Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forteller blodprøve alt?

Maria1990

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har slitt med konstante hodesmerter, trøtthet, konsentrasjonsproblemer, vondt i rygg og skuldre i en god stund.

Det begynte for ca. 5 år siden, med lettere hodesmerter, men som kom og gikk, uten at det var ekstremt plagsomt.

Men i løpet av de to siste årene, har nye problemer kommet til, pluss at jeg har ekstrem dårlig konsentrasjon og konstante hodesmerter.

Jeg har hatt kontakt med lege hele denne tiden, og han har tidligere bare sagt at det var noe jernmangel, og så var jeg hos han for rundt tre uker siden og han tok en ny blodpørve og sa at alt ser fint ut; bare minimalt med jernmangel.

Men jeg lurer på; forteller denne blodpørven han alt, eller burde han ha henvist meg til nærmere undersøkelser, så som diverse hodetester; røntgen, MR ol...?

Han ville ikke sende meg videre til noen spesialist, bare gav meg jerntabletter en gang til...

Jeg blir så fortvilt når de samme problemene bare fortsetter og også forsterkes, uten at det finnes noen løsning. Det er blitt umulig for meg å konsentrere meg på skolen!

Så vet noen om jeg burde forsøke å komme på ytterligere kontroll hos spesialister, ol?

Takker så meget på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiser og drikker du nok? Jeg må spise og drikke regelmessig, hvis ikke blir det migrene og helvete på jord :)

EDIT: Altså, jeg må være veldig påpasselig med å få i meg nok. De fleste klarer alltids å droppe et måltid osv., men jeg kan ikke skippe noe som helst. Da fører det ene til det andre, og ender oftest med oppkast->søvn.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Hei!

Jada, jeg spiser i massevis; altså mer enn nok.

Jeg vil nok si at jeg har en normal kroppsform også; ikke veldig tykk med ikke sylslank heller.

Spiser regelmessig, og sunt; går mye i frukt, brød og knekkebrød med variert pålegg.

Spiser veldig lite søtt av typen sjokolade, smågodt, cola, is, ol...

Derfor jeg synes det er så rart...

Lenke til kommentar

Blodprøver er i mine øyne på ingen måte noe gullstandard innen diagnose, selv om det er det som brukes oftest i vesten. Den har sine klare fordeler diagnostisk gitt at man rekvirerer de riktige testene, men det er også mange blindsoner og fallgruver med metoden.

Blodprøve er et øyeblikksbilde av hva som sirkulerer rundt i blodårene dine når blodprøven tas, og blodet er også kroppens mest velregulerte væske, så problemer må være rimelig alvorlige før du ser det i blodet. Bare for å ta et eksempel; det nivået av B12 som sirkulerer i blodet sier f.eks ingenting om hvor mye B12 som finnes i leveren.

Nøyaktigheten er ca 80% på laboratorieverdier.

Normalverdiene som er det intervallet som måleverdiene tolkes ut fra justeres i takt med resten av de "halvsyke" menneskene som er referansegruppen. Du har altså en referanseskala som ikke lenger er optimal, men som er justert for "normal" sykeliget.

En lege som utelukkende tolker blodprøven ut fra normalverdier kan således lett bomme om man ikke tolker kritisk. Det å velge og tolke laboratorieresultater krever altså sin lege og vel så det.

I forhold til plagene dine har amerikansk forskning kommet ganske langt i hvilke biokjemiske markører det er fornuftig å måle diagnostisk (bl.a. forskjellige interlukiner og spesifikke immunceller) som de ser går igjen hos syke, men dette er noe som ikke tilbys på vanlige rekvireringsskjema norske leger typisk bruker.

Hvordan vil du si stressnivået ditt er ?

Hvis du trener en stund, føler du deg bedre eller værre da ?

Synes forresten det at legen gir deg jern en andre gang uten å reflektere er litt betenkelig i.o.m at kroppen typisk deponerer bort mye av det jernet som sirulerer i blodet når du har infeksjon. Mikroorganismene trenger vanligvis jern for å formere seg, så kroppen motarbeider dette ved å regulere ned tilgangen.

Jerntilskudd må jo vurderes opp mot tapet du har ved menstruasjon, så får håpe legen vurderte dette riktig i ditt tilfelle.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Jeg har slitt med konstante hodesmerter, trøtthet, konsentrasjonsproblemer, vondt i rygg og skuldre

Det du beskriver her høres rett og slett ut som ryggproblemer, noe som jeg ikke tror vil komme fram på blodprøver.

Hvis det er ryggproblemer du har så er det et par ting jeg hadde prøvd:

a) gå tur på stier (jo dårligere stier, med mye opp og ned, jo bedre )

b) begynn med styrketrening med tanke på å styrke ryggen

En annen ting som går an å prøve er fysioterapi, akupunktur, osv, men dette fjerner i utgangspunktet bare symptomene, ikke årsaken til problemene. Å gå tur og/eller drive med styrketrening gjør at musklene i nakke, rygg og skuldre blir aktivert på en helt annen måte enn til vanlig. Dette gjør at man får mer muskler, som gjør at du ikke blir sliten i skuldre/rygg/nakke når du f.eks sitter foran PC-en, TV-en, osv.

Jeg har hatt tendenser til vondt i nakke, rygg og skuldre selv og er blitt mye mindre plaget med det etter at jeg begynte å trene.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...