Gå til innhold

Ny gamer nå, eller vente på socket 2011 etc

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 3 år gammel "gamer pc" og er sugen på å pensjonere den til stua for å bli media PC. Ettersom jeg er glad i spill må jeg selvsagt ha meg en ny gamer PC etterpå.

Spørsmålet mitt er om det er smart å bare hoppe i det nå, eller å vente til den nye socket 2011 kommer, og de der bulldozer greiene? Jeg har da grei tolmodighet, men kunne jo tekt meg å spille COD MW3, BF3 og Diablo 3 når de kommer.

Det er forresten ikke aktuelt å oppgradere*** denne for så å kjøpe en media PC heller, for jeg liker nye og shiny ting.

Noen kvalifiserte tips?

***i min neste post spør jeg om jeg bør oppgradere eller kjøpe ny, så oppgradering er vist et alternativ likevel.

Endret av terryG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager lite utfyllende innlegg.

Dette er den jeg har nå. (Har lagt inn 4 gig ekstra ram, en wd green 2tb HD og win 7 64 bit ultimate, benq 2700HD 27" monitor 1980x1020 i ettertid):

"hovedkortet med X38-brikkesett (foxconn digitalife x38A) med CrossFire-støtte og mulighet for DDR2 eller DDR3.

Som hos de andre tilbudene finner vi også 4 GB RAM, prosessoren er den populære Intel Core 2 Duo E8400, harddisken er Western Digital Caviar Blue på 640 GB.

Ikke har Netshop spart på grafikkløsningen heller. Her sitter det nye Radeon HD 4870 fra ATI, som i følge tidlige tester har vist at det kan hamle opp med en GeForce 260 GTX."

Dette var et lite utdrag av artikkelen fra dinside.no PCen var best i test en gang i tiden (september 2008 tror jeg).

Er det verdt å oppgradere den synes dere, eller er det på tide å skaffe en ny? Dersom jeg skaffer ny blir denne til en media PC, noe jeg liker tanken på.

Er dette tidspunktet å kjøpe ny gamer PC på, eller er det smart å vente på neste generasjon HK, cpu etc?

Endret av terryG
Lenke til kommentar

Ble ikke så mye svar gitt.

Hehe nei. Det jeg har hørt et par ganger etter å ha trålt forumet her i det siste, er at det alltid er noe nytt på gang hele tiden. Hvis man skal sitte å vente på det neste nye, må man vente evig. Det er visst bare å hoppe i det, og få det kjøpt.

Lenke til kommentar

Socket 2011 kommer i midten/slutten av november hvis det jeg leser online er korrekt. Om det er vits for deg å vente avhenger vel om du skal ha en "entusiast" PC eller ei. Hvis du ikke har tenkt å blåse penger (og her tipper jeg at Hovedkortene begynner på 2500kr+ og CPU over det igjen) så er det ingen vits å vente.

En Sandy bridge 2500 +8GB ram og evt ett Gtx 570 eller 6970 så tror jeg du er langt på vei. Skjønt om du kan holde ut med skjermkortet litt lengre så kommer nvidia og AMD sine nyeste serie skjermkort etter jul en gang... Spørsmålet er bare om du klarer å holde ut med Battlefield 3 på low så lenge :p (MW3 vil ikke bli like krevende og D3 kommer jo ikke før nyåret uansett, og sannsynligvis er det heller ikke like krevende)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig at det er et utrolig teit svar å gi.

Ja, jeg synes dere burde vente.

Noen ting er verdt å vente på. Andre er ikke. Det er stor forskjell på å vente på en litt bedre løsning, og en ny generasjon.

Dersom dere har tid og mulighet til å vente, vil jeg anbefale dette.

