Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mugglukt i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nylig flyttet inn i en ny leilighet, der vi har "laget" leilighet av en butikk knyttet til huset vårt. Drev bakeri før, og det er i selve utsalgslokalet jeg har flyttet inn. Det har stått tomt i lengere tid da en bedrift som drev her gikk konkurs. Før jeg flyttet inn luftet jeg grundig oppmot 5-6 timer hver dag, og mugglukta ble delvis borte. I det siste har den kommet sakte men sikkert, og den merkes best etter at jeg har sovet og mye har stått i ro.

 

Et mulig problem kan være trappa som har en brannslange over seg. Den har dryppet og laget klare muggmerker på de 3-4 øverste trappetrinnene. Vi har nå revet de øverste trappetrinnene og sjekket under trappa. Det er ikke funnet noe mugg i betongen under eller langs trappeveggen, kun i selve trappa.

 

Har gått grundig gjennom og lett etter sopp eller muggmerker, men klarer ikke å finne noe. Det må i så fall ligge inne i veggene? Er for det meste betongvegger om det skulle være til hjelp.

 

Så, jeg er egentlig ute etter "kjerringråd" om hvordan man kan fjerne lukta. Har feks satt ut glass med eddik ved trappeoppgangen, og har gått til innkjøp av duftelys... Det siste kan heller ses på som et desperat og midlertidig prosjekt.

 

Burde jeg gå til innkjøp av luftrenser? Har dere link til en slik? Pris? Alt er til hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å finne og fikse problemet?

Det største problemet ditt er strengt tatt ikke lufta, men at du antagelig kommer til å få helse-plager pga. mugg etterhvert...

 

Mugg vokser, luftrenser kan kanskje forhindre mye av helseplagene og lukten, men problemet vil nok bare bli større og større jo lengre muggen får vokse i fred.

Lenke til kommentar

Har jo forsøkt å finne problemet, og det er mest sannsynlig trappa. Dette problemet burde være fikset da vi har slått ut platene som hadde mugg, og satt inn nye. Har også vasket og pusset grundig rundt. Skal det være mugg andre plasser, så må det nesten være inni veggene eller bak kjøkkeninredningen feks.

Lenke til kommentar

Har jo forsøkt å finne problemet, og det er mest sannsynlig trappa. Dette problemet burde være fikset da vi har slått ut platene som hadde mugg, og satt inn nye. Har også vasket og pusset grundig rundt. Skal det være mugg andre plasser, så må det nesten være inni veggene eller bak kjøkkeninredningen feks.

Mulig det er der ja.

Uavhengig av hvor det er, så er dette noe du absolutt bør ta tak i, enten selv eller leie inn noen proffe.

Du trenger nødvendigvis ikke å rive kjøkkenet for å finne ut om det er mugg bak veggene, proffene finner ut dette uten å ødelegge så mye.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde "kjellerlukt" - dvs fuktig/muggaktig lukt. Kjøpte en avfukter som surret og gikk og fjernet 5-10 l fukt i døgnet, og nå er all lukt borte, og vi kan oppbevare ting i kjelleren uten at det stinker gammelt lager av dem :-)

 

Kjøpte en mekanisk avfukter (ny type roterende trommel, koster ca 1600 kr) som også avgir varm luft slik at rommet også holder ok temperatur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter også forslaget med avfukter da dette er en grei måte å løse problem i leid leilighet. Klestørking andre aktiviteter som matlaging skaper fukt og kan også være kilde til mugglukt.

 

-Mekanisk avtrekk på bad + ventiler rundt om får også ut fuktighet og anbefales, men ikke alltid mulig i leid leilighet da installasjon krever elektriker. Hobbyinstallasjoner på bad med lampettledninger og sukkerbiter er farlig og spesielt farlig på på bad og bør derfor unngås.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde "kjellerlukt" - dvs fuktig/muggaktig lukt. Kjøpte en avfukter som surret og gikk og fjernet 5-10 l fukt i døgnet, og nå er all lukt borte, og vi kan oppbevare ting i kjelleren uten at det stinker gammelt lager av dem :-)

 

Kjøpte en mekanisk avfukter (ny type roterende trommel, koster ca 1600 kr) som også avgir varm luft slik at rommet også holder ok temperatur.

Beklager for meget sent svar, men har du noen link til denne avfukteren? Eller hvilken bransje du kjøpte den i.

Lenke til kommentar

Støtter det "aklla waits for alice" skriver. For av det som er kommet frem her, så virker det på meg, som om du har et større problem, enn et to til fire trappetrinn, som har skapt dette problemet.

 

Så hvis ikke problemt nå er løst, bør du kontakte en takstmann (som driver Tilstandsrapporter), eller andre fagfolk, som har rett utstyr (fuktmåler for tre og betong), samt erfaring med slike problemer.

 

Mugg oppstår jo på grunnet for høyt innhold av vann, i div. materialer, eks. mur og tre. Og en Avfukter vil KUN hjelpe, der det har vært en lekasje fra eks. et vannrør, taklekasje, o.l.

 

Men gamle murbygg, har ofte manglende "fuktsikring" av utsiden, på ytterveggen. Dermed trekker murveggen vann og får høyt vanninnhold i veggen. Og problemet blir bare større, hvis murveggen blir innkledd på innsiden (vanlig ved ombygging til bolig), fordi murveggen ikke får "puste" og det dannes mugg/sopp. Problemet kan også ligge i gulvet. Ikke uvanlig at vann står å presser på, under gamle betong gulv.

 

Jeg har selv vært engasjert i flere prosjekter, hvor det har vært ønske om ombygging til bolig, i bl.a. gamle kjellere. Og i lignende tilfeller, har jeg først sjekket fuktinnhold i vegger, gulv, o.l., for å finne ut om det er forsvarlig å innrede for bolig, uten ekstra fuktsikring. I enkelte tilfelle har "antatt" fuktsikring blitt så dyr, at prosjektene har vært skrinnlagt. Og motsatt, så har jeg hatt ansvar for utbedring i forkant og dyr rehablitering, i etterkant.

 

Så jeg må si, at den som har hatt ansvar for din (prosjektering) søknadspliktige Bruksendring og Søknad om tiltak, har gjordt en dårlig jobb! Det sammen med den, som har vært ansvarlig for utførelsen! Håper ikke du har "rotet med dette selv", for da har du reklamasjonsgrunnlag.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...