Gå til innhold

Smarthet noe med karakter snitt å gjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror karakterer gjennspeiler, i mange fag, like mye hvor godt forhold du har til lareren. Da jeg gikk pa skolen ble jeg ofte sjokkert over a se hvordan folk fikk forskjellige karakterer utifra hva lareren mente om dem som personer og ogsa hvordan forskjellige larere kunne gi forskjellige karakterer pa helt like arbeid. I tilleg utgjor jo ogsa oppforsel i timene store deler av karaktergrunnlaget. Og for a si det slik, de som gikk i mine klasser og fikk toppkarakterer var ikke alltid mennesker som ble annsett som veldig oppegaende. Man kommer langt med nilesing og "nerding" selv om man kanskje aldri vil klare a fungere godt i en jobb sammen med andre mennesker.

Lenke til kommentar

Kommer ann på skolen du går på

Noen skoler får du gode karakter av å slikke rumpa til læreren

Noen skoler får du gode karakterer uten å gjøre noe

Noen skoler må du jobbe rumpa av deg for å få gode karakterer

Kommer også veldig ann på klassen du går i, og også læreren du har.

Jeg tror at de med høyt snitt, gjerne kan være gjennomsnittlig "smartere" enn de med dårlig snitt. Selv om det sevlfølgelig finnes stor avik innen dette.

I USA legger ofte skolene seg på det at om du jobber kan du få A i alle fag.

Det er også delvis slik i norge og (Blonde jenter som pugger boka før prøvene og får gode karakterer, men kan egentlig ingenting. Spesielt etter to dager.) men generelt sett så skal man være "flink" for å få gode karakterer.

Om flink og smart, går under det samme får noen andre bestemme

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer mye an på nivået. Du kan komme veldig langt med god arbeidsmoral, men etterhvert blir stoffet vanskeligere og det skal legges mer vekt på forståelse og anvendelse av stoffet. For eksempel er det ganske lett å lese seg til en god karakter i naturfag, siden faget ikke legger vekt på anvendelse av teorien. Prøver man å gjøre det samme i fysikk eller kjemi blir det mye vanskeligere, siden dette er fag der man først og fremst skal anvende teorien til å løse problemer.

Lenke til kommentar

Disse har null med hverandre å gjøre. Jeg er etter IQ å dømme litt smartere enn det ser ut som på vitnemålet mitt fra videregående. Jeg klarer fint å løse ting i praksis, og folk oppfatter meg nok overhodet ikke som dum, men jeg eier ikke evnen til å lære ting ved å lese i en kjedelig bok, og ihvertfall ikke ting jeg ikke interesserer meg for. Kjenner også folk som ligger langt over Mensa-kravet som ikke hadde gode karakterer, til tross for at de ikke gikk og surra. Motsatt er det mange som har relativt lav IQ som får bare gode karakterer, da de har klisterhjerner uten sidestykke. Evnen til å tilegne seg kunnskap vs. smarthet fra naturens side.

Lenke til kommentar

Den første konen til Einstein var langt smartere enn han i matematikk. Dog, veldig få husker hennes navn på stående fot.

Ellers er mye avhengig av ens egen disiplin, samt modenhet. F.eks matematikk som kan være gresk når man er ung, mens man en del år senere undrer hvordan en klarte å synes det var gresk.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittet er vell under 100?? :O

Nei, gjennomsnittet er 100. Men IQ-tallet er ikke en fastsatt verdi. Hver gang en IQ-test standardiseres gjøres det på en slik måte at gj.snittet for resultatene fra normgruppen settes til 100. 100 er med andre ord gjennomsnittet for befolkningen til en hver tid, på tross av at man vet at den gjennomsnittelige IQ-scoren for befolkningen øker med generasjonene.

Ellers kan karakterer si noe om IQ, men det kan like gjerne avhenge av innsats og alt det andre som folk trekker frem her i tråden.

Lenke til kommentar

Ikke alltid.

Kan være personer med sosial angst som ikke ville greid å fullføre en prøve sammens med andre personer uten å flippe ut.

Samme person kunne meget godt ha greid vanskelige oppgaver i ett miljø han/hun kjente seg trygg i.

Hvor sosial en er er vel også ett moment, en som finner seg tilrette i de fleste omgivelser har vel lettere for å tilpasse seg forhold enn hva en med sosial angst kan.

Jeg vil tro at denne med god sosial tilpasningsevne vil kunne gjøre det bedre enn den med sosial angst - selv om den med sosial angst greide mye vanskeligere oppgaver under forhold han/hun kunne arbeide under.

Lenke til kommentar

En prøve kan nok gi en indikasjon på intelligens, men det er mange typer intelligens så noen fullgod metode er det definitivt ikke.

Jeg vet om mennesker som har fotografisk hukommelse og derfor klarer veldig gode resultater på prøver selv om de faktisk ikke har skjønt bæret av hva pensum egentlig går ut på.

Det er vel relatert til det jeg kaller praktisk intelligens.

Mange har store problemer med å følge teoretisk undervisning og får dårlige karakterer, mens de samtidig kan være ekstremt praktisk gode.

Lenke til kommentar

En prøve kan nok gi en indikasjon på intelligens, men det er mange typer intelligens så noen fullgod metode er det definitivt ikke.