Det er litt som i mobilverdenen. Man kunne godt si at det ikke var noe vits å vente på dobbelkjerneprossessorer, fordi det alltid kommer noe nytt. Men dersom man ventet på en dobbelkjerne i vinter, ville man hatt en mobil som enda ser ut til å vare som toppmodell i en lang tid enda. Jeg kjøpte selv Samsung Galaxy S II, jeg ventet. Det er en enorm forskjell på den og den daværende toppmodellen, Galaxy S. Nåværende toppmodell er marginalt bedre, nesten ubetydelig. 1,5 GHz vs 1,2 GHz. Neste steget vil være firekjerners prossessor. Det er også verdt å vente på, om du har god tid (omtrent et halvt år, kanskje mer).

Noen ting er verdt å vente på.

Nye generasjoner er verdt å vente på. Optimalisering av nåværende generasjoner er ikke verdt å vente på, da blir man ventende for lenge, helt til det kommer en ny generasjon, og så skal den også optimaliseres.

Lenke til kommentar

Noen ting er verdt å vente på. Andre er ikke. Det er stor forskjell på å vente på en litt bedre løsning, og en ny generasjon.

Det er litt som i mobilverdenen. Man kunne godt si at det ikke var noe vits å vente på dobbelkjerneprossessorer, fordi det alltid kommer noe nytt. Men dersom man ventet på en dobbelkjerne i vinter, ville man hatt en mobil som enda ser ut til å vare som toppmodell i en lang tid enda. Jeg kjøpte selv Samsung Galaxy S II, jeg ventet. Det er en enorm forskjell på den og den daværende toppmodellen, Galaxy S. Nåværende toppmodell er marginalt bedre, nesten ubetydelig. 1,5 GHz vs 1,2 GHz. Neste steget vil være firekjerners prossessor. Det er også verdt å vente på, om du har god tid (omtrent et halvt år, kanskje mer).

Nye generasjoner er verdt å vente på. Optimalisering av nåværende generasjoner er ikke verdt å vente på, da blir man ventende for lenge, helt til det kommer en ny generasjon, og så skal den også optimaliseres.

Du mener det er teit å si at de bare bør vente om de faktisk har tenk å bruke såpass mye penger på maskinen som socket 2011 faktisk kommer til å koste? For hva er vitsen med å vente om det nye alikevell kommer til å være utenfor budsjettet?

Lenke til kommentar

Du mener det er teit å si at de bare bør vente om de faktisk har tenk å bruke såpass mye penger på maskinen som socket 2011 faktisk kommer til å koste? For hva er vitsen med å vente om det nye alikevell kommer til å være utenfor budsjettet?

Det sies at hvis man skal ha hovedkort, CPU og RAM for socket 2011 i samme ytelses klasse som socket 1155 vil prisen starte på 6000,-. Hm..

Lenke til kommentar

Socket 2011 kommer i midten/slutten av november hvis det jeg leser online er korrekt. Om det er vits for deg å vente avhenger vel om du skal ha en "entusiast" PC eller ei. Hvis du ikke har tenkt å blåse penger (og her tipper jeg at Hovedkortene begynner på 2500kr+ og CPU over det igjen) så er det ingen vits å vente.

En Sandy bridge 2500 +8GB ram og evt ett Gtx 570 eller 6970 så tror jeg du er langt på vei. Skjønt om du kan holde ut med skjermkortet litt lengre så kommer nvidia og AMD sine nyeste serie skjermkort etter jul en gang... Spørsmålet er bare om du klarer å holde ut med Battlefield 3 på low så lenge :p (MW3 vil ikke bli like krevende og D3 kommer jo ikke før nyåret uansett, og sannsynligvis er det heller ikke like krevende)

socket 2011 kommer i q1 eller q2 2012 ikke før, det dere leser på nett at den kommer i år er ikke sant, men skal du har deg en pc så er det beste valget sandy bridge, har hørt fra andre at Bulldozer ikke blir så bra som de sier, men det er bare rykter da, vi før se tester når den har blitt lansert 12. oktober i år

Lenke til kommentar

Sitter selv med en E8400, 4gb ram og 4890. Ja, det frister med ny maskinvare, men føler ikke det er nødvendig per dags dato. Jeg er tålmodig nok til å vente.

Så om det ikke er et must for deg å spille de aller nyeste spillene med alle grafikkinnstillinger på maks foreslår jeg at du venter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...