Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alt om graviditet ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer!

Ikke så mye sånn spesielt du bør vite egentlig, bortsett fra det basic som forhåpentligvis alle vet i dag, holde seg unna narkotika, alkohol, røyk osv. Spørr legen/jordmor. De har godt greie på do's and donts.

Men vil gi deg et par råd. Om du ikke allerede er klar over det, så les deg opp om negative konsekvenser av graviditet (nei, vi snakker ikke barnet, men at dåsa kan bli ødelagt, kroppen går fra fast og deilig til feit og slaskete, kropp dekket av strekkmerker osv).. for da blir det ikke like stort sjokk som hvis du er uviten til denslags.

Og.. les deg opp om fødselsdepresjoner/forventninger til hvordan du føler/har det etter fødsel/du ser barnet ditt. Det kan også komme som et sjokk hvis du er uviten til det og ikke skulle oppleve den "forelskelsen" som så mange nybakte mødre piper om.

Det er to ting jeg angrer på at jeg ikke leste om/sjekket ut mens jeg gikk gravid første gangen i allefall. Andre svangerskap/fødsel ble langt lettere med denne informasjonen innabords.

Lenke til kommentar

Alt om graviditet finner du stort sett på nett. Etter hva jeg har hørt anbefaler jeg ikke å trå inn på andre forum rettet mot dem i samme situasjon. Der går man visst stort sett rundt og venter på spontanabort.

Jeg ville forøvrig prøvd å holde meg litt aktiv mens jeg enda kunne. En fødsel kan være knallhard og det kan være greit å ha viss utholdenhet og styrke...

Ah. Og sist men ikke minst:

Gratulerer!

Lenke til kommentar

Etter ca 9 mnd, eller 40 uker vil du kjenne noe som klemmer på og vil ut av kroppen din. Dette er da en liten gutt eller jente som du får lov til å beholde og passe på til den dagen du dør. Ohh, ja, du kommer til å gå opp i vekt og få en diger kul på magen, men dette blir borte igjen når poden har kommet ut.

Må ikke glemme større tits og produksjon av melk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Les minst mulig på nettet. Er mye skrekkhistorier der ute.

Jordmor vil gi deg en liten bunke bøker/brosjyrer hvor alt du trenger å vite står greit forklart.

Beste tipset jeg har er egentlig at du burde prøve å begrense pengebruken. For å klare det; hold deg unna diverse mammaforum hvor det er lett å få inntrykk av at du trenger alt mulig av merkelige duppeditter for at ungen skal få en god oppvekst. Det er helt sykt hvor mye penger damen har brukt på babyutstyr i det siste, så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde bare barnevogner vært like store penisforlengere som biler så...ja...dere skulle bare visst. Jeg skal forresten bli pappa om ca en måned, så hva som skjer siste måneden har jeg ingen personlig erfaring med, men pengene kommer vel til å rulle denne måneden også.

Lenke til kommentar

Først: Gratulerer!

Og jeg er helt enig med forrige innlegg - hold deg unna diverse mammaforumer (fora?) på nett. Mange skrekkhistorier som kan skremme vannet av en vordende førstegangsmor, og uansett er det ikke mye du får gjort fra eller til uansett.. :)

Det helt åpenbare: Ikke røyk, ikke drikk alkohol og ikke bruk narkotika. Husk at det du putter i deg får babyen i seg også.

Folat er visst lurt å ta, dette får du helt sikkert vite mer om av jordmor eller på helsestasjonen. Det finnes diverse kosttilskudd for gravide.

Ellers er det ikke all verdens man MÅ ha av utstyr til babyen kommer. Det som etter min mening bør være på plass er en sprinkelseng (hvis dere er heldige får dere babyen til å sove der tidlig), et stellebord (toppen av en vaskemaskin f.eks duger i massevis), noen bleier og kluter. Gulpekluter går det også overraskende mange av ;)

Litt klær må jo ungen også ha, men husk at det vokser overraskende fort, og klær er en populær gave å gi. Så jeg ville ha kjøpt inn litt, og så supplert når dere ser hva dere får av krye besteforeldre, tanter, onkler osv ;)

Det er lett å gå amok med vogn, men husk at det tross alt bare er et transportmiddel.. Brukt funker fint det også :)

Noen butikker, f.eks Rimi, har en pakke man kan hente når ungen er født (eller før, husker ikke helt). Denne inneholder div. vareprøver og kjekke ting. Sjekk på nett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...