Jeg vet om mennesker som har fotografisk hukommelse og derfor klarer veldig gode resultater på prøver selv om de faktisk ikke har skjønt bæret av hva pensum egentlig går ut på.

Det er vel relatert til det jeg kaller praktisk intelligens.

Mange har store problemer med å følge teoretisk undervisning og får dårlige karakterer, mens de samtidig kan være ekstremt praktisk gode.

Hadde noen i klassen da jeg gikk på skole som var helt håpløse i alt teoretisk, både lesing, matte, Engelsk og hva det skulle være.

Samtidig var de noen kløppere rent praktisk, meget flinke i sløyd, meget utholdende i kroppslig arbeide.

For de fleste av disse har det gått meget bra selv med skortende skolegang.

Endog enkelte har kommet høyt i oljeindustrien, har tatt egne patenter på utstyr som brukes av oljeindustrien osv.

Men de har fungert bra sosialt, det å omgåes andre har ikke blitt sett på som dèt å være i en presset situasjon, noe som det kan gjøre for de med sosial angst, har panikkangst osv.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Karakterer har ingenting med smarthet eller intelligens å gjera. Alle lærer på forskjellige måter. Nokon lærer gjennom å lese gjennom tekster, mens andre lærer gjennom praktisk arbeid. Andre lærer like godt av begge. Karakterer forteller om arbeidsinnsats og kompetanse i eit fag. Om man får dårlig karakter i eit fag som matte, bør man ikkje bli klassifisert som "dum". Det gir ingen meining.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil si det er lite smart ikke å gjøre en innsats når det kommer til skolen! Men så er det selvfølgelig slik at forskjellige folk har anlegg for forskjellige ting, som gjør at noen vil være bedre i f.eks. matte, uten å nødvendigvis være "smartere" enn de som ikke har så lett for matte. Det er jo også forsket på mange forskjellige typer intelligenser!

Men å bestemme seg for ikke å anstrenge seg på skolen, og drite i karakter, det er lite smart ja! I min mening er nemlig noe av intelligens det å se konsekvensen for sine handlinger, og konsevensen av å drite i innsats.. vel!

Lenke til kommentar

Nei, gjennomsnittet er 100. Men IQ-tallet er ikke en fastsatt verdi. Hver gang en IQ-test standardiseres gjøres det på en slik måte at gj.snittet for resultatene fra normgruppen settes til 100. 100 er med andre ord gjennomsnittet for befolkningen til en hver tid, på tross av at man vet at den gjennomsnittelige IQ-scoren for befolkningen øker med generasjonene.

Ellers kan karakterer si noe om IQ, men det kan like gjerne avhenge av innsats og alt det andre som folk trekker frem her i tråden.

Gjennomsnittet i verden er 100, i Norge kan det ligge under/over?

Lenke til kommentar

Jeg og en venn diskuterte akkurat dette, han mente at karakterer sier noe om hvor smart man er, men jeg sier det heller viser hvor mye man gidder å jobbe. Hva mener dere?

Sorry visst dette ikke er riktig sted for denne tråden.

Like stor sammenheng som at folk med gode karakterer har ett dårlig sosialt liv.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Gjennomsnittet i verden er 100, i Norge kan det ligge under/over?

Mnja, gjennomsnittet skal være 100 i den gruppen du ønsker å måle. I praksis vil dette si at 100 gjerne blir snittet i ett land pga. normeringen av IQ-testene. En normering på tvers av språk ville kreve svært mye ressurser, så slik det fungerer i dag så nøyer man seg med å oversette testene og sørge for at normeringen ikke avviker altfor mye fra originalen. Men det er forskjeller - feks var forrige utgave av WISC (mye brukt IQ-test) vanskeligere på norsk enn US-engelsk. 100 i Norge var dermed ikke det samme som 100 i USA.

Skal du begynne å regne på forskjellene mellom ulike land må man bruke språknøytrale tester. Men problemet blir da at man enten får en enorm jobb med oversetting og normering, eller at man må bruke tester som ikke undersøker verbale ferdigheter, hvilket igjen medfører at man utelater en stor del av det man regner som menneskelig intelligens.

Men nå sporer vi kanskje litt av ;)

Lenke til kommentar

Derimot har han ikke noe liv, det eneste han gjør er å spille minecraft..og han elsker drager o.l

så smartheten er som en professor, og resten er som en treåring (minecraft er awsome, men til en viss grad).

Du har sikkert et flott liv selv. :)

For de som ikke skjønner det; sarkasme. Slike idiotiske kommentarer fortjener en evighet i helvetes hete flammer, for å deretter bli trykt tilbake i den rassen de ble dratt ut fra.

Endret av Bozzeye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derimot har han ikke noe liv, det eneste han gjør er å spille minecraft..og han elsker drager o.l

så smartheten er som en professor, og resten er som en treåring (minecraft er awsome, men til en viss grad).

Du har sikkert et flott liv selv. :)

For de som ikke skjønner det; sarkasme. Slike idiotiske kommentarer fortjener en evighet i helvetes hete flammer, for å deretter bli trykt tilbake i den rassen de ble dratt ut fra.

Når du oppfører deg som en treåring føler jeg at du har gått glipp av noe, og da har man ikke noe liv....Spesielt når man begynner å gråte i fysikk timen dersom man ikke får lov til å bygge flere drager.. (vidregående)

Ja jeg liker livet mitt, jeg trener blant annet ganske mye. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...