Gå til innhold

Grafisk Spill Designer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt usikker på hva slags utdanning man trenger for og bli Spill Designer, jeg liker veldig godt og lage bilder feks i photoshop og for hånd. men finner ikke ut hva det yrke kalles innenfor spill, er det 3D Designer eller hva er det? har lit lyst til og lage alt av graffik til Art! Noen må jo designe baner osv så tenkte jeg skulle forske litt på det .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er litt usikker på hva slags utdanning man trenger for og bli Spill Designer, jeg liker veldig godt og lage bilder feks i photoshop og for hånd. men finner ikke ut hva det yrke kalles innenfor spill, er det 3D Designer eller hva er det? har lit lyst til og lage alt av graffik til Art! Noen må jo designe baner osv så tenkte jeg skulle forske litt på det .

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spilldesigner

her har du litt grei info samnt oversikt over studier man kan ta :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bumper opp denne tråden jeg! (har bumpet litt her i dag, siden det var null aktivitet på underforumet!)

- 3D grafiker, 3D modellerer eller 3D artist lager 3D-modeller og teksturer (teksturer er 2D)

- 2D grafiker/artist lager som oftest sprites, tiles, knapper, gui-ikoner e.l.

- Konsept-tegner lager konseptuell kunst, og du kan spesialisere deg innen bl.a. karakterer, omgivelser og "harde" overflater (kjøretøy, våpen etc.). Men det er ikke så uvanlig å gjøre flere av disse.

Du får fort bruk for Photoshop til alle disse. ;-)

Det er generelt ikke så veldig uvanlig at noen av disse rollene overlapper hverandre på mindre teams. Japanere har en tendens til å kalle grafikere for "designere" (og designere for "planners"), men i vesten refererer vi ofte til spilldesigner som den personen som planlegger spillet, setter sammen brett e.l. Noen underkategorier er:

- System Designer: skriver detaljerte designdokumenter for nøyaktig hvordan systemene i et spill bør fungere, ofte med korte matematiske ligninger o.l. slik at programmerere får gode referansedokumenter.

- Content Designer: skriver "innhold" til spillet. Dette kan f.eks. være quests i et MMO, våpen, karakterer e.l.

- Level Designer: skisserer gjerne opp kart o.l. før han "bygger" levlene i en editor. Noen bedrifter har også mange typer leveldesignere. Som leveldekoratører, lysfolk osv.

Hvilke roller og underroller som benyttes varierer litt fra bedrift til bedrift. Du kan ta relevant utdannelse hos bl.a. NITH og Noroff i Norge. Det skal nevnes at mange av industriens flinkeste har lært mye på egenhånd. Det er veldig begrenset hva skolen vil gjøre for deg alene (jeg har en Bachelor i Spilldesign selv).

I følge Walt Disney har vi alle 10 000 dårlige tegninger i oss. Det gjelder bare å få dem ut så kjapt som mulig ;-)

Endret av UleDule
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...