chri-ot Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Heisann Jeg driver å lager en nettside, og har noen sørsmål. Nettsiden har flere kategorier, f.eks 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Hvordan kan jeg gjøre slik at en bruker kan huke av at alt som blir skrevet i kategori 2-5-7-10 kommer opp på hans side? Alt lagres i en mysql database, og jeg bruker php for å skrive og hente frem innlegg. Kategoriene inneholder tekst. Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det jeg skrev over, så jeg har en plan b også dersom hoveplanen min ikke er mulig: Jeg lager en egen side for hver kategori så kan brukeren få en checkbox liste hvor han velger hvilke sider han vil ha en snarvei til. D kan brukeren krysse av slik at 1-5-7-10 legges som snarvei hos han (dette må huskes automatisk). Foreløpig kan hvem som helst poste på nettsiden min, men jeg planleger å lage innlogging slik at kun admins kan poste og brukerne bare kan lagre snarveier og lese (evnt kommentar felt). Jeg håper jeg klarte å beskrive ideen min godt nok! Spør dersom noe var uklart. Jeg var også litt usiker på om jeg skulle legge den posten i PHP kategorien, men siden innlegget handler mye om web design å gjøre la jeg den her. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 og hvordan kan jeg sortere etter dato? Dersom jeg legger inn et innlegg kommer automatisk det nyeste i bunn, hvordan kan jeg snu dette oppned slik at det nyeste kommer øverst. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Du bør ha en tabell som definerer kategoriene: ID | TITLE 1 | "Foo-kategorien" 2 | "Bar-kategorien" Og så kan du ha en bruker-til-kategori-tabell (mange-til-mange-relasjon), f.eks.: USER | CATEGORY_ID 23 | 1 23 | 2 25 | 1 45 | 2 45 | 4 Artiklene dine er knyttet til en kategori (slik jeg forstår det). Så når du henter ut artiklene for bruker 23 må du gjøre noe sånn som: SELECT * from article where category_id in (select category_id from category_user where user = 23) For å få nyeste artikler først må du bruke ORDER BY DESC på datofeltet (eventuelt på id-feltet om du ikke har noen registreringsdato). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå