Gå til innhold

La en bruker opprette snarveier + noen andre spm.

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg driver å lager en nettside, og har noen sørsmål.

Nettsiden har flere kategorier, f.eks 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Hvordan kan jeg gjøre slik at en bruker kan huke av at alt som blir skrevet i kategori 2-5-7-10 kommer opp på hans side?

Alt lagres i en mysql database, og jeg bruker php for å skrive og hente frem innlegg.

Kategoriene inneholder tekst.

Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det jeg skrev over, så jeg har en plan b også dersom hoveplanen min ikke er mulig:

Jeg lager en egen side for hver kategori så kan brukeren få en checkbox liste hvor han velger hvilke sider han vil ha en snarvei til.

D kan brukeren krysse av slik at 1-5-7-10 legges som snarvei hos han (dette må huskes automatisk).

Foreløpig kan hvem som helst poste på nettsiden min, men jeg planleger å lage innlogging slik at kun admins kan poste og brukerne bare kan lagre snarveier og lese (evnt kommentar felt).

Jeg håper jeg klarte å beskrive ideen min godt nok! Spør dersom noe var uklart. :)

Jeg var også litt usiker på om jeg skulle legge den posten i PHP kategorien, men siden innlegget handler mye om web design å gjøre la jeg den her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha en tabell som definerer kategoriene:

ID  |  TITLE
1  |  "Foo-kategorien"
2  |  "Bar-kategorien"

Og så kan du ha en bruker-til-kategori-tabell (mange-til-mange-relasjon), f.eks.:

USER  |  CATEGORY_ID
23   |  1
23   |  2
25   |  1
45   |  2
45   |  4

Artiklene dine er knyttet til en kategori (slik jeg forstår det). Så når du henter ut artiklene for bruker 23 må du gjøre noe sånn som:

SELECT * from article
where category_id in (select category_id from category_user where user = 23)

For å få nyeste artikler først må du bruke ORDER BY DESC på datofeltet (eventuelt på id-feltet om du ikke har noen registreringsdato).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...