sokelosning Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har i over lengre tid vært i et forhold med en fra et annet land som ikke har schengen-visumet som må til for å komme til norge. For å gjøre dette kort, har vi komt frem til at den eneste løsningen nå, er at han prøver å få arbeids tilatelse, eller vi gifter oss. Seffølgelig vil vi ha muligheten til å bo sammen i Norge før sistnevnte. Og vi har tenkt/prøvd på ALT! Mitt spørsmål er, hvor kan vi prøve å finne en jobb til han? Han er utdannet eletrikker, snakker flytende fransk/engelsk/arabisk(klassisk og forstår alle andre arabiske språk) Og er hardt jobbende. Han kan jobbe 14 timer dagen som noen av hans arbeidsdager er. - Finnes det fabrikk jobber? slik som utlendinger jobber på, jobber som ikke nordmenn vil ha? Noen tips hvor å leite? Vi er litt desperate, han sier at han kunne jobbet gratis, så lenge han kunne ha vært i Norge med meg. Eller betalt alle utgifter med å ansette ham, hvor som helst. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 En mulighet, er å søke på et såkallt "Innreisevisum for faglært" da må kjæresten din ha mottatt et konkret jobbtilbud i 100% stilling relatert til hans fagutdannelse. Du finner nok mer konkret informasjon på UDI`s hjemmesider. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Han får helt sikkert jobb som vasker, prøv det. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 hvis han kan alle de norske kravene i NEK 420-maritim installasjon så er det en mulighet for jobb innenfor skipsnæringen. da tenker jeg på nybygg. han skal følge den norsk arbeidsmiljølov. jeg kan jobbe i flere dager i strekk. jeg trenger bare litt mat. ikke vanskelig å jobbe 14 dager. det er ingenting. men over 24 timer så starter man å bli forbannet på folk rundt seg hvis de prøver seg på noe. stopper man litt og tenker seg om så er det stor fare at man sovner alt etter som hva stoffer du har i kroppen. Westcon i Ølen holder på med skips reparasjon og rigg oppdrag. riggen Scarabeo 8 ligger den ennå. lett å få jobbe der. ikke se på nrk brennpunkt sin dokumentar om westcon. selv sier de at de har "god" hms, men utenlanske arbeidere er elendige til å tenke hms. de har og en høgere terskel til å si ifra og klage på ting. de setter seg i posisjonen som perfekte slaver hvis man tenker på den måten (ikke sygt meint). man må ikke forvente at han før norsk faglønn. de har ikke så streng utdanning og elsikkerhet som vi i norge. selv om alle skal ha lik lønn så får de det ikke. jeg fikk 3 dobbelt så mye lønn som en polakk og svenske som hadde mye mer erfaring enn meg. det var oppe i 30 og 60 åra. da hadde jeg hatt fagbrevet i ca 3 uker. jeg jobbet bare 14 dager og fikk 21 dager fri. polakken jobbet 4/2, dvs 4 veker og 2 veker fri. de fikk og fri fra kl 14 på lørdagen til mandag. på rotasjon jobber man 12 timer som en vanlig arbeidsdag og det er hver dag. lørdag er det samme som en tirsdag. man tenker ikke på hvilken dag det er. f.eks. i dag så var det egentlig en vanlig dag for meg. men jeg ble jo født i dag for mange år siden. de andre kollegene mine syns ikke det var en normal dag. lønna på elektriker i dag ligger på +- 200kr timen alt etter hvor du er i landet og firma + ev. prosjekt og rotasjoner. man kan lett få timelønn på over 300kr timen ved rotasjon om natten. ikke vanskelig å få over 70-80 000kr på 14 dager. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Renholdning og slikt er jo en bransje som tjener godt om man starter for seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå