dette eller er den død?

Hvkk

Lenke til kommentar

Vell er det en Seagate disk så er den garantert død ja.

Jumper settingsen på disse brukes OGSÅ til å behandle disken sin firmware.

Så da er den vell garantert død ja, og slike ting kan man ikke fikse selv direkte.

Men det jeg er mest spent på er HVILKEN kabel som ble brukt :p

Kan du ta ett nærbilde av denne så vi får se?

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Dæven,

den var ny! :p

Men viss den bare lager en pipelyd så tviler jeg sterkt på at den kan reddes,

det har sikkert forekommet div. kortsluttninger inne i harddisken pga. strømkabelen. :thumbdown:

Er den noe viktig på harddisken?

Viss ikke,

ville jeg bare fått far din til å kjøpe ny siden han ødelagte den der.

Dersom det er noe meget viktig inne på harddisken,

kan du sikkert sende den inn til noen som kan ta backup av filene som ligger på harddisken,

dette koster dog mer penger enn en ny harddisk koster,

pluss at du må uansett kjøpe ny harddisk til backupen.

Lenke til kommentar

Altså, folk som ikke har den minste peiling på bil setter ikke igang å overhale motor, men hvis det er et dataproblem nei se da kan vi vel prøve???

Det jeg ikke helt skjønner er at folk tror at data er så forbanna lettvint. Det er det mest kompliserte de noengang kommer til å komme borti, ergo får de holde labbene vekk og overlate det til noen som kan faget. My opinion selvsagt men det irriterer meg at det er så mange som gjør et lite problem 1000ganger værre fordi de skal fikse det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